וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים עם הבעיה הבריאותית הזאת חסינים יותר לקורונה

מחקר בבריטניה גילה שלסובלים מאלרגיות או מאסתמה היו סיכויים נמוכים משמעותית להידבק בקורונה בשיאם של גלי התחלואה - האם הסיבה לכך ביולוגית או התנהגותית?

בווידאו: הורוביץ מתייחס לזן הקורונה החדש אומיקרון/צילום: שי מכלוף

לחיות עם אלרגיות עונתיות זה בדרך כלל עניין די מבאס - מדי שנה בתזמון קבוע העיניים מתחילות לדמוע, האף מתחיל לנזול והשיעול הטורדני לא מרפה. קשה לחשוב על יתרונות לאלרגיה, אבל הנה אחד חדש ודי מנחם - מחקר חדש טוען שלאנשים שסובלים מאלרגיות יש דווקא סיכוי נמוך יותר לפתח קורונה.

המחקר התבצע על ניתוח נתונים שנאספו מ-15,000 משתתפים בבריטניה בין מאי 2020 לפברואר 2021, ומסקנותיו שהתפרסמו לאחרונה בכתב העת Thorax, מצביעות על יחס הפוך בין נטייה לאלרגיות מסוגים שונים ובין הסיכוי לפתח covid-19 בעקבות הידבקות בנגיף.

פרופ' אדריאן מרינו ועמיתיו מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון ניתחו את מאגר הנתונים ופילחו אותו על פי שלל מאפיינים דמוגרפיים וכן בהתאם לחשיפה ולהידבקות של משתתפיו בנגיף הקורונה. קרוב ל-3 אחוזים ממשתתפי המחקר נדבקו ב-covid-19 במהלך תקופת המחקר.

אישה מקנחת את האף בטישו. ShutterStock
פשוט שומרים על עצמם יותר או שהסיבה היא ביולוגית? אישה עם אלרגיות/ShutterStock

חלק ממסקנות החוקרים כבר מוכרות ממחקרים קודמים ומאששות אותם, ומצביעות על סיכויים גבוהים יותר להידבקות בנגיף עבור אנשים ש: חיים בבתים צפופים ומרובי דיירים, נפגשו בחללים סגורים עם אנשים שאינם בני ביתם, סובלים מהשמנת יתר או בעלי מאפיינים אתניים מסויימים. גם משלחי יד מסויימים נמצאו כטומנים בחובם סיכון מוגבר להידבקות בנגיף הקורונה, על פי המחקר.

סיכויי הדבקה נמוכים בעשרות אחוזים

אולם, היו למחקר גם ממצאים שלא עלו בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים - כך למשל, בניתוח הנתונים הנוכחי לא נמצא שלגברים יש סיכון גבוה יותר מנשים להידבק. וגם גיל מבוגר לא סומן במחקר זה כגורם סיכון להידבקות (אם כי בהחלט היווה גורם סיכון לתחלואה קשה ואישפוז בבית חולים).

החוקרים בחנו גם את הקשר בין גורמים אחרים והסיכון לחלות בקורונה, גורמים שלא נבדקו קודם לכן במחקרים אחרים - כמו תזונה ונטילת תוספים. רובם לא נמצאו כבעלי משמעות או השפעה על הדבקה ותחלואה בנגיף. אבל אחד מהם בכל זאת העלה מערכת יחסים מעניינת עם הנגיף. לאנשים עם מחלות אטופיות (מחלות שהמחולל שלהן הוא אלרגן, כמו אקזמה, קחת השחת וכדומה) היה סיכוי נמוך ב-23 אחוזים להידבק בקורונה במהלך תקופת המחקר. לאחר שהחוקרים עיבדו את הנתון הזה וניקו ממנו גורמים מסיחים אחרים, הם גילו ששילוב של מחלה אטופית ואסתמה אף הוריד את סיכויי ההידבקות של משתתפים עוד יותר, והם היו בסבירות נמוכה ב-38 אחוזים להידבקות במחלה, ביחס לכלל האוכלוסייה.

גבר מגרד את היד. ShutterStock
מחלות אטופיות הורידו את סיכון ההדבקה ביותר מעשרים אחוזים. גבר עם אקזמה ביד/ShutterStock

היות שהמחקר הנוכחי הוא תצפיתי בלבד, הוא יכול רק להצביע על הקשר האפשרי בין שני הגורמים ולא להסביר אותו. אך אחת הסברות שהעלו החוקרים היא שייתכן שאנשים שסובלים מאלרגיות לוקחים בחשבון שאם אפילו משהו כמו אבקנים יכול להוציא מאיזון את המערכת החיסונית, אז על אחת כמה וכמה נגיף שגבה את חייהם של מיליונים ברחבי העולם, ומשכך נוקטים משנה זהירות ופשוט שומרים על עצמם טוב יותר מפני הדבקה. וסביר להניח שאותו השיקול חל גם על חולי אסתמה שהאפשרות להידבק בנגיף נשימתי ודאי גרמה להם לקחת כמה שפחות סיכונים.

אולם, עשוי להיות לכך גם הסבר ביולוגי אפשרי ולא רק התנהגותי: "הממצא הזה עשוי לשקף מצב שבו לאנשים עם אלרגיות ואסתמה יש פחות ביטוי של חלבון ACE2 שהוא הקולטן התאי שאליו נצמד נגיף הקורונה בתהליך החדירה שלו לתאי הגוף, דבר שיש לו הוכחות במספר מחקרים שנערכו בעבר", ציינו החוקרים במאמרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully