וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האקלים מחמיר את הבעיה הרפואית הנפוצה הזו

ד"ר רמי טמיר

עודכן לאחרונה: 23.9.2021 / 7:39

מחקרים חדשים מצאו שבגלל משבר האקלים עונת האלרגיה מתחילה מוקדם יותר וגורמת לתסמינים חמורים יותר. אז איך מתמודדים עם אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר?

גרטה ביום כדור הארץ: "משבר הקורונה הוא הזדמנות"/צילום: רויטרס

משבר האקלים והתחממות הגלובלית גורמים לנזקים עצומים לכדור הארץ כמו שיטפונות, הצפות ושריפות ענק. אבל זה לא הכל. לפי מחקרים חדשים, משבר האקלים עלול להשפיע על רבים מאיתנו גם ברמה האישית ולהחריף התקפי אלרגיה.

מתחילת המהפכה התעשייתית, מדענים מודדים עלייה הולכת וגוברת של CO2 באטמוספירה, כאשר שני שליש מהעלייה הזו התרחשה ב-50 השנים האחרונות. יחד עם CO2 נפלטים לאטמוספירה גם גזי חממה שתורמים להתחממות כדור הארץ ומונעים את התקררותו. התהליכים המדאיגים הללו גורמים לשינויים ולתנודתיות רבה בחילופי העונות ובמזג האוויר, וכתוצאה מזה גם להחמרה של האלרגיות שלנו.

בשל השינויים האקולוגיים האלה, צמחים רבים צריכים להסתגל לטמפרטורות שונות, ולכן הם משנים את ההתנהגות העונתית שלהם. המשמעות היא שעונת הפריחה מתחילה מספר שבועות מוקדם יותר, ולכן גם תופעות האלרגיה העונתית, כמו נזלת אלרגית, מופיעות מוקדם מהרגיל.

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שמשך עונת ההאבקה של הצמחים - התקופה הקריטית ביותר עבור אנשים אלרגיים - התארכה בעקבות משבר האקלים. מחקרים נוספים אף הראו שכמויות גרגרי האבקה המופצים על ידי הצמחים עלתה משמעותית, מה שגורם להחמרה בתסמיני האלרגיה בקרב רבים. אנשים הסובלים מרגישות לאבקת פריחה סובלים למשך זמן ארוך יותר מנזלת אלרגית עונתית (הנקראת גם "קדחת השחת") ותסמיני האלרגיה שלהם הוחמרו משמעותית.

אישה מקנחת את האף בטישו. ShutterStock
הנזלת האלרגית מופיעה מוקדם מהרגיל. אישה מקנחת את האף/ShutterStock

לא רק הפרחים גורמים להחמרת האלרגיות. מפעלי התעשיה פולטים לאוויר חלקיקים הנישאים למרחקים רבים, וגורמים לגירוי בדרכי הנשימה. אותם חלקיקים מעלים משמעותית את השכיחות של האלרגיה ומחמירים את התסמינים. בשנים האחרונות אנו עדים לעליה קבועה ומתמשכת בשיעור הסובלים מנזלת אלרגית כרונית ואסתמה כתוצאה מכך. הגירוי של הריריות על ידי אותם חלקיקים מזהמים גורם לנזלת אלרגית אפילו ללא נוכחות קודמת וברורה של נטייה לאלרגיה.

גם השריפות הרבות, כמו שזו שהתחוללה רק לפני מספר שבועות בהרי ירושלים, ובשנים האחרונות בכל היבשות, מחמירות את תסמיני האלרגיה ומעלות את השכיחות שלה. בשריפה משתחררים חומרים מזהמים רבים לאוויר והם נישאים למרחקים. שאיפה של החומרים האלו מגרה את דרכי הנשימה ומביאה לאסתמה ונזלת כרונית החמורה פי כמה מזו הנגרמת כתוצאה מהחומרים הנפלטים מרכבים מזהמים המשתמשים במנועי דיזל.

יער חדרה אחרי שריפת ענק, 17 בספטמבר 2021. שלומי גבאי, מערכת וואלה!
בשריפה משתחררים חומרים מזהמים רבים, והם נישאים למרחקים. יער חדרה אחרי שריפת ענק/מערכת וואלה!, שלומי גבאי

עונת הסתיו שמתחילה בקרוב היא עונה מאתגרת עבור אנשים הסובלים מאלרגיה. הפריחה האופיינית לסתיו מביאה איתה אתגרים רבים לרגישים לאלרגנים נשאפים, והגשמים הראשונים רוויים בחלקיקים מזהמים ששקעו על גגות הבניינים והכבישים במהלך עונת הקיץ. משבר האקלים גורם לסתיו להתארך ולצמחים הפורחים ומאביקים בתקופה זו לשנות את התנהגותם ובכך להשפיע גם על חומרת תסמיני האלרגיה.

מה קורה בגוף בזמן התקף אלרגיה?

אלרגיה היא אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר בעולם. הגוף תוקף חומר (אלרגן) תמים, הנראה לו (ללא סיבה) כמאיים. מערכת החיסון מגייסת כוחות ותוקפת תקיפת שווא הבאה לידי ביטוי בתסמינים של אלרגיה היכולה להתבטא במחלות שונות בהתאם לסוג האלרגן (לדוגמא: גרגר אבקה, אבק, מזון כמו חלב או בוטנים, תרופה כמו פניצלין או עקיצת דבורה). תסמיני האלרגיה יכולים לכלול נזלת, גודש באף, קשיי נשימה, פריחה עורית ועוד. במקרים מסוימים אלרגיה יכולה להיות גם מסכנת חיים, כמו אלרגיה למזון או לעקיצת דבורניים, ויש לטפל בה בכובד ראש.

ישנן שלוש גישות עיקריות לטיפול: הראשונה והיעילה ביותר היא הימנעות. מאחר ומדובר בתגובה לחומר חיצוני הרופאים מדריכים וממליצים להימנע ככל האפשר מהגורם לאלרגיה. יחד עם זאת, יש לזכור שזה לא תמיד אפשרי, בטח כשיש חומרים הנישאים באוויר ומגיעים לכל מקום כמו אבק או צמחים.

אישה משתמשת בתרסיס אף. ShutterStock
הטיפול מאוד השתפר בשנים האחרונות. אישה משתמשת בתרסיס אף/ShutterStock

הגישה השנייה היא טיפול תרופתי. הטיפול נותן מענה לתסמינים הנגרמים מהאלרגיה. הטיפולים בטבליות נגד אלרגיה עברו מהפיכה בשנים האחרונות ותופעות הלוואי שהיו נפוצות בשימוש בכדורים הללו נעלמו ברובן. כיום ישנם טיפולים כמו אנטי היסטמינים שפועלים לאורך כל היממה ואינם גורמים לתחושת נמנום. במקרים מסוימים ניתן לתת טיפול נוגד דלקת בריריות האף באמצעות תרסיס או בתכשירים המכילים כמות קטנה של סטרואידים או אנטי היסטמינים הניתנים ישירות לרירית האף במקרים של נזלת אלרגית.

הגישה השלישית - חיסונים. אימונותרפיה היא גישה בה חושפים את מערכת החיסון לאלרגן בהדרגתיות ובליווי רפואי צמוד במטרה לתת לגוף הזדמנות לפתח תגובה חיסונית, המפחיתה את הביטוי של האלרגיה ומשפרת את התקלה הנגרמת כתוצאה מהאלרגיה. זהו טיפול הנמשך בין שלוש לחמש שנים והוא נעשה במרפאות לאלרגיה.

הכותב הוא מומחה לאלרגולוגיה ואימונולוגיה ובעברו כיהן כיו"ר האיגוד לאלרגיה ומנהל המרפאה לאלרגיה במרכז הרפואי רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully