וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע ומפחיד: בת 18-45? את צריכה לקרוא את הכתבה הזאת

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 9:23

עד גיל 35 לנשים יש סיכוי גבוה ב-44 אחוזים ללקות באירוע מוחי מאשר לגברים. גם אחר כך הפער נשמר, אך מצטמצם מעט. מדוע זה קורה ומה רופאים יכולים לעשות עם המידע הזה?

נשים בנות 18-45 נמצאות בסיכון גדול יותר ללקות בשבץ איסכמי מאשר גברים בני אותו הגיל - כך עולה מסקירת מחקרים חדשה שמתפרסמת לאחרונה, ובחנה הבדלים מגדריים והשפעתם על שיעור מקרי השבץ.

שבץ איסכמי מתרחש כאשר ישנה חסימה בכלי הדם שאחראים על אספקת הדם והחמצן למוח. במצב כזה, מוות של תאי מוח (נזק מוחי) מתחיל בתוך דקות. הסיבה הנפוצה ביותר לשבץ מהסוג הזה היא קריש דם או חסימה של כלי דם בעקבות הצטברות משקעים שומניים (המכונים גם פלאק).

"הממצאים שלנו מצביעים על כך ששבץ בקרב צעירים וצעירות נגרם מסיבות שונות מאשר אלה שגורמות לשבץ בגיל מבוגר יותר. זה מחדד את הצורך לבצע מחקרים אודות שבץ שמתמקדים באוכלוסיות צעירות, כך נוכל להבין מה מעמיד דווקא נשים צעירות בסיכון מוגבר ללקות בשבץ", אמרה ד"ר שרון פויסן, אחת החוקרות ומרצה לנוירולוגיה באוניברסיטת קולורדו שבדנבר. "ככל שנבין טוב יותר אילו צעירים מצויים בסיכון לשבץ, כך נוכל לעשות עבודה טובה יותר במניעת וטיפול בשבץ אצל צעירים וצעירות", הוסיפה. דבריה פורסמו בהודעה לתקשורת מטעם איגוד הלב האמריקאי.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
הגורמים לשבץ באוכלוסייה צעירה שונים מאלה של מבוגרים יותר. אישה עם כאב ראש/ShutterStock

במסגרת הסקירה המדעית הנוכחית, בחנו החוקרים 16 מחקרים שעסקו בהבדלים מגדריים ושבץ. המחקרים כללו נתונים על מקרי שבץ שאירעו בין ינואר 2008 ליולי 2021 ונכללו בהם מקרי שבץ מסוגים שונים, שבץ איסכמי (נגרם מחסימה של כלי דם), שבץ המורגי (נגרם מדימום מוחי), שבץ קריפטוגני (שבץ שלא ניתן לקבוע מה גרם לו) ועוד. עם זאת, עיקרם המכריע של מקרי השבץ שנכללו במחקר (87%) היו מקרים של שבץ איסכמי. סך משתתפי המחקרים שנתוניהם נכללו בסקירה עמד על 69,739 בני אדם, מהם 33,775 נשים ו-36,018 גברים מיותר מ-6 מדינות שונות. כולם/ן עברו שבץ.

בקרב מבוגרים בני 35 ומטה מצאו החוקרים שכ-44 אחוזים יותר נשים חוו שבץ איסכמי, בהשוואה לגברים באותה קבוצת גיל. הפער בשכיחות השבץ בין נשים וגברים פחת מעט בקבוצת הגיל של בני ובנות 35-45. הסיבה לפערים בשכיחות מקרי השבץ בין המינים עדיין אינה ידועה לחוקרים והיא נמצאת בבדיקה. הגורמים שעשויים להשפיע על הפער הזה, כך משערים החוקרים, יכולים להיות לידות, משכב לידה ונטילה של אמצעי מניעה הורמונליים.

עוד בוואלה!

1 מכל 11 מקרי שבץ מתרחש שעה לאחר טלטלה רגשית או מאמץ גופני

לכתבה המלאה

ממצאי המחקר המסקרן הזה התפרסמו בכתב העת STROKE של איגוד השבץ האמריקאי. "בכל שנה יותר נשים לוקות בשבץ מאשר גברים. אנחנו רוצים שכל הרופאים ואנשי המקצוע שמטפלים באירועים מוחיים יכירו היטב את הממצאים, התובנות, הטיפולים ואסטרטגיות המניעה הכי מעודכנים שישנם לגבי שבץ בנשים", אמר העורך הראשי של כתב העת ד"ר ראלף סאקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully