פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כמה קוביות של שוקולד מריר בכל יום מפחיתות לחץ דם

      זו כנראה הדרך הכי כיפית להפחית לחץ דם והיא גם יעילה מאוד - אכילה של שוקולד מריר 90% מוצקי קקאו מדי יום מפחיתה את לחץ הדם בתוך חודש בלבד. ולא, זה לא עובד עם שוקולד חלב, בדקנו

      שוקולד מריר (ShutterStock)
      יש לכם פתק מרופא לחגוג עליו. שוקולד מריר (צילום: ShutterStock)

      למכורי השוקולד יש סיבה טובה למסיבה, ואולי אפילו פתק מרופא - מחקר חדש קובע שאכילה יומיומית של שוקולד מריר יכולה להיטיב מאוד עם הבריאות. על פי ממצאי החוקרים, כמה קוביות בודדות של שוקולד מריר מדי יום יכולות להפחית את לחץ הדם בתוך חודש בלבד.

      לשוקולד חלב יש אמנם יתרונות משלו, אבל במקרה הזה לשוקולד מריר שמכיל 90 אחוזים מוצקי קקאו היתה את ההשפעה החזקה ביותר על לחץ הדם. החוקרים מהמכון הפוליטכני בקואימברה שבפורטוגל - שם התבצע המחקר, סבורים שהסיבה לאפקטיביות של השוקולד המריר נעוצה בתכולה הגבוהה של נוגדי חמצון בשם פלבנולים, המצויה בו.

      עוד בנושא:
      למה שוקולד מריר הוא לא בריא כמו שחשבתם?
      אכילת שוקולד מריר לפני הארוחה תעזור לכם לרדת במשקל?
      במקום תרופות? מסתבר שסקס יכול להוריד את לחץ הדם

      היתרונות הבריאותיים של שוקולד נחקרו לא מעט, בייחוד בהקשר של תרומתו לבריאות הלב. פלבנולים נמצאו קשורים במחקרים לכל דבר כמעט, החל מהפחתה בעמידות לאינסולין, עבור בוויסות משקל גוף ועד לסיוע בהחלמה מהירה יותר של פצעים אפילו. כך שישנו עניין מדעי ניכר באופן שבו צריכת מאכלים עתירי פלבנולים משפיעה על הבריאות הכללית שלנו.

      פולי קקאו (ShutterStock)
      מכילים נוגדי חמצון חזקים במיוחד בשם פלבנולים. פולי קקאו (צילום: ShutterStock)

      במסגרת המחקר, גייסו החוקרים 30 מבוגרים בריאים בגילאים 18-27 וביקשו מהם לאכול 20 גרם של שוקולד מדי יום במשך 30 ימים. למחצית המשתתפים במחקר ניתן שוקולד שהכיל 55% מוצקי קקאו, ואילו למחצית השנייה ניתן שוקולד מריר יותר שהכיל 90% מוצקי קקאו.

      קצב הלב, הדופק ונוקשות העורקים של המשתתפים בניסוי נוטרו ונמדדו 30 יום לפני תחילת הניסוי ושוב, יומיים לאחר שהסתיים. בנוסף, הם התבקשו להימנע מאכילת מאכלים אחרים שמכילים רמות גבוהות של פלבנולים, כמו פירות יער, תה ויין, כדי שלא להעיב ולשבש את ממצאי המחקר.

      תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת Nutrition, הראו שכלל המשתתפים במחקר הפגינו שיפור ניכר במדדי לחץ הדם שלהם, אך ההשפעה היתה דרמטית במיוחד בקרב הקבוצה שאכלה שוקולד מריר עם אחוזים גבוהים של מוצקי קקאו.

      מה זה בכלל לחץ דם?

      לחץ דם נמדד במילימטרים של כספית (mmHg) ומסומן בעזרת שני מספרים. לחץ הדם הסיסטולי מודד את העוצמה שבה הלב דוחף החוצה את הדם מתוכו בדרכו לשאר חלקי הגוף, ואילו הלחץ הדיאסטולי מודד את הלחץ בזמן המנוחה של הלב, בין פעימות. מדד סיסטולי תקין נע בין 90 ל-120 mmHg ומדד דיאסטולי תקין הוא 60-80 mmHg.

      קבוצת המשתתפים שאכלה שוקולד מריר הראתה ירידה ממוצעת של 3.5 mmHg בלחץ הדם הסיסטולי, לעומת ירידה ממוצעת של 2.4 בלבד בקבוצה השנייה. לחץ הדם הדיאסטולי הופחת ב-2.3 mmHg בקבוצת השוקולד המריר, לעומת 1.7 mmHg בקבוצה השנייה.

      לחץ דם (ShutterStock)
      רופא מודד לחץ דם למטופל (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אצל המשתתפים שצרכו מנה יומית של שוקולד עתיר קקאו נמדדו גם קצב לב בריא יותר ותיאום טוב יותר בין חדרי הלב והעורקים. התיאום בין חדרי הלב לעורקים מתייחס לאינטראקציה בין חדר הלב השמאלי ובין עורקי הלב, שיחד פועלים כדי לדחוף את הדם החוצה מהלב והלאה אל כלל האיברים ברחבי הגוף. ישנה סברה, שהתיאום בין שני הגורמים הללו משתפר כאשר הלחץ בעורקים מופחת וכלי הדם 'רגועים' יותר.

      החוקרים ציינו כי לא הבחינו בשינוי כלשהו במבנה הלב של המשתתפים בניסוי. ייתכן ששינוי כזה לא נצפה בשל משכו הקצר של הניסוי. אחד היתרונות של המחקר הנוכחי הוא בכך שכל המשתתפים בו היו צעירים יחסית ובריאים, מה שמאפשר לחוקרים לבסס המלצה על צריכת שוקולד מריר כצעד מניעתי השומר על בריאות הלב.