וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גז רדיואקטיבי דווקא יכול להיות בריא לנו?

3.5.2016 / 13:00

ממצאים ראשוניים של מחקר שנעשה בחולים שטבלו בבריכות עשירות בגז ראדון מראה כי לגז המסוכן יש גם יתרונות בריאותיים. השאלה מה היא העלות מול התועלת כשמדובר בבריאות שלכם

בריכת מים עשירה בגז ראדון ביוון. ShutterStock
עדיין נחשב לטיפול אזוטרי. בריכות עשירות בראדון ביוון/ShutterStock

בחיים בכלל וברפואה בפרט הכל זה שאלה של מינון. אי אפשר לחיות בלי מים אך מים בעודף יכולים להרוג. אלכוהול במינון גבוה עלול לפגוע בכבד באופן בלתי הפיך אך יין אדום בצריכה מתונה נקשר לסגולות רפואיות רבות. כעת, הולכים ומסתמנים גם יתרונות בריאותיים של גז הראדון במינונים נמוכים. איך מסבירים זאת החוקרים והאם קיים די מידע מוכח על כך?

הראדון הוא גז טבעי שנוצר מההתפרקות הרדיואקטיבית של היסוד ראדיום. הוא נחשב לסכנה לבריאות הציבור ומבנים נבדקים באופן סדיר כדי לוודא שהוא אינו נמצא ברמות גבוהות מהמותר. מאידך, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים שסובלים ממחלות דלקתיות כרוניות כמו דלקת פרקים, אסטמה או פסוריאזיס, טוענים שטיפולים בראדון מקלים על מצבם הרפואי. בשנים האחרונות במספר אתרי ספא רפואיים בגרמניה אף מוצעים לציבור הרחב טיפולים במים המכילים ראדון. אחדים מהם ממוקמים בעיר הספא הגרמנית Bad Kreuznach. אחד האתרים הללו שממוקם על שרידיו של מכרה כספית נטוש, מושך אנשים מכל רחבי אירופה לטיפול ראדון.

ממצאים ראשוניים מניסוי רב משתתפים שמבוצע במקביל על ידי חוקרים מארבע אוניברסיטאות בגרמניה עוקב לאורך זמן אחר נופשים בחלק מאותם אתרים. מאות החולים שפנו לטיפולים הללו עוברים בדיקות רפואיות נרחבות לפני ואחרי אותה סדרת טיפול באמבטיות ראדון. הממצאים הראשוניים מעניינים משום שבנוסף להטבה הקלינית אותה תיארו המטופלים גם בדיקות הדם שלהם מדגימות כי קיימת ירידה במדדי הדלקת תחת טיפול. כלומר, קיימת הטבה במצב הדלקתי הכרוני של המטופלים. בנוסף למחקר בבני אדם, ערכו החוקרים ניסויים דומים גם במודל של דלקת מפרקים בעכברים. התוצאות היו מפתיעות. הטיפול לא רק היטיב עם הדלקת אלא גם שיפר את מסת העצם שאופיינית להרבה מצבים דלקתיים כרוניים.

מידע מועט ועדיין לא מבוסס דיו

למרות שכבר לפני מאה שנה, נפתח הספא הראשון שהציע טיפול באמבטיות ראדון ככלי טיפולי, אמבטיות ראדון נחשבות עדיין לטיפול אזוטרי ולא מקובל על הקהילה המדעית. אבל אחרי שתי פצצות אטום שהוטלו על יפן והאסונות בצ'רנוביל ובפוקושימה לסגולות של הטיפול בקרינה רדיואקטיבית לא היה מקום של כבוד ובטח שהוא לא נכנס ללב הקונצנזוס הרפואי.

30 שנה לאסון צ'רנוביל. GettyImages
אי אפשר להתעלם מהסכנות הידועות והמוכחות של גז הראדון על הגוף/GettyImages

גם כיום את התוצאות המעודדות לכאורה צריך לפרש עדיין בזהירות. אי אפשר להתעלם מהסכנות הידועות והמוכחות של גז הראדון על הגוף ועל הקשר שבין חשיפה לגז ראדון במינון גבוה והתפתחות של סרטן ריאות. נוסף על כך, היתרונות שלו על הנבדקים הראו שיפור על מצבים דלקתיים ועל צפיפות העצם, אך עדיין הבטיחות של הטיפול לאורך זמן והשפעותיו המיטיבות או המזיקות לאורך תקופות ממושכות לא הוכחו.

למרות שבשלב זה לא זיהו החוקרים נזקים לגנום האנושי תחת הטיפול, עדיין לא ברור כמה חשיפות נחשבות בטוחות וכיצד אפשר לאמוד את המינונים כאשר מדובר במאגרים טבעיים שיכולים להיות מושפעים מגורמים שונים. בסופו של דבר חשוב לזכור כי רדיואקטיביות יכולה להיות מסוכנת, אפילו במנות קטנות, בטח כאשר מבוצעת בשיטות שאינן מאפשרות מתן כמות ידועה ומדודה (כפי שמבוצע בטיפולים רפואיים בקרינה).

  • עוד באותו נושא:
  • גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully