וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יותר צעירים שלא מעשנים חולים בסרטן ריאות?

סרטן הריאה הוא גורם התמותה השלישי בקרב חולי הסרטן עם מספר מקרי תמותה המאמיר ל-1,600 איש בשנה בישראל. מדובר על מגפה של ממש, ולמרות מה שרבים חושבים היא כבר לא נחלתם רק של מעשנים מבוגרים

יעל דאוס. באדיבות המצולמים
בן אדם בריא ולא מעשן. יעל דאוס/באדיבות המצולמים

יעל דאוס הייתה בשיא פריחתה כשקיבלה את הבשורה. בת 39, נשואה ואם לשני ילדים (8 ו-2), עובדת במחלקת מערכות מידע ב"אמדוקס", צמחונית כבר 20 שנה שמקפידה על תזונה בריאה ומאוזנת ומתאמנת באופן תדיר. רק ניסיון אחד שהיה לה לפני שבע שנים, בהם עישנה סיגריות למשך שבעה חודשים אולי יכול לקטוע את הרצף הבריא, אבל לא מדובר על משהו שיכול לקשור אותה או מי ששומע את סיפורה האישי לבשורה האיומה שקיבלה בדצמבר האחרון.

"במשך מספר חודשים היו לי כאבי גב בגב העליון שהפכו לבלתי נסבלים עם הזמן. הלכתי לאורתופד מומחה, שהתרכז בעמוד השדרה ואמר לי שיש לי 'בלט בדיסק' ולא התייחס לזה יותר מדי. אבל המשכתי להתלונן, הכאבים התגברו כל הזמן, הוא שלח אותי לעשות בדיקת CT צווארי שיצא תקין", היא משחזרת. "אחר כך המשכתי למרפאת כאב שם המליצו לי לא ללכת למיון, ואמרו לי 'אנחנו נטפל בזה' ו- 'זה יעבור לך', אבל הרגשתי שמשהו לא תקין. שהגעתי לבית החולים כבר לא הרגשתי את הגב מבית החזה ומטה, חוץ מלצרוח לא נותר לי דבר. מסתבר שהגעתי עם עצמות שבורות".

"מה הקשר ביני ובין סרטן הריאות?"

יעל אובחנה כחולה בסרטן הריאות. גידול בחוליות עמוד השדרה T2-T6, לחץ על עצמותיה עד כדי שברים. כאשר גילו את המחלה הגרורות כבר פשטו בכל גופה, בעיקר בטחול ובכבד, אבל הן הגיעו גם לראש. היא נכנסה לניתוח חירום במרכז דוידוף לסרטן, בבית החולים בלינסון שבפתח תקווה. הניתוח הותיר אותה מרותקת לכיסא גלגלים, אבל היא משדרת אופטימיות וקובעת כי זה רק שלב ושהיא תשוב לעמוד וללכת כבעבר. "אני חושבת שהייתי פשוט בשוק, לא הבנתי בכלל למה מעבירים אותי לאונקולוגית, הייתי בטוחה שהם טועים. כשאמרו שיש גידול בעמוד השדרה ושהפרוטוקול שלהם מחייב הקרנה על המקום ממש לא חשבתי שמדובר בגידול ממאיר. כלומר, מה הקשר ביני לבין סרטן הריאות? אני בן אדם בריא, לא מעשן. זה לא נתפס בכלל", היא נזכרת.

סרטן ריאות. ShutterStock
400 חולי סרטן הריאה שמחלתם אינה נובעת מסיגריות מתגלים כל שנה/ShutterStock

יעל היא אחת מכ-400 חולי סרטן הריאה המתגלים מדי שנה, שמחלתם אינה נובעת מעישון סיגריות בהווה או בעבר. מדובר ב -20% חולי סרטן הריאה "השקטים", כאשר יתר החולים ( כ- 1,800 חולים) קשורים במחלה קשר סטיגמתי ארוך שנים בשל היותם מעשנים כבדים בהווה או בעבר (קופסא ביום למשך שנה ומעלה).

"המחלה הזו היא מגפה"

"המחלה הזו היא מגפה. כמות המתים ממנה בשנה חוצה כל דמיון, זה כמו תור של שלושה אוטובוסים מלאים בנוסעים שפשוט נוסעים אל מותם מדי שנה"

סרטן הריאה הוא גורם התמותה השלישי בקרב חולי הסרטן עם מספר מקרי תמותה המאמיר ל-1,600 איש בשנה בישראל. "המחלה הזו היא מגפה. כמות המתים ממנה בשנה חוצה כל דמיון, זה כמו תור של שלושה אוטובוסים מלאים בנוסעים שפשוט נוסעים אל מותם מדי שנה", אומר פרופ' ניר פלד, ממרכז דוידוף לסרטן בבית חולים בלינסון ויו"ר הוועדה הבינלאומית לאבחון מוקדם של סרטן הריאה. "תוסיפו אליהם את אוכלוסיית המעשנים - שאופיינית יותר למחלה הזאת - ואנחנו מדברים על חניון שלם של אוטובוסים. מוות מיותר שיכול היה להימנע בגילוי מוקדם על ידי בדיקת CT ריאות בעוצמה נמוכה, כך שמחיר החשיפה לקרינה נמוך מאוד", הוא מוסיף.

"הבעיה היא שקולם של החולים האלו לא נשמע, ולא במקרה. אנחנו חיים בקונספציה של 'מחלה של מעשנים', כלומר אוכלוסיית חולים שגרמה לעצמה את התחלואה במו ידיה, החברה אומרת 'עישנת? מגיע לך!' אבל אנחנו שוכחים שמדובר לרוב בחולים שהפסיקו לעשן לפני 20 שנה והסרטן מופיע להם היום בגלל נזק של עישון מצטבר. גם אצל אלו שעדיין מעשנים, האצבע המאשימה צריכה להיות מופנית כלפי המדיניות החברתית בישראל, ההכנסות של 6.5 מיליארד שקל ממס שמרוויחה המדינה על הטבק. האשמה מתחלקת בין המון גורמים".

אולם חמור מכל הוא מצבם של הצעירים החולים במחלה. לדברי פלד, מחקרים אחרונים מראים עליה מדאיגה בכמות הצעירים, גילאי 19- 45 החולים בסרטן ריאה שאינם מעשנים בהווה או עישנו בעבר. זאת כאשר גיל הממוצע של חולי סרטן הריאה הקשורים לעישון עומד על 67. אם עד היום הנתונים נסובו סביב 20%, כיום המספרים מאמירים לכ-30%. "הסיבות לכך הן בעיקר ביולוגיות. כאשר יש הפרעה במנגנוני תיקון ב DNA, כלומר מנגנון 'ההרג העצמי' שיש לנו בגוף, שתפקידו היומיומי הוא 'להעיף תאים לא תקינים לפח' פשוט לא עובד טוב בשל בעיות ביולוגיות. בצורה זו התאים הסרטניים מתפשטים. זאת תופעה שרווחת יותר בקרב צעירים, גילאי 20-55, שלא מעשנים", מסביר פרופ' פלד.

חשיפה לרעלנים וזיהום אוויר מגיל צעיר

לדבריו, מספר תיאוריות גורמות לכך. "התיאוריה הראשונה קשורה לחשיפה לרעלנים - זיהומי אוויר, גז ראדון ומזונות מזיקים יותר מבעבר, כשהחשיפה מתחילה בגיל צעיר. סיבה נוספת היא שעד היום לא שמנו לב בכלל לאוכלוסייה הצעירה, והיום אנחנו יודעים לשים את האצבע על מחולל המחלה ומכוונים לטיפול טוב יותר ולעיתים ריפוי באמצעות ניתוח".

אולם עדיין, מרבית רופאי המשפחה והן האורתופדים לא יפנו צעירים לאבחון מוקדם, למרות שהם מתלוננים על מרבית מהתסמינים המובהקים והידועים של המחלה. "כשמגיעה מישהי בת 20 עם שיעול לרופא, הדבר הראשון השני או השלישי שהוא יחשוב עליו זה שפעת או מחלה אחרת", מסביר פרופ' פלד. "זו הסיבה שהם מגיעים אלינו רק כאשר התסמינים הקליניים מתפרצים והמחלה מאד מתקדמת עם גרורות מוחיות. כולנו הורגלנו, בתת מודע, ובתוך תוכנו לקשור את הסרטן הזה למעשנים. אבל יש כאן אוכלוסייה שלמה הסובלת מהזנחה קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully