וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מבדילים בין סתם שיעול טורדני למחלת ריאות?

14.10.2018 / 9:40

שיעול הוא תופעה נפוצה בחורף ובעונות מעבר, אך לעתים הוא יותר מסימפטום טורדני ומעיד על בעיה רצינית יותר. אלה סימני האזהרה שצריכים להדליק לכם נורה אדומה ולשלוח אתכם מיד לרופא

אישה מניחה את ידיה על החזה. ShutterStock
מחלות ריאה עלולות להזיק לבריאות הכללית בטווח הארוך וגם הקצר. אישה מניחה ידיים על החזה/ShutterStock

בקרוב אנשים יתחילו להשתעל מתחת לכל עץ רענן, בכל זאת מסימני התקופה והעונה... ורוב הסיכויים שגם אתם לא תצליחו להתחמק מהתסמין הטורדני והמבאס הזה, שנוטה להופיע בסופן של מחלות חורף כמו הצטננות או שפעת ולהישאר בסביבה גם ימים ארוכים אחרי שאתם חוזרים לעבודה ולפעילות רגילה. איך יודעים מתי שיעול הוא סתם ספיח עיקש של מחלה לא מזיקה במיוחד ומתי הוא נורת אזהרה למשהו חמור יותר כמו דלקת ריאות או אפילו סרטן?

עוד בנושא:
למה יותר צעירים שלא מעשנים חולים בסרטן ריאות?
שימוש קבוע באקונומיקה עלול לגרום למחלת ריאות
גילוי מפתיע: לריאות יש תפקיד נוסף פרט לנשימה

מחלות ריאה יכולות להשפיע על היכולת לנשום ועלולות לגרום גם לנזק לבריאות הכללית בטווח הקצר והארוך. בקטגוריה של מחלות הריאה ניתן למנות מספר מצבים, בהם: אסתמה, ברונכיט, סרטן ריאות ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). חלק מהמחלות הללו ניתנות למניעה ובכולן ניתן לשפר את תוצאות הטיפול אם מאבחנים אותן מוקדם, לכן חשוב במיוחד לשים לב לתסמינים הקשורים בהן ולהבדק בהקדם האפשרי. הנה סימני האזהרה שכדאי לשים לב אליהם:

שיעול

אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
לא עובר תוך שבועיים? לכו להיבדק. אישה משתעלת/ShutterStock

שיעול רגיל, כזה שנלווה לצינון, ייעלם בהדרגה, בדרך כלל לאחר כשבועיים מהופעתו. אבל אם אתם סובלים משיעול טורדני ועקשן שלא מראה סימני הקלה או היחלשות, כדאי לגשת לרופא להיבדק. מקרים חמורים יותר עלולים לכלול שיעול דמי, שמעיד על נזק שנגרם לדרכי הנשימה. שיעול דמי יכול להיגרם עקב שהייה בגובה רב, תרופות מסויימות או פצע בדרכי הנשימה שנגרם מהשיעול עצמו, אך הוא עלול במקרים מסויימים להיות גם סימן לסרטן ריאות. כמו כן, נסו לשים לב האם יש משהו בשגרה שלכם שמהווה טריגר להתחלת או התגברות השיעול. מידע כזה עשוי לעזור לרופא שלכם באבחנה ובגורם לשיעול.

עוד באותו נושא

מה עושים עם שיעול שלא מפסיק כבר חודשים?

לכתבה המלאה

קשיי נשימה

אישה משתמשת במשאף ונטולין. ShutterStock
שימו לב לקולות או צפצופים בנשימה. אישה משתמשת במשאף/ShutterStock

אם אתם לא סובלים מבעיות לב או מהשמנת יתר והתחלתם לסבול מקוצר נשימה ללא סיבה מובהקת, זה עלול להיות סימן לאסתמה או ל-COPD. קוצר נשימה יכול להיות גם סימן למצבים רפואיים נוספים כמו תמט ריאה, חסימה בדרכי הנשימה, דלקת ריאות, קריש דם באחד מעורקי הריאה ועוד. אם הנשימה שלכם מלווה בקולות משונים כמו צפצופים, ייתכן שזה נגרם עקב דלקת, גידול או אפילו חפץ זר שחוסם את דרכי הנשימה שלכם.

כאבים באיברי גוף שונים

כאב גב. ShutterStock
כאבים בנשימה עמוקה שאינם חולפים במנוחה הם אחד הסימנים לסרטן ריאות. כאב גב/ShutterStock

מרגישים עייפים כל הזמן? אם העייפות לא חולפת והיא מלווה גם בכאבים בכל הגוף זה עלול להיות תסמין של פיברוזיס של הריאה, במסגרתו נפגעות גם רקמות אחרות בגוף, דבר שגורם לכאבי שרירים ומפרקים. במקרה של סרטן ריאות, אחד הסימנים הוא כאב חד בגב בעת שנושמים נשימה עמוקה, אשר אינו חולף גם במנוחה. כאב זה עלול להיות גם מפושט יותר ולהתבטא גם בחזה ובאזור הכתפיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully