וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אחרי שנה, חלק ממי שחלה בקורונה עדיין סובל מהמחלה

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 7:50

וריאנט האומיקרון אולי לא גורם למחלה קשה כמו קודמו זן הדלתא, אבל אנחנו עדין לא יודעים מה ההשפעות ארוכות הטווח של הנגיף על מי שחלה בו. מחקר חדש מראה שגם אחרי שנה אנשים עדיין סובלים מחוסר אנרגיה, עייפות ואפילו כאבים

בווידאו: רה"מ בנט אומר כי רואים תחילת מגמת התייצבות באומיקרון ומתייחס למתווה הבידודים בבתי הספר/צילום: לע"מ

דיווחים על התייצבות של הגל החמישי של האומיקרון מתחילים להגיע בימים האחרונים, זאת לצד ניסיון לחזור לחיים נורמליים ומאוזנים כמה שניתן. במקביל מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על כך שאולי הווריאנט החדש גורם לתחלואה קלה יותר אבל בכל מה שקשור להשפעות ארוכות הטווח אנחנו עוד ממש לא יודעים הכל.

ניתוח של 246 חולים שאושפזו בטיפול נמרץ בהולנד בעודם חולים ב-COVID-19, בגיל ממוצע של 61, הראה שכמעט שלושה רבעים (74.3 אחוזים מהם) עדיין סבלו מבעיות גופניות 12 חודשים לאחר שיחרורם מבית החולים. המחקר פורסם ב-JAMA.

זוהי תזכורת נוספת לסיכון לקוביד ארוך (Long covid) שעלול להיות בעל תסמינים משמעותיים גם זמן רב לאחר חלוף המחלה הראשונית. על פי מחקר מוקדם יותר, ישנם יותר מ-200 תסמינים הקשורים למצב, וזה מדגיש שוב את החשיבות של ניטור ארוך טווח של ההשפעות של COVID-19.

צוות רפואי טיפול נמרץ קורונה סורוקה. דוברות סורוקה, אתר רשמי
לאשפוז בטיפול נמרץ יש השפעה גדולה על תופעות ההמשך. צוות טיפול נמרץ בסורוקה/אתר רשמי, דוברות סורוקה

"מחקר זה מראה איזו השפעה יש לאשפוז בטיפול נמרץ על חייהם של חולי COVID-19 לשעבר", אומרת החוקרת הבכירה מריקה זגרס, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי רדבוד בהולנד. "גם לאחר שנה, מחציתם עייפים או חווים חוסר אנרגיה שמפריע להם לשוב לתפקוד מקצועי מלא".

רוב האנשים דיווחו על בעיות פיזיות, כאשר 38.9 אחוזים מהם אמרו שהם עדיין מרגישים חלשים יותר שנה לאחר הקורונה. בעיות בריאות הנפש הוזכרו על ידי 26.2 אחוזים מהמשתתפים, בעוד 16.2 אחוזים ציינו בעיות קוגניציה (כגון בעיות בזיכרון ובטווחי קשב). הבעיות הגופניות שהוזכרו על ידי משתתפי המחקר כללו כאבים, חולשת שרירים וקוצר נשימה. באשר לבעיות נפשיות, תחושות של חרדה או לחץ פוסט טראומטי דווחו על ידי כאחד מכל חמישה.

עדיין לא ידוע הרבה על ההשפעות ארוכות הטווח של מחלה חמורה של COVID-19 - אנחנו 'רק' שנתיים לתוך המגיפה - אבל נראה ברור שרבים מהמחלימים סובלים מבעיות מתמשכות שמזכירות את אותם תסמינים שנחוו בטווח קצר מההידבקות.

אישה שוכבת על ספה ומליטה את ראש. ShutterStock
תחושות של חרדה או לחץ פוסט טראומטי דווחו על ידי כאחד מכל חמישה. אישה שוכבת על ספה/ShutterStock

"ניתן לחלק את הסימפטומים שנחווים על ידי מחלימי קורונה שהשתחררו מטיפול נמרץ לשלוש קטגוריות: פיזי, נפשי וקוגניטיבי, ואליהם נלווים גם סיכון תמותה מוגבר למשך שנה אחת, עלויות גבוהות יותר של טיפול רפואי ואיכות חיים נמוכה יותר", כותבים החוקרים במאמרם שפורסם.

למחלה ארוכת טווח יש השפעות מזיקות גם מעבר לחולים הראשוניים, שפוגעות בחברים ובני משפחה שעליהם עלול ליפול נטל הטיפול באלה שנשארו חולים במידה מסוימת, כמו גם על המעסיקים. המחקר גילה כי 57.8 אחוזים מהנסקרים שעבדו לפני שנדבקו ב-COVID-19 עדיין היו חולים או עבדו בשעות מופחתות שנה לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully