וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלרגיה או קורונה? כך תדעו להבדיל

פרופ' מנחם רותם, מאמר אורח

29.4.2020 / 8:40

האם הסגר שכופה על כולנו שהות ממושכת בתוך הבית מקל או מחריף את תסמיני האלרגיה האופייניים לעונת האביב? תלוי למה אתם רגישים. מומחה לאלרגיות מסביר איך מבדילים בין התסמינים ואילו צעדי מנע כדאי לנקוט

חמש עובדות על אלרגיות/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: 5 עובדות על אלרגיות

השנה, תקופת האביב שונה בהמון מובנים. מיליוני ישראלים סגורים בבתיהם וממעטים לצאת החוצה בגלל התפשטות נגיף הקורונה בעולם. אבל העובדה שרבים מאיתנו נשארים בבית ונמנעים מלהסתובב במרחב הציבורי לא בהכרח פותרת את בעיית האלרגיה העונתית שאלפי בני אדם נאלצים להתמודד איתה בכל שנה בתקופת האביב.

אלרגיה וקורונה - איך להבדיל?

אלרגיה היא תגובה לא צפויה ולא מידתית של מערכת החיסון בעקבות חשיפה לחומרים שלרוב אינם מזיקים לבני אדם. תגובות אלרגיות יכולות להיות למשל לגורמי סביבה כגון לקרדיות אבק הבית, לפריחת צמחים או למזונות, תרופות או עקיצות חרקים. מערכת החיסון מזהה את החומרים האלו, מסווגת אותם כ''פולשים'' ומורה לגוף לתקוף אותם על מנת לנטרל אותם. לרוב, תגובת מערכת החיסון תהיה לא מידתית לנוכח האיום, ותתבטא בפריחה, נפיחות של רקמות שונות בגוף ונזלת.

הסימפטומים של אלרגיה עלולים להיות דומים גם למחלות ויראליות כמו קורונה. יחד עם זאת, ישנן דרכים להבדיל בין תסמינים של אלרגיה לבין תסמינים של נזלת עקב גורמים זיהומיים כמו שפעת או סינוסיטיס. נזלת שמקורה באלרגיה תהיה מימית ושקופה, בניגוד לנזלת עכורה וצמיגית המאפיינת מחלה זיהומית חיידקית. בנוסף, בניגוד למחלות ויראליות - אלרגיה, אינה מלווה בחום או שיעול יבש. חשוב לציין שניתן להעריך שמי שסובל בכל שנה בעונת האביב מתסמינים כמו גרד בעיניים, עיטושים, נזלת מימית, גודש באף ולפעמים קוצר נשימה ואי נוחות בגרון סביר להניח סובל מאלרגיה ולא ממחלה ויראלית.

עוד בוואלה!

מה לעשות אם אתם חולים, אבל לא מוכנים לבדוק אתכם לקורונה?

לכתבה המלאה
אישה עוברת בדיקה לנגיף הקורונה ביפו 16באפריל 2020. פלאש 90, פלאש 90
נזלת של אלרגיה היא שקופה ומימית, בניגוד לנזלת חיידקית שהיא צמיגית וסמיכה. אישה עוברת בדיקת קורונה ביפו/פלאש 90, פלאש 90

על אף שרוב האלרגיות אינן מהוות סכנת חיים, יש להן יכולת לפגוע באיכות החיים ובתפקוד השוטף. לרפואה של ימינו יש פתרונות רבים עבור הסובלים מאלרגיה - קשה או קלה - והיא מבטיחה טיפול בזמן קצר מאוד (על חלק מהסימפטומים ניתן להקל בתוך רבע שעה).

גם אם לא יוצאים מהבית - עדיף לסגור חלונות

בתקופה זו של השנה הטבע מתעורר לחיים אחרי שנת החורף, אך לאנשים הסובלים מקדחת השחת ורגישים לפריחה, זוהי תקופה של התמודדות קשה. גם בתקופת הקורונה, בה אנשים ממעטים לצאת מבתיהם, הסובלים מאלרגיה עדיין מושפעים מתהליכי הטבע המתחדש. על מנת להתמודד עם המצב, מומלץ לאנשים הסובלים מאלרגיה לסגור ככל האפשר את חלונות הבית, משום שהבעיה ברגישות לאלרגנים הללו היא שהם נישאים באוויר. לשמירה על אוויר נקי גם בבית יש חשיבות מכרעת בהפחתת התסמינים.

אם אתם חייבים לצאת לעבודה חיונית או על מנת לרכוש מצרכים ותרופות - חילצו נעליים בכניסה לבית. פעולה זו חשובה בהפחתת האלרגנים אותם אנו מכניסים לסביבת הבית. גם אם יצאתם לזמן קצר יחסית, סביר להניח שצעדתם עם הנעליים באזורים 'מועדים לפורענות' ולמעשה צברתם אלרגנים על סוליית הנעל. הכנסה שלהם אל תוך הבית בו אנו שוהים זמן ממושך, עלולה להחמיר את המצב ולהגביר את התסמינים.

גבר מעשן. ShutterStock
כמו עם קורונה, כך גם עם אלרגיה - העישון מחמיר ומסבך את העניינים. גבר מעשן/ShutterStock

כמו בתחלואה בווירוס הקורונה, גם במקרה של אלרגיה - אצל מעשנים המצב יותר מורכב. היום ידוע לנו שעשן הסיגריות ופעולת העישון מהוות גורם ישיר להחמרת תסמיני האלרגיה. לכן אנו ממליצים לסובלים מתסמיני האלרגיה להפסיק לעשן בכדי להתמודד עם התסמינים בצורה מיטבית, וכמובן על מנת להימנע ממגוון רחב של מחלות הנגרמות כתוצאה מעישון.

נצלו את השהייה בבית לניקוי האבק

קרדית אבק הבית היא חרק מקרוסקפי המשגשג באיזורים חמימים ולחים, כמו מצעים, בגדים וספרים. החרק ניזון בין היתר מקשקשי עור, והפרשותיו נחשבות לאחד מהגורמים העיקריים לתגובות אלרגיות בבני אדם. אם נוודא שהבית יהיה נקי מאבק ככל האפשר, נוכל לצמצם את החשיפה לקרדית האבק ובכך להפחית את התסמינים.

לסובלים מאלרגיה, מומלץ לוודא שבחדר השינה יהיו כמה שפחות ספרים, שטיחים או בגדים המונחים מחוץ לארון ועלולים לצבור אבק. בנוסף, כיום ישנם בדים מיוחדים שמיועדים לשימוש ככלי מיטה ומונעים את חדירת החרק הטורדני אל הסביבה בה הוא משגשג. מעבר לכך, ניתן להשתמש בתרסיסים הקוטלים את הקרדית ומונעים הופעה נוספת לפרק זמן ממושך. מומלץ לנצל את זמן השהייה בבית לארגון וסדר, ובעיקר לניקוי האבק ובכך להפחית את התסמינים.

בתקופה הזו של השנה אנו נוהגים להחליף את מלתחת החורף בבגדי הקיץ. רבים לובשים בגדים שהיו בארון זמן ממושך. למרות שהבגדים נקיים ועדיין מריחים טוב ממרכך הכביסה, הם מהווים מרבץ לאבק וקרדיות אבק, ובלי שנדע הם עלולים להחמיר את התסמינים. לכן מומלץ מאוד לכבס את הבגדים שאופסנו בארון ולא נלבשו זמן רב. כביסה ב-60 מעלות אמורה להיות מספיק יעילה לקטילת הקרדית.

איך לסדר את המיטה. ShutterStock
קרדיות האבק אוהבות מאוד לחיות בתוך המצעים שלכם. אישה מחליפה מצעים/ShutterStock

טיפול תרופתי

המלצות אלה ורבות נוספות יכולות להקל משמעותית על תסמיני האלרגיה השכיחים, אך הן לא מהוות תחליף לטיפול תרופתי עבור מי שסובל באופן המשפיע על איכות חייו ועל תפקודו בחיי היום יום. הטיפול התרופתי יעיל בהפחתת התסמינים של האלרגיה ונחשב בטוח. כיום ישנן תרופות רבות אשר ביכולתן להקל על תסמיני האלרגיות, מהקלים ועד הקשים. כמו למשל שימוש בתכשירים אנטי-היסטמינים שאינם מרדימים, ותרסיסים נוגדי דלקת לאף המבוססים על מינון נמוך מאד של סטרואידים.

באלרגיה, בשונה ממחלות אחרות (כמו סוכרת או יתר לחץ דם) בידי הרופאים היכולת לשנות את מהלך המחלה על ידי טיפול חיסוני - המכונה אימונותרפיה. במקרים בהם התרופות האנטי היסטמיניות או התרסיס לאף אינם מסייעים באופן מספק, ניתן לטפל באלרגיה על ידי הפחתת הרגישות לאלרגן באמצעות זריקות חיסון. "חיסונים" אלה כוללים הזרקה הדרגתית במינונים הולכים וגדלים של האלרגנים היוצרים את התגובה האלרגית. זהו טיפול הניתן במשך מספר שנים, במהלכו המטופלים מפתחים סבילות כלפי האנטיגן.

הכותב הוא מנהל השירות לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה במרכז הרפואי העמק בעפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully