וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה חומר חיטוי באמת יכול למנוע הידבקות בקורונה?

אריאל סמק, מאמר אורח

10.3.2020 / 7:24

בימים האחרונים כולנו בטירוף של חיטוי ידיים, אבל בבתי חולים חיים את השגרה האלכוהולית הזו יומיום, גם כשאין מגפת קורונה באוויר. אז למה שלא נלמד מהם איך מחטאים ידיים?

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בתי חולים בארץ ובעולם מקפידים מאוד על חיטוי ידיים, כדי למנוע הפצת מחלות והידבקות בזיהומים שונות. זו הסיבה שמשרד הבריאות קבע שכל תכשירי החיטוי בבתי החולים חייבים להיות מאושרים (בדיוק כמו תרופות) כתכשירים המיועדים לחיטוי. הדרישה הזו גורמת להקפדה יתרה של יצרני חומרי החיטוי הרפואי בבחירת חומרי הגלם, בייצור ובשינוע של המוצרים, ובבדיקת היעילות שלהם. ההקפדה הזו נועדה להבטיח שמוצר החיטוי אכן "עומד בהבטחתו" והוא יעיל וחזק גם בזמן הייצור וגם בבדיקות קפדניות שנעשות שנה ושנתיים לאחריו, ולאורך כל חיי המדף של המוצר.

לאחרונה אנחנו רואים דיווחים שהציבור "מסתער" על מוצרי חיטוי שונים, בעיקר על סוגים שונים של ג'ל לחיטוי ידיים, שהוא מוצר קוסמטי (תמרוק) ולא תרופתי, ועל כן הוא לא נועד לחיטוי רפואי, וכך גם רשום במפורש על תווית המוצר. מוצרי הג'ל הללו לא עוברים את תהליכי ההקפדה והבקרה (מהיצור ועד סוף תאריך התפוגה שלאחר המכירה) כפי שתרופות החיטוי עוברות - ועל כן היעילות שלהם אינה מובטחת.

הכירו את הנוזל הכחול והאדום של בתי החולים

כדי להגיע לתוצאות מקסימליות כשמחטאים את הידיים, במיוחד בעתות משבר הקורונה אבל לא רק, מומלץ להשתמש בתכשירי החיטוי של בתי החולים המוכרים גם כ"נוזל הכחול והאדום". את החומרים הללו ניתן למצוא בבתי המרקחת וברשתות הפארם.

עוד בוואלה!

איך בדיוק מטפלים בחולי קורונה? הרופא שלנו מסביר

לכתבה המלאה
חומר חיטוי לידיים. יחצ, ארז פורן,
נוזל ולא ג'ל, וזה דבר טוב. חומר חיטוי בבית חולים/יחצ, ארז פורן

"הכחול" הוא נוזל חיטוי ידיים ללא מים בשם ספטול שמורכב מ-70 אחוזים אתנול ו-0.5 אחוזים כלורכסידין גלוטונט. מדובר בהרכב המומלץ ביותר לחומר חיטוי על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). הספטול מגיע במרקם נוזלי שאינו ג'ל, ובכך מתאים לדרישות הסטנדרטיות לחיטוי ידיים, ובעל יתרון גדול מאוד על מרקם הג'ל בזכות פעילותו המהירה ויכולתו להגיע לנקבוביות וקמטים של העור.

"האדום", המכונה גם כספטול סקראב, הוא נוזל חיטוי ידיים עם מים (רחצת ידיים או כלים) כאשר השילוב של שני המוצרים האלו הוכח מדעית כאפקטיבי ביותר לחיטוי ידיים גם בטווח קצר וגם בעל יעילות מתמשכת למניעת זיהומים. הסבון האנטיפטי מכיל גם הוא, על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, כלורכסידין גלוטונט בריכוז של 4 אחוזים, חומר פעיל בעל השפעה ארוכת טווח. החומר הפעיל הזה, שתוקף חיידקים ווירוסים, ובדגש על סוג וירוס המכונה "מעטפת" (שהקורונה משתייכת אליו), הוא בעל השפעה מתמשכת של עד 6 שעות.

לא רק ידיים - צריך לחטא גם משטחים

כעת עם בהלת הקורונה, משרד הבריאות ממליץ לשטוף ידיים לעיתים תכופות. הדבקה בעזרת מגע יד היא אחת הדרכים הפשוטות להידבק בנגיף הקורונה ובמחלות נוספות, ועל כן ככל שמקפדים על שטיפת ידיים יותר, מורידים את הסיכון לחלות. אם רוצים להקפיד הקפדה יתרה, כפי שעושים בבתי חולים, ניתן לרחוץ את הידיים עם סבון רפואי אנטיספטי.

רופא שוטף ידיים בבית חולים. ShutterStock
תתחילו לשטוף ידיים כמו רופאים. רופא שוטף ידיים/ShutterStock

אבל הקפדה על היגיינית ידיים לבדה לא מספיקה. לפי מחקרים היום, נגיף הקורונה נשאר שלוש שעות על משטחים יבשים, ועד 10 ימים על משטחים לחים, ויש גם מחקרים שמדברים על זה שהוא יכול לנוע באוויר למרחקים קצרים. ולכן כדאי לחטא מעת לעת גם משטחים, בעיקר כאלה שנמצאים בשימוש ציבורי. בבתי חולים ובמרפאות משתמשים בחומר חיטוי בשם אנטיגון שקוטל טווח רחב של וירוסים וחיידקים.

אריאל סמק הוא דוקטור לרוקחות בחברת ‏טבע מדיקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully