וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1 מ-3 אנשים יחלה בסרטן, אבל יש גם חדשות טובות

ד"ר ולריה סמניסטי, מאמר אורח

4.2.2021 / 7:45

עד לפני 20 שנה האבחנה של מחלת סרטן הייתה שווה לגזר דין מוות, אך בעשור האחרון עולם הרפואה חווה פריצת דרך משמעותית בכל הקשור לטיפול במחלה. לקראת יום הסרטן הבינלאומי, ד"ר ולריה סמניסטי, מנהלת המכון האונקולוגי בהלל יפה, סוקרת את כל הטיפולים החדשים

פרופ' גל מרקל מסביר מהו טיפול אימונותרפי/האגודה למלחמה בסרטן

מחלת הסרטן היא המחלה השכיחה ביותר ברחבי העולם, ו-1 מתוך 3 אנשים יחלה בה במהלך חייו. לא בכדי במהלך העשור האחרון מדענים ואנשי רפואה חקרו רבות את המחלה בניסיון למצוא פתרונות יעילים ואפקטיבים לאבחון וטיפול, גם אם מדובר בהארכת חיים של מטופל ושיפור באיכות חייו.

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מהירה של סוג חדש של תרופות ביולוגיות לטיפול בסרטן שאינן מבוססות על מנגנונים דומים לאילו של הכימותרפיה. מעבר להרחבת מאגר התרופות ופיתוח טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות בדיקה מקיפה של תאי גידולים, קידומן של תרופות ביולוגיות הכניס את האונקולוגיה לעידן חדש של טיפול אישי. הטיפול השתנה באופן דרמטי, במיוחד עבור חולים שמחלתם נמצאת בשלב מתקדם. כיום, מטופלים רבים נהנים מדור חדש ומבטיח של תרופות אימונותרפיות וביולוגיות.

מהו טיפול ביולוגי?

הטיפול הביולוגי הוא למעשה טיפול באמצעות חומרים המיוצרים בגוף באופן טבעי או לחילופין, חומרים המופקים בתנאי מעבדה שזהים לחלבונים אותם מייצר הגוף בעצמו. טיפול זה מתבסס על רפואה מותאמת אישית כאשר למטופל מותאמת תרופה ביולוגית המתאימה לו ביותר על פי התמונה המולקולרית של הגידול שלו.

סרטן הערמונית, אילוסטרציה. ShutterStock
תרופה ביולוגית מותאמת על פי התמונה המולקולרית של הגידול. גידול סרטני/ShutterStock

באמצעות בדיקות גנטיות, ניתן לזהות את המוטציות השונות שמאפיינות את תאי הגידול ואת המנגנון הביולוגי שלו. טיפול ביולוגי מותאם אישית יכול לשפר משמעותית את הפרוגנוזה של המחלה. בנוסף, תופעות הלוואי של תרופות ביולוגיות פחות חמורות מאשר תופעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים מקבילים, דבר שתורם אף הוא לקבלת תוצאות טיפול טובות יותר. טיפול זה מתבצע באמצעות כדורים או דרך הווריד.

בעשור האחרון, הטיפולים הביולוגים הפכו להיות חלק אינטגרלי בטיפול בממאירויות מסוגים שונים, קרי גידולי שד, ריאה, כליות, מעי גס, שחלה, גידולי ראש-צוואר, מוח ואחרים. בחלק מהן, הטיפולים הביולוגים הפכו את הקערה על פיה בכך שהגבירו את יעילות הטיפול האונקולוגי, ובחלקם אף החליפו לחלוטין את הטיפול הכימותרפי.

הדור הבא: תרופות אימונותרפיות

תרופות אלה פועלות על המערכת החיסונית במטרה להחזיר את תאי מערכת החיסון לפעילות תקינה ולתקוף את החלבון הזר המכיל את תאי הסרטן. התרופות האימונותרפיות גורמות להחזרת מערכת החיסון לפעילות תקינה כדי שתוכל לזהות ולתקוף את התאים הממאירים. הטיפול בתרופות אימונותרפיות הוכיח כבר את יעילותו ונרשמו הצלחות מצוינות בתחום גידולי הכליה, מלנומה ועוד.

במחקרים שבוצעו במספר מרכזים מובילים ברחבי העולם נראה בבירור כי שילוב של טיפולי כימותרפיה ותרופות אימונותרפיות מגביר את סיכויי ההישרדות ולתרופות האימונותרפיות השפעה ניכרת גם על איכות חייהם של המטופלים בעיקר בגידולים מסוג מלנומה, גידולי ריאה, גידולי כליה וגידולים עם ממצא אי-יציבות של גנים.

כימותרפיה. ShutterStock
שילוב של טיפולי כימותרפיה ותרופות אימונותרפיות מגביר את סיכויי ההישרדות. טיפול כימותרפי/ShutterStock

טיפול אישי

הטיפול במחלת הסרטן כיום עבור כל אדם הוא טיפול אישי. הכוונה היא שאין מחלת סרטן באדם אחד דומה למחלת הסרטן של אדם אחר, גם אם מדובר באותו סוג של סרטן. בחלק ממחלות הסרטן ישנה התקדמות רבה בנושא וכבר קיימים מספר תרופות טיפולים של כימותרפיה, הקרנות, אימונותרפיה וטיפולים ביולוגיים. מלבד הטיפולים החדשים יש לזכור כי אלו לא מחליפים בדיקות תקופתיות וחשוב להקפיד לבצע בדיקות תקופתיות, כגון קולונוסקופיה, ממוגרפיה, בדיקת רופא נשים, בדיקת צואה לדם סמוי. זכרו - גילוי מוקדם מציל חיים.

אם עד לפני כמה שנים תוחלת ההישרדות של מחלה גרורתית (מלנומה, סרטן ראה, סרטן קיבה ועוד) עמדה של שנה בממוצע, כיום אנו עדים להישרדות של מספר שנים הודות לטיפולים הביולוגיים ולאימונותרפיה. חשוב לציין כי לאיכות החיים של המטופל באותן "שנות הישרדות" יש חשיבות עליונה. באותן שנים המטופל מסוגל לתפקד כמעט כרגיל, לטייל בעולם, לבלות בחיק משפחתו וכן לצבור חוויות חדשות, כל זאת בזכות הטיפולים האונקולוגים המתאימים ותמיכתו של צוות המכון האונקולוגי ומשפחתו. עם זאת לצערנו, לא כל המטופלים נהנים מטיפולים חדשניים אלו. כדי לקבוע האם מטופל מתאים לטיפול מסוג זה, יש לבצע בדיקות מולקולריות במטרה להתאים את הטיפול המתאים לגידול הספציפי של המטופל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully