וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פריחה על העור היא תסמין של קורונה?

15.1.2021 / 7:37

אנחנו כבר יודעים ששיעול, אובדן חוש טעם או חום גבוה הם תסמינים ששולחים אותנו מיד לבידוד ולבדיקה, אבל ייתכן שגם כתמים אדומים על העור הם תסמין לקורונה. ד"ר עידן גורן עם כל הפרטים

חררה. ShutterStock
גם זה קורה. אישה עם פריחה על הבטן/ShutterStock

למרות שמגיפת ה-COVID-19 היא כבר חלק בלתי נפרד מחיינו כבר שנה, עדיין לא הכל לגביה ידוע וברור. ככל החלף הזמן הבנו יותר יותר על ההשפעות השונות של הנגיף על מערכות הגוף, אבל גם שנה אחרי - יש הפתעות. ממידע שפורסם לאחרונה מתחזקת ההבנה שגם העור עשוי להיות מושפע מהנגיף, ושפריחות בעור יכולות להיות אחד התסמינים של נגיף הקורונה.

איך COVID-19 מתבטא בעור?

פריחות ויראליות, כאלה שמופיעות בעקבות זיהום נגיפי בגוף, אינן דבר חשד או נדיר. כעת מסתבר שכך הדבר גם בכל הנוגע לנגיף ה-SARS-COV-2. מספר מחקרים גדולים שסקרו את המקרים הללו זיהו עד חמישה דפוסים חוזרים של פריחות עוריות אצל חולי קורונה. הפריחות כללו בין היתר פריחה המכונה מקולופפולרית, שהיא פריחה נגיפית קלאסית; פריחה דמוית אורטיקריה, שהיא פריחה מגרדת לרוב ואופיינית לתגובות אלרגיות; ונגעים כואבים בקצה הבהונות שמופיעים בעקבות דלקת בכלי דם קטנים בבהונות הרגליים וקיבלו את הכינוי "בהונות-COVID".

בנוסף, מתוארים נגעים מסוגים שונים כולם מוכרים גם ממצבים רפואיים וזיהומים אחרים. חשוב לציין כי ישנם דיווחים לא מעטים על מטופלים שפיתחו יותר מפריחה אחת במקביל בזמן שחלו בקורונה.

באיזה שלב של המחלה מופיעה הפריחה?

באשר לעיתוי של הופעת הפריחות ביחס לשאר התסמינים של הנגיף העדויות לא עקביות. הנגעים העוריים דווחו במקרים מסוימים כמופיעים טרם הופעת התסמינים האחרים, במקביל להם או לאחריהם.

גבר מגרד את היד. ShutterStock
לפעמים זה סימן מקדים, ולפעמים תופעת לוואי. גבר מגרד את היד/ShutterStock

המקרה הייחודי לפי מה שנראה כיום הוא של "בהונות-COVID", אותם נגעים שמופיעים בקצה הבהונות, ולעיתים מתחילים כנגעים אדומים שיכולים לפתח שלפוחיות בהמשך. נגעים אלה דווחו בעיקר באנשים שלא היו להם תסמינים אחרים של הנגיף או מספר שבועות לאחר חלוף תסמינים קלים בלבד. רוב הדיווחים של פריחה זו היו מאנשים צעירים ובריאים.

עד כמה זה נפוץ?

זה משתנה. בסדרה של כ-90 מטופלים באיטליה שיעור הביטויים של תופעות בעוריות עמד על 20 אחוזים, בעוד שבדיווח על כ-1,100 מטופלים בסין הביטוי העורי היה נמוך מ-2 אחוזים. רבים מהמטופלים היו חולים קשים שטופלו בתרופות שחלקן עלולים לעשות פריחות עוריות כולל תרופות שנחקרות כטיפול לנגיף, מה שמקשה על החיבור הישיר בין הפריחה לבין הנגיף. נכון להיום, לא זוהו ביטויים עוריים שהם ייחודיים לנגיף קורונה ולא זוהו עם נגיפים אחרים.

מה הנגעים האלה בעור אומרים בעצם?

מחקרים טרם זיהו את חשיבותן של הפריחות מבין שלל תסמינים נגיף קורונה, את הקשר שלהן לביטויים מערכתיים אחרים בגוף והאם יש להן משמעות פרוגנוסטית, כלומר, האם האם משקפים משהו על חומרת הזיהום או על סיבוכיו. הביטוי העורי של הנגיף בעיקר מזכיר לנו שעדיין ישנם דברים רבים שעלינו ללמוד על קורונה ועל הביטויים שלה, וכי גם היום ישנן עדיין שאלות פתוחות רבות.

בדיקת קורונה בבית מרקחת בעיירה ביון, בדרום צרפת, כשברקע המוטציה הבריטית מתפשטת ברחבי אירופה. 24 בדצמבר 2020. AP
סיבה ללכת להיבדק? בדיקת קורונה/AP

אז האם צריך ללכת לבדיקת קורונה בגלל פריחה בעור?

מהנתונים שיש לנו כרגע, אין סיבה להמליץ על בדיקת קורונה בגלל כל פריחה בעור. אמנם יכולה להיות פריחה כביטוי יחיד לקורונה, אך מדובר במקרים נדירים. אם אתם סובלים מפריחה, במקביל לתסמינים אחרים כמו שיעול וחום - כמובן שכדאי להיבדק. בכל מקרה, קחו בחשבון שנגיפי חורף נוספים וגם תרופות יכולים לגרום לגירוי בעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully