וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחנוכה יש מחיר בריאותי שאתם כנראה לא מכירים

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 8:19

בכל שנה נמכרות בישראל יותר מ-30 מיליון סופגניות, וכעת מסתבר שהאנשים שמכינים לנו את הפינוק השמנוני הזה עלולים לסבול מ"אסתמת האופים". למה זה קורה - ואיך נשמרים?

סופגניות רולדין חנוכה 2020/דייב שחר

רובנו אכלנו השנה כבר לא מעט סופגניות, ועכשיו כשחנוכה מתחיל רשמית - המספר הזה יעלה ויעלה. הישראלים צורכים בחנוכה כ-30 מיליון סופגניות, ובממוצע כל ישראלי אוכל בחג בין 3-4 סופגניות. אנחנו כותבות כאן כל שנה על המחיר הבריאותי של סופגניות - שברובו קשור לקלוריות ריקות ואחוזי שומן גבוהים - אבל כעת מסתבר שמי שמשלם את המחיר האמיתי הם האופים והקונדיטורים שמכינים את הסופגניות מדי שנה.

אופים חשופים לסוג מסוים של אסתמה - מחלה הנגרמת כתוצאה מדלקת של דרכי הנשימה - הנוצר בעקבות החשיפה הקבועה והממושכת לקמח. אופים חשופים במהלך עבודתם ל"אבק קמח" שמשמש כחומר גלם בסיסי ושכיח במגוון של מאכלים ושיטות בישול. לפי מחלקת המחקר של משרד הבריאות האמריקאי לאופים יש סיכוי גבוה פי 83 לסבול מאסתמה הקשורה לעבודה מאשר מקצועות אחרים וכ-2.5 אחוזים מציבור האופים סובלים מאסתמת האופים.

אופים חשופים לאבק הקמח בתהליכים רבים: טחינה, ניפוי, איסוף, אחסון, הובלה, אפייה, בישול ועוד. במאפיות קטנות רוב הפעולות מתבצעות בידיים, ולכן קיים ריכוז גבוה של אבק קמח בעמדות העבודה. האופים והקונדיטורים החשופים לקמח מפתחים דלקות באף ובעיניים, אסתמת האופים ודלקת עור.

מגש סופגניות. ShutterStock
לאופים סיכוי גבוה פי 83 לסבול מאסתמה. אופה זורה אבקת סוכר על סופגניות/ShutterStock

באוגוסט האחרון בית הדין לעבודה בתל אביב הכיר רשמית באופה שסבל ממחלת ריאות כנפגע עבודה. האופה, שמת לפני מתן פסק הדין בתביעה שהגיש, עבד במשך עשרות שנים במאפייה ונחשף כל יום לקמח ועשן שנפלט מתנורים. הוא לקה במחלת ריאות כרונית המורכבת מאסתמה ומחלות נוספות. השופטת קבעה כי לצד ההכרה כי העובד הוגדר כמעשן כבד, האסתמה התעסוקתית הייתה הליקוי הדומיננטי שהוביל למותו.

המוסד לבטיחות ולגיהות פרסם בימים האחרונים הנחיות חדשות בטרה לשמור על בטיחות האופים והקונדיטורים במאפיות בזמן חג החנוכה:

• יש לקרצף באופן סדיר, את הרצפות ומשטחים אחרים, או (בהתאם למצב) להשתמש בשואב אבק, ולהתקין מערכת אוורור יעילה כדי למנוע הווצרות של ענני אבק (קמח יבש).

• יש להתקין מערכת יעילה לסניקת האוויר ולמיזוגו, על מנת למנוע זיהום אוויר ועומס חום.

• יש לבדוק את תנורי המיקרוגל לגבי דליפת קרינה, ולתקן אותם במקרה שיש צורך בכך.

• יש לווסת את המבערים, כדי שהשרפה תהיה יעילה ועל מנת להפחית את כמויות הפחמן החד חמצני. חשוב להתקין גלאים עם התראה קולית למקרה שריכוז ה-CO עולה מעל לריכוז המסוכן.

• יש להשתמש ברספירטור כדי להימנע מנשימה של אבק או ארוסולים.

• חשוב להשתמש בשיטות בדוקות ובטוחות של הרמת והזזת משאות כבדים או מגושמים; ולהשתמש בעזרים מכניים כדי לסייע לפעולות ההרמה.

ד"ר מיקי וינקלר, מ"מ מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, אמר לאחר פרסום ההנחיות כי "חג החנוכה הוא אחד מהחגים האהובים ביותר על אזרחי ישראל ולצוות האופים והקונדיטורים יש חלק גדול בזה, מחובתנו לדאוג לבטיחותם. גם כאשר הביקוש הגדול דורש מהעובדים לעבוד מסביב לשעון ולהגביר את הייצור, חשוב לשמור על הבטיחות במאפיה ולמנוע מחלות תעסוקתיות שעלולות להיגרם כתוצאה מחשיפה מרובה לאבק הקמח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully