וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותים יותר מכוס קפה אחת ביום? אתם עלולים לסבול מזה

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 12:34

שתיית קפה היא אחד מהנושאים הנחקרים ביותר בעולם המדע ואולי זו הסיבה שחלק הממחקרים מראים ממצאים סותרים. כעת מחקר חדש מראה קשר בין שתיית קפה מרובה למחלת כליות כרונית. הנה כל הפרטים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

קפה הוא המשקה הפופולרי בעולם ורבים לא מסתפקים בכוס אחת ממנו ושותים כמה ביום. כעת מדענים מבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג מצאו כי שתייה של שתי כוסות קפה ביום עלולה לגרום לסיכון גבוה יותר לפתח מחלת כליות כרונית.

המחקר החדש שפורסם בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology, בדק 372 מטבוליטים בדם בקרב 3,811 אנשים שונים. מטבוליטים הם מולקולות קטנות המיוצרות או נמצאות בשימוש כאשר הגוף מפרק מזון, תרופות או כימיקלים.

הממצאים הראו כי 56 אחוזים מהאנשים שנבדקו על ידי החוקרים שתו קפה מדי יום, ו-32 אחוזים שתו יותר משתי כוסות ביום. במהלך הבדיקות שלהם גילו החוקרים מטבוליט אחד הקשור לקפה שיכול לעזור לכליות להפוך לבריאות יותר. עם זאת, באופן מדאיג, הם מצאו גם שני מטבוליטים אחרים הקשורים למחלת כליות כרונית.

קפה. ShutterStock
כמה קפה כדאי לשתות ביום? מכונת קפה/ShutterStock

אי-ספיקת כליות כרונית (chronic kidney disease) כרוכה באובדן הדרגתי של תפקוד הכליות. כליות פגומות גורמות להצטברות פסולת רעילה, שעלולה להוביל ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ מוחי. בנוסף היא עלולה להצריך התחלת דיאליזה או השתלת כליה.

הממצאים החדשים "הפתיעו" את חוקרי ג'ונס הופקינס, בהתחשב בכך שדוח שפורסם רק לפני שישה חודשים הגיע למסקנה שיש "השפעה מועילה של קפה על תפקוד הכליות".

ד"ר קייסי רבהולץ, אחד ממחברי המחקר החדש, אמרה ל"אינדיפנדנט" שאחד המטבוליטים הקשורים לקפה שזוהה גם כבעל קשר למחלת כליות מכיל גם תרכובות הקשורות לעישון סיגריות. עם זאת היא סייגה כי יש צורך במחקר נוסף, כך שחובבי קפה לא צריכים להבהל.

בנוסף, שפע של מחקרים אחרים קבעו שקפה יכול להיות מועיל לבריאות הכללית של אדם. ביוני, ממצאים שפורסמו בכתב העת הרפואי BMC Public Health מצאו שצריכת שלוש עד ארבע כוסות קפה ביום עשויה להפחית את הסיכון לסרטן הכבד ולמחלות כבד אחרות הקשורות לאלכוהול. מחקר שהתפרסם בספטמבר האחרון מצא כי שתיית עד שלוש כוסות קפה ביום עשויה להגן על הלב. המחקר מצא כי בקרב אנשים ללא אבחנה של מחלת לב, צריכת קפה סדירה של חצי עד 3 כוסות קפה ביום הייתה קשורה לירידה בסיכון למוות ממחלות לב, שבץ ומוות מוקדם מכל סיבה בהשוואה לשתיית משקאות אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully