וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים בהארוורד מצאו עוד סיבה לא לתת לילדים לשתות מיץ

27.12.2017 / 9:40

כאילו שהשמנה ונזק לשיניים זה לא מספיק: מחקר חדש מצא קשר בין שתיית משקאות ממותקים ובין סיכון גדול בכמעט 80 אחוזים לחלות באסתמה בילדות

ילדים שותים מיץ מקשית. ShutterStock
מה רע במים? ילדים שותים מיץ/ShutterStock

ילדים שנוהגים לשתות משקאות ממותקים או מיצי פירות, או שהאמהות שלהם שתו שתייה ממותקת במהלך ההריון, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אסתמה. כך מגלה מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הארוורד הנחשבת.

החוקרים מצאו שלילדים שהתזונה שלהם הכילה כמויות גבוהות של פרוקטוז (סוכר המצוי בפירות בין השאר) בשלבי הילדות המוקדמים, יש סיכוי הגבוה ב79 אחוזים לחלות באסתמה, בהשוואה לילדים שלא שותים משקאות ממותקים כלל או ששותים אותם לעתים נדירות בלבד.

עוד בנושא:
המרכיב התזונתי שיכול למנוע מהילדים שלכם אסתמה
האם גז רדיואקטיבי הוא הפיתרון לאסתמה?
שוב וירוס בבטן? המיץ הזה יעזור לילדים להתאושש

ילד משתמש במשאף לאסתמה. ShutterStock
צריכת הסוכר מגדילה את הסיכון לאסתמה גם בלי קשר להשמנה/ShutterStock

לנשים ששתו משקאות ממותקים במהלך ההריון היה סיכוי גבוה בשבעים אחוזים שהילד שיוולד להן יאובחן כסובל מאסתמה מתישהו במחצית הראשונה של הילדות. זאת בהשוואה לאמהות שלא שתו משקאות ממותקים במהלך ההריון.

הממצאים של המחקר הנוכחי מצטרפים לממצאים של מחקרים קודמים שכבר גרמו לרופאים ומדענים להזהיר מפני הסכנות הבריאותיות הטמונות בשתייה של משקאות ממותקים בגיל הילדות ובהריון. בין השאר, שתייה ממותקת נקשרה בסיבוכים כמו השמנה בילדים וכן בהעלאת הסיכוי לסוכרת הריון בנשים הרות.

החוקרים מהארוורד בחנו נתונים אודות הרגלי האכילה של אלף זוגות של אם-ילד, לצד מידע רפואי אודות בריאותם של הילדים שכלל גם את השאלה האם אובחנו כלוקים באסתמה בין הגילאים 7-9. הם השתמשו במידע זה על מנת להעריך את הקשר בין אסתמה בילדות, שתייה מוגזת ושתייה ממותקת.

עוד באותו נושא

האם נטילת אומגה 3 בהריון יכולה למנוע אסתמה אצל ילדים?

לכתבה המלאה

גם מה שאמא שותה משפיע

"מחקרים קודמים הצליחו לקשר בין משקאות ממותקים ובין השמנה, וישנם מחקרים שמצאו קשר בין השמנה ואסתמה", אמרה שריל ריפס-שימן, אחת החוקרות. גם לאחר שהחוקרים שיקללו את משקלם של הילדים ואת השאלה האם הם עונים להגדרה של סובלים מהשמנה, עדיין נמצא שאלה שצרכו הכי הרבה פרוקטוז היו בסיכון גבוה ב-77 אחוזים לחלות באסתמה.

סלט פירות בהריון. ShutterStock
צריכת הסוכר בהריון נקשרה בסיכון לאסתמה בגילאי הילדות/ShutterStock

המחקר, שפורסם בכתב העת Annals of the American Thoracic Society, הראה גם שאמהות שצרכו הרבה משקאות ממותקים נטו להיות בעלות משקל גבוה יותר והכנסה והשכלה נמוכות יותר, בהשוואה לאמהות שצרכו פחות שתייה ממותקת.

אולם, גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את גורמי הרקע הדמוגרפיים הללו, עדיין הצליחו החוקרים למצוא קשר בין אסתמה בילדות ושתיית משקאות ממותקים. "בנוסף לעובדה שהם תורמים להשמנה, שבתורה מגדילה את הסיכון לאסתמה, הצלחנו למצוא גם קשר ישיר בין שתיית משקאות עם תכולת סוכר גבוהה ובין אסתמה – גם שלא באמצעות השמנה", אמרה החוקרת ריפס-שימן. "זה מצביע על כך שישנם מנגנונים נוספים שבאמצעותם משפיעה צריכת הפרוקטוז על הסיכון לאסתמה, מעבר להשמנה", הוסיפה.

הסוכר מגביר את הדלקתיות?

על אף שהוא מגיע ממוסד אקדמי מכובד ונחשב מאוד, למחקר הנוכחי ישנן גם מגבלות: הוא לא כלל ניסוי מבוקר בתנאי מעבדה שמטרתו להוכיח כיצד בדיוק משפיעה שתיית משקאות ממותקים על הסיכון לפתח אסתמה. תחת זאת, התבססו החוקרים על דיווחים עצמיים של האמהות על צריכת המשקאות הממותקים שלהן עצמן בזמן ההריון ועל דיווחיהן אודות התזונה של ילדיהן. באופן דיווח שכזה ישנו סיכוי יחסית גדול לאי דיוקים.

"אנחנו עוד לא יודעים בוודאות כיצד פועל הקשר בין המשקאות הממותקים והאסתמה", מודה החוקרת ריפס-שימן, "אבל אנחנו סבורים שחלק מהעניין זה שרמות גבוהות של פרוקטוז מגבירות את הדלקתיות בגוף, וזה עלול להשפיע על התפתחות הריאות בילדים".

  • עוד באותו נושא:
  • אסתמה
  • מיץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully