וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקים את הבית מדי יום? זה עלול לגרום אסתמה לילדים שלכם

שמירה של מוצרי הניקוי שלכם בארון, הרחק מידיהם של הילדים זה חשוב מאוד, אבל לא מספיק כדי למנוע לגמרי את ההשפעה המזיקה שלהם. מחקר מראה שילדים שנחשפים בקביעות לחומרים האלה סובלים יותר מבעיות נשימה

בחורה שוטפת רצפה. ShutterStock
רק שלא יזחל על הרצפה הנקייה הזו איזה ילד עוד רגע. אישה מנקה רצפה/ShutterStock

איזה כיף זה לחזור מיום ארוך בחוץ אל בית מצוחצח, שרצפתו מבהיקה וחלליו מדיפים ניחוחות לבנדר, אוקיינוס או שושנים צחורות. ואיזה כיף זה לחזור לבית כזה מדי יום. למרבה הצער, לרמת ניקיון כזו יש מחיר (ואנחנו לא מתייחסים כרגע לנזק שנגרם לכדור הארץ): על פי מחקר של אוניברסיטת סיימון פרייזר בקנדה, ילדים הנחשפים למוצרי ניקיון ביתיים בשלב מוקדם של חייהם, סובלים יותר מאסתמה או מבעיות נשימה אחרות כמו צפצופים.

החוקרים בדקו יותר מ-2,000 ילדים ומצאו כי אלה שנחשפו יותר למוצרים כמו נוזל שטיפה, חומרי ניקוי של משטחים וחומרי כביסה היו בסיכון גבוה יותר ב-35 אחוזים לפתח אסתמה או צפצופים בנשימה בגיל שלוש שנים, בהשוואה להורים שהשתמשו במוצרים אלה לעיתים קרובות פחות. המוצרים שנמצאו כמסוכנים ביותר היו מוצרים מבושמים או בריסוס.

לדעת החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת של האיגוד הרפואי הקנדי, הכימיקלים בחומרי הניקוי עלולים לפגוע בדרכי הנשימה של הגוף על ידי הפעלת מערכת החיסון וגרימת דלקת. בנוסף, הם הניחו שהכימיקלים במוצרים אלה עשויים לשנות את המיקרוביום (מכלול החיידקים בגוף) של הילד.

פרופסור טים טקארו, שהוביל את המחקר, אמר: "מרבית העדויות הקיימות הקושרות אסתמה לשימוש במוצרי ניקוי מגיעים ממחקרים עם מבוגרים. המחקר שלנו בחן תינוקות, שבדרך כלל מבלים 80 עד 90 אחוזים מזמנם בבית, ופגיעים במיוחד לחשיפה כימית דרך הריאות והעור בגלל קצב הנשימה הגבוה שלהם והמגע היומיומי עם משטחים ביתיים".

המחקר נערך באמצעות שאלונים שהתבקשו למלא הורים לגבי תדירות השימוש במוצרי ניקיון מסוימים. לאחר מכן נבדקו הילדים בני השלוש לבעיות נשימה שונות וסיבות שכיחות אחרות לאלרגיות. החוקרים לקחו בחשבון אם לאחד ההורים הייתה היסטוריה של אסתמה, את הכנסות משק הבית, החשיפה לעישון או לחיות מחמד בבית, וגם עובש או פגעי רטיבות גלויים בבית המגורים.

ילדה משתמשת במשאף לאסתמה. ShutterStock
בעבר כבר נחקרה ההשפעה של חשיפה לאקונומיקה על בריאות ילדים. ילדה משתמשת במשאף/ShutterStock

אסתמה נחשבת למחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים במדינות מפותחות ושכיחותה עומדת על כ-12 אחוזים אצל ילדים בני פחות מ -18. מתחת לגיל 15, הסטטיסטיקה מראה כי היא מתרחשת יותר אצל בנים מאשר בנות.

שיעול וצפצופים הם הסימפטומים העיקריים של אסתמה בילדים. השיעול הוא בדרך כלל יבש ולעיתים חמור יותר בשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. הצפצופים הם למעשה צליל השריקה שיוצר האוויר שיוצא מהריאות דרך דרכי נשימה מוצרים. בנוסף לסימפטומים האלה, ילדים יכולים להתלונן גם על כאבים בחזה או בבטן, מה שנגרם לעיתים בשל אימוץ יתר של שרירי בית החזה והבטן על מנת לנשום באופן מספק.

דרכי הנשימה של ילדים עם אסתמה יכולות להגיב בעת התקף למגוון של גירויים, כמו מחלות נגיפיות (למשל שפעת), פעילות גופנית, אבקני פרחים, מזון שאליו הילד אלרגי, או תנאים סביבתיים שונים. הגורם הסביבתי שנקשר יותר מכל לאסתמה הוא חשיפה לעשן סיגריות, החל מתקופת ההיריון ובכל גיל הילדות.

הקשר נמצא גם מחקרים קודמים

מחקר משנת 2018 מצא שלשימוש קבוע בתרסיסי ניקוי יש השפעה זהה על בריאות הריאות להשפעה של עישון חפיסת סיגריות (20 סיגריות) בכל יום. המחקר עקב אחר יותר מ-6,000 איש במשך 20 שנה, וממצאיו הראו שנשים במיוחד סבלו מבעיות בריאותיות משמעותיות לאחר שימוש ארוך טווח במוצרי ניקוי אלה (אולי בגלל שהן היו חשופות יותר אליהם?).

בנוסף, מחקר משנת 2017 של אוניברסיטת הרווארד והמכון הלאומי הצרפתי לבריאות ומחקר רפואי, מצא קשר בין שימוש קבוע במוצרי ניקוי וחיטוי, כמו אקונומיקה, לבין סיכון מוגבר לפתח מצבי ריאות קטלניים. המחקר, שבחן את שכיחות המחלה בקרב כ-55 אלף אחיות ברחבי ארה"ב, הראה שאלו שהשתמשו במוצרי חיטוי פעם אחת בשבוע הגדילו את הסיכון שלהן לפתח מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ב-32 אחוזים .

גם ההשפעה של חשיפה לאקונומיקה על ילדים נבדקה, במחקר אירופאי שהתפרסם בירחון הרפואה הבריטי ה-BMJ, ונמצא ששיעור הזיהומים בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי היה גבוה יותר אצל ילדים של הורים המשתמשים באקונומיקה לניקוי הבית: הם סבלו ב-35 אחוזים יותר מדלקת שקדים חוזרות, 20 אחוזים יותר משפעת ו-18 אחוזים מזיהומים מכל סוג שהוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully