וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שטיפת ידיים מרובה מגדילה את הסיכון לזיהומים?

קצת קורונה וכולם פתאום הפכו חסידים נלהבים של שטיפת ידיים, ועושים זאת מספר רב של פעמים ביום. אבל האם דווקא הניסיון הזה להתגונן מפני מזהמים חושף אותנו לסכנה בריאותית גדולה יותר? רופא עור מסביר

הדרך הנכונה לשטוף ידיים/World Health Organization (WHO)

שטפתם כבר ידיים היום? בטוח שכן, וסביר להניח שיותר מפעם אחת. אם יש משהו טוב שהביאה לנו בהלת הקורונה היא העובדה שאנשים סוף סוף הפנימו את חשיבות שטיפת הידיים. והודות לתזכורות היומיומיות של גופי הבריאות השונים רוב האנשים גם מיישמים את ההמלצה הזאת בתדירות גבוהה, בניסיון לשמור על היגיינה ולהתגונן מפני הדבקה.

הנימוק שעומד מאחורי ההמלצה הגיוני וברור - שטיפת ידיים מיועדת להציל אותנו ממזהמים למיניהם וזה נכון, אבל חלקית בלבד. שטיפת ידיים מופרזת עלולה לגרום לתוצאה הפוכה ובמקרים מסויימים אף להגדיל את הסיכון לבריאותנו.

"כדי להבין למה, יש צורך להבין ראשית כיצד מתפקדות הידיים בחשיפה לגורמים סביבתיים שונים: זיהומיים, כימיים ופיזיים", אומר ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת עור. העור שלנו בנוי משכבות: האפידרמיס, השכבה החיצונית, עשוי מתאי קשקש והוא זה שבא במגע ישיר עם הסביבה החיצונית. בעזרתו העור מונע מגורמים סביבתיים לחדור אל תוך גופנו. במצב האידיאלי, מסביר ד"ר אלטס, השכבה הזאת מספקת סגירה הרמטית, ואחד המרכיבים החשובים לכך הוא השומן העורי, שמיוצר בבלוטות החלב ומגיע דרך תעלות מיוחדות אל פני השטח של העור.

נוזל לניקוי וחיטוי הידיים בבקבוק קטן. ShutterStock
גם הג'לים האלכוהוליים למיניהם מייבשים את שכבת ההגנה של העור. אישה מורחת אלכוג'ל על הידיים/ShutterStock

התפקידים של השומן העורי הם:
- מניעת אידוי מוגבר של מים וכתוצאה מכך אובדן לחות העור
- מניעת התרבות של מזהמים (חיידקים, וירוסים, פטריות) ונטרולם
- מניעת חדירה של אלרגנים ותגובות אלרגיות
- נטרול הרדיקלים החופשיים שנוצרים בחשיפה לקרינה על סגולה

ומכאן, שפגיעה בשכבת השומן של העור, למשל על ידי רחצה תכופה שמסירה אותה, חושפת אותנו לגורמים רבים המזיקים לעורנו ולגופנו. כך שבתקופה זו, בה אנו נדרשים לרחיצת ידיים תכופה, כדאי להביא בחשבון שרחצה תכופה, מדי בסבונים אגרסיביים מדי, או במים חמים מדי ושימוש לא סביר בג'לים ותכשירי אלכוהול אחרים לא יגנו עלינו, אלא, אולי אפילו יחשפו אותנו לסכנות רבות יותר ממה שחשבנו.

אצבעות כפות ידיים. ShutterStock
אל תפסיקו לשטוף אותן, פשוט אל תגזימו. כפות ידיים/ShutterStock

עם זאת, ד"ר אלטס מדגיש כי אין לראות בדבריו קריאה להפסיק לרחוץ את הידיים, אלא להימנע מלעשות זאת בצורה מוגזמת. רחיצה שאחרי ביקור בשירותים ולפני האוכל במים פושרים ובסבונים עדינים לא תזיק לעור הידיים. מי שחי בתנאי סביבה רגילים ונקיים, כמו רובנו, לא זקוק לחיטוי ידיים. לעומתם, מי שמתוקף תפקידם או בתנאי חייהם חשופים לגורמים אגרסיביים או מזהמים יכולים למצוא פתרונות יעילים כגון שימוש בכפפות שמאפשרות להימנע ממגע עם גורמים מזהמים, מבלי לחייב רחצה מרובה של הידיים.

בנוסף, ד"ר אלטס ממליץ לטפח את עור הידיים באופן יומיומי. בעונות מעבר ובחורף עור הידיים נוטה להיות הרבה יותר יבש ואף סדוק, ומומלץ להגן על העור בעזרת כפפות עם בטנת כותנה או פליז, שגם מחממות וגם מונעות את החשיפה לקור ורוח וכו, ללחח את העור מספר פעמים ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully