וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אתם שותים את הקפה שלכם? הסוג הזה יכול להאריך את החיים שלכם

עודכן לאחרונה: 14.2.2022 / 8:33

שתייה של 3 כוסות קפה ביום תעשה את הדבר (הטוב) הזה ללב שלכם, אבל רק אם תשתו את הסוג הנכון שלו - למחקר הענקי הזה יש כמה תובנות חשובות בקשר להרגלי השתייה שלכם

סכנה - יש עופרת בקפה/מערכת סיפור בדקה

שתיית 3 כוסות קפה ביום יכולה לעזור לכם לחיות שנים רבות יותר - כך קובע מחקר חדש. בשנים האחרונות עולם המדע מגלה את יתרונותיו המוכחים של המשקה המעורר, שרובנו לא מצליחים לפתוח בלעדיו את הבוקר (ולא הצלחנו גם כשחשבנו שהוא לא כל כך בריא לנו, אז מזל שהחוקרים שינו את דעתם).

המחקר החדש מעניין וחשוב במיוחד משום שזהו מחקר שנערך במשך עשור שלם וכלל קרוב לחצי מיליון משתתפים, כך שהוא מתבסס על נתונים חזקים ורבים. החוקרים מצאו שמי שנוהגים לשתות קפה בקביעות היו בסבירות נמוכה ב-12 אחוזים למות, ביחס למי שאינם נוהגים לשתות קפה. בנוסף, הסיכון שלהם לחלות במחלות לב וכלי דם או בשבץ היה נמוך בכחמישית (20 אחוזים).

אבל לממצאים המשמחים הללו יש כוכבית חשובה שצריך לשים לב אליה, התועלות הבריאותיות נבעו רק משתיית קפה מפולים טחונים, ולא משתיית קפה שהוכן מאבקות להכנה מהירה (קפה נמס).

מכונת קפה. ShutterStock
קפה נמס לא יעשה את אותו אפקט. מכונת קפה/ShutterStock

לשתייה של יותר מ-3 כוסות קפה ביום כבר לא היתה השפעה חיובית נוספת על בריאותם של משתתפי המחקר, כך מצאו החוקרים. אך הם ציינו, שנוסף על קפאין, בקפה מצויים גם עוד כמה מינרלים ונוגדי חמצון, שיש קשר בינם ובין סיכון מופחת לסוכרת סוג 2, דמנציה וכן לסוגים שונים של סרטן. בעבר היו מחקרים שהצביעו על קשר בין צריכת קפה ובין סיכון מוגבר לסבול מלחץ דם גבוה או לתמותה ממחלות לב וכלי דם.

המחקר החדש נערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת סמלוויס בהונגריה ובין אוניברסיטת קווין מארי בלונדון. ד"ר סטיבן פיטרסן, מהאוניברסיטה האנגלית, אמר כי התוצאות מראות ששתיית קפה מתונה "אינה מזיקה לבריאות הלב וכלי הדם וייתכן שאף מועילה לה". בראיון לדיילי מייל הוא הוסיף כי "למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הגדול ביותר עד כה שמתמקד בהשפעת של צריכת קפה על המערכת הקרדיו-וסקולרית".

עוד בוואלה!

הליכה יכולה להפחית את הסיכון למחלה הזו

לכתבה המלאה

מדכא תאבון ומפחית השמנה

מבין חצי מיליון משתתפי המחקר, 22 אחוזים לא שתו קפה כלל ו-58 אחוזים שתו עד 3 כוסות קפה ביום. שאר המשתתפים צרכו לפחות 3 כוסות קפה או יותר מדי יום. המחקר התפרסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology. ומממצאיו עולה כי מי ששתו בין 0.5-3 כוסות קפה ביום היו בסיכון תמותה נמוך ב-12 אחוזים בתום תקופת המחקר ממי שלא שתו קפה כלל.

הסיכון של שותי הקפה למות כתוצאה ממחלה קרדיו-וסקולרית היה נמוך ב-17 אחוזים מזה של אלה שלא שתו קפה, והסיכון שלהם ללקות בשבץ היה נמוך ב-21 אחוזים. לצרכני הקפה היה גם סיכוי נמוך יותר להפוך לסכרתיים.

מאחר שקפאין הוא בין השאר גם מדכא תאבון, החוקרים משערים שייתכן שהוא מוריד את השכיחות של השמנת יתר, ויחד איתה גם את השכיחות של מצבים רפואיים הנובעים ממנה וקשורים אליה.

אישה שותה קפה חם ביום קר. Giphy
משנה (לטובה) את מבנה הלב. גיף מאוייר של אישה שותה קפה/Giphy

עוד גילו החוקרים, שרבע ממשתתפי המחקר שנהגו לצרוך קפה נמס לא הרוויחו שום תועלות בריאותיות משתיית הקפה שלהם. קפה נמס מכיל יותר קפאין, יותר נוגדי חמצון אבל גם יותר אקרילמיד - חומר שנמצא במזונות מסויימים וזוהה בעבר כגורם שמגביר את הסיכון לסרטן ותורם לנזק במערכת העצבים.

החוקרים סבורים שהשפעות החיוביות שיש לקפה על הבריאות יכולות להיות מוסברות על ידי שינויים במבנה הלב, שנמצאו אצל מי שנוהגים לצרוך אותו באופן קבוע. הם בחנו סריקות MRI של המערכת הקרדיו-וסקולרית שנערכו ל-30 אלף ממשתתפי המחקר ומצאו סימנים לכך שלמשתתפים ששתו קפה היו לבבות בריאים יותר. הסריקות הראו שלמשתתפים שצרכו קפה בכמות מתונה-גבוהה היו חדרי לב גדולים יותר, ומשמעות הדבר היא שהלב שלהם מסוגל לשאוב יותר דם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully