וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה הזו מעלה מאוד את הסיכון לשבץ. כך תדעו אם אתם סובלים ממנה

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 12:12

יותר מ-30,000 ישראלים סובלים מפרפור פרוזדורים בלי לדעת זאת. מדובר בהפרעת קצב המוגדרת כ"פצצת זמן מתקתקת" ומעלה משמעותית את הסיכון לשבץ. שאלון חדש של עמותת נאמן יבדוק אם גם אתם בסכנה

סימני האזהרה לשבץ מוחי/משרד הבריאות

כ-90,000 ישראלים סובלים מפרפור פרוזדורים, אך ל-30,000 מהם אין שום סימפטומים, מה שאומר שהם מסתובבים עם פצצת זמן מתקתקת בגופם שאינה מורגשת ועלולה לגרום לשבץ מוחי ללא סימן אזהרה מוקדם. כעת פיילוט חדש של עמותת נאמן מבקש לאבחן את אותם מקרים ולהציל את חייהם - על ידי שאלון דיגיטלי פשוט לאנשים מעל גיל 65.

"בכל שנה כ-20,000 אנשים לוקים בשבץ מוחי שעלול להוביל לנכות ואף למוות. מתוך מקרי השבץ האלה, כ-20 אחוזים הם על רקע פרפור פרוזדורים ומתרחשים אצל מטופלים ללא תסמינים מוקדמים, כך שבמילים אחרות רבים ממקרים אלה היו ניתנים לאבחון ולמניעה", מסביר פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח במרכז הרפואי שערי צדק, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי ויו"ר עמותת נאמן.

מהו פרפור פרוזדורים?

"פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב לב המתאפיינת בהתכווצות מהירה ולא סדירה של העליות בלב. אי הסדירות של קצב הלב עלול לגרום לדם להיאגר בעליית הלב ולהיקרש. הסכנה היא שקרישי הדם הללו יצאו מהלב ויגיעו לכלי דם במוח וכתוצאה מכך אספקת הדם וחמצן למוח עלולה להיחסם ולגרום לשבץ מוחי", מסביר פרופ' בורנשטיין. זו הסיבה שפרפור פרוזדורים מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי.

עוד בוואלה!

צעירים שנדבקו בקורונה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי

לכתבה המלאה

מחקרים מראים כי אנשים מעל גיל 65 שאובחנו כסובלים מפרפור פרוזדורים נמצאים בסיכון של פי חמישה לשבץ מוחי לעומת כלל האוכלוסייה הבריאה. "זיהוי מוקדם של פרפור פרוזדורים וטיפול תרופתי מתאים בנוגדי קרישה יכול למנוע שבץ מוחי ולפי כך יש חשיבות עצומה לזיהוי הפרפור", אמר פרופ' בורנשטיין.

שכיחות פרפור פרוזדורים עולה עם הגיל, וגם מחלות נלוות - כמו סוכרת, יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, מחלות כלי דם, מחלת דרכי ריאות חסימתית ויתר פעילות של בלוטת התריס - מעלות את הסיכון בקבוצת גיל זו לפרפור פרוזדורים.

השאלון שיבדוק אם אתם בסיכון מוגבר לשבץ

כאמור, עמותת נאמן - שפועלת להורדת התחלואה משבץ מוחי ולשיקום החולים - מובילה בימים אלה פיילוט ייחודי שיאתר אנשים הנמצאים בסיכון לפרפור פרוזדורים באמצעות שאלון דיגיטלי וטכנולוגיית ניטור קצב לב מתקדמת, במטרה להציל את חייהם.

למילוי השאלון לחצו כאן

הפיילוט קורא לאנשים בגילאי 65 ומעלה לענות על שאלון דיגיטלי, הבוחן את רמת הסיכון שלהם לפרפור פרוזדורים סמוי. משתתפים שאובחנו בסיכון גבוה באמצעות השאלון, יקבלו לביתם ללא תשלום, מכשיר ניטור קצב לב מתקדם (הולטר זעיר), המחובר 24/7 למוקד מוניטור, ומטרתו לאבחן את הפרפור.

שבץ מוחי. ShutterStock
אבחון מוקדם יכול להציל אתכם. הדמיה של שבץ מוחי/ShutterStock

במסגרת הפיילוט, מי שימצא בסיכון יקבל את מכשיר הניטור הזעיר מהמתקדמים בעולם - MonitorNano, שמפעיל אלגוריתם אוטומטי לזיהוי הפרעות קצב, המתוכנת מראש לזהות הפרעות קצב לב. למטופל אין צורך לעשות דבר מלבד לשאת אותו על גופו. מדובר במכשיר הניטור הלביש מהקטנים בעולם, עוביו 12 מ"מ והוא שוקל רק 18 גרם. המידע המתקבל מהמוניטור (מכשיר הניטור) מועבר למוקד באמצעות אפליקציית הניהול המותקנת על טלפון סלולר ומנותח על ידי צוות רפואי.

"אין ספק שאם יש אפשרות למנוע שבץ מוחי, זו האופציה העדיפה", סיכמה פנינה רוזנצוייג, מנכ"לית עמותת נאמן, "בדיקה מוקדמת למי שנמצא בסיכון יכולה להציל חיים ויש פה הזדמנות שבמענה פשוט ובחינם, אפשר לקבל אבחון מקצועי ואיכותי של גורם סיכון משמעותי ובכך ניתן למנוע את השבץ המוחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully