וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים סחרחורת כשאתם נעמדים? יש לזה משמעות לטווח הארוך

בעיות בלחץ דם פוגעות בלמעה מיליארד בני אדם ברחבי העולם והמשמעויות הבריאותיות שלהן הן גדולות. כעת מחקר חדש מצא קשר מעניין ומדאיג בין תנודות בלחץ הדם ודמנציה בגיל מאוחר

סחרחורת. ShutterStock
למי זה לא קרה? איור של גבר עם סחרחורת/ShutterStock

זה קרה לרבים מאיתנו לפחות פעם אחת במהלך החיים, אבל על פי מחקר חדש חלק מהאנשים שחשים סחרחורת כשהם נעמדים עלולים להיות בסיכון מוגבר לפתח דמנציה שנים לאחר מכן. המצב, המכונה יתר לחץ דם אורתוסטטי, מתרחש כאשר אנשים חווים ירידה פתאומית בלחץ הדם בין שכיבה לעמידה.

המחקר שנערך על ידי אוניברסיטת קליפורניה ופורסם ב-Neurology, כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה, מצא את הקשר לדמנציה רק אצל אנשים שיש להם ירידה בלחץ הדם הסיסטולי, ולא אצל אנשים שחוו רק ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי או לחץ הדם הכללי שלהם. לחץ סיסטולי מודד את הזרימה כשהלב מזרים את הדם לאיברים, והלחץ הדיאסטולי נלקח כשהלב "נח" בין פעימות הלב ומודד את ההתנגדות לזרימת הדם מכלי הדם. יתר לחץ דם סיסטולי הוגדר במחקר כירידה של לפחות 15 מ"מ כספית ממצב שכיבה לעמידה.

"יש לפקח על לחץ הדם של האנשים כאשר הם עוברים מישיבה לעמידה", אמרו מחברי המחקר. "יתכן ששליטה על ירידות לחץ הדם יכולה להיות דרך מבטיחה לעזור לשמור על כישורי החשיבה והזיכרון של אנשים מזדקנים".

במחקר השתתפו 2,131 אנשים שגילם הממוצע היה 73 ולא סבלו מדמנציה בעת שנרשמו. קריאות לחץ הדם שלהם נערכו בתחילת המחקר ואז שנה, שלוש וחמש שנים לאחר מכן. בסך הכל 15 אחוזים סבלו מיתר לחץ דם אורתוסטטי, 9 אחוזים סבלו מיתר לחץ דם סיסטולי ו-6 אחוזים סבלו מיתר לחץ דם דיאסטולי. במהלך 12 השנים הבאות נבדקו המשתתפים כדי לבדוק אם מישהו חלה בדמנציה. 462 אנשים, או 22 אחוזים, אכן פיתחו את המחלה.

מד לחץ דם. ShutterStock
בעל משמעות גדולה יותר ממה שאנחנו חושבים. גבר מודד לחץ דם/ShutterStock

האנשים הסובלים מיתר לחץ דם סיסטולי היו כמעט בסבירות של 40 אחוזים לפתח דמנציה לעומת אלה שלא סובלים מהתופעה. חמישים מתוך 192 שסבלו מיתר לחץ דם סיסטולי, שמהווים 26 אחוזים, פיתחו דמנציה, לעומת 412 מתוך 1,939 האנשים שבלעדיה, שמהווים 21 אחוזים. כאשר החוקרים הכניסו גורמים אחרים שיכולים להשפיע על סיכון לדמנציה, כמו סוכרת, עישון ושימוש באלכוהול, היו הסובלים מיתר לחץ דם סיסטולי בסבירות של 37 אחוזים לפתח דמנציה.

החוקרים גם גילו כי אנשים שקריאת לחץ הדם הסיסטולי מישיבה לעמידה השתנתה ביותר מביקור אחד, היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח דמנציה שנים מאוחר יותר מאשר אנשים שקריאתם הייתה יציבה יותר.האנשים חולקו לשלוש קבוצות על סמך עד כמה הקריאות שלהם השתנו עם הזמן. בסך הכל 24 אחוזים מהאנשים בקבוצה עם הכי הרבה תנודות בקריאות סיסטוליות, פיתחו מאוחר יותר דמנציה, לעומת 19 אחוזים מהאנשים בקבוצה עם הכי פחות תנודות. כאשר החוקרים הכניסו גורמים אחרים המשפיעים על סיכון לדמנציה, אלו בקבוצה הגבוהה ביותר היו בסבירות גבוהה של 35 אחוזים לפתח דמנציה מאשר אלו בקבוצה הנמוכה ביותר.

החוקרים ציינו כי המחקר הוא תצפיתי ואינו מראה סיבה ותוצאה. זה רק מראה קשר בין קריאות לחץ הדם והתפתחות דמנציה. מגבלה נוספת של המחקר הייתה כי האבחנה של דמנציה נעשתה ללא הבחנה בין מחלת אלצהיימר לבין דמנציה וסקולרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully