וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוקולד הזה יעשה אתכם חכמים יותר

29.4.2018 / 8:21

מחזיקים שוקולד מריר בבית רק בשביל אפיית עוגות? כדאי שתתחילו לנשנש אותו בשעות הפנאי - מחקר חדש גילה שהוא משפר את הפעילות המוחית ואת הזיכרון, אבל רק בתנאי שהוא מריר ממש

5 עובדות על שוקולד/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: עוד כמה דברים שכדאי לכם לדעת על שוקולד

ככל שהשוקולד שאתם אוכלים יותר מריר כך יש לו יותר יתרונות בריאותיים עבורכם - כך קובע מחקר חדש שמתפרסם בימים אלה. זה ממש לא המחקר הראשון שמתמקד בשוקולד מריר ומצביע על כך שהוא בריא יותר ביחס לסוגים אחרים שוקולד, מחקרים קודמים כבר מצאו שהוא מחזק את המערכת החיסונית, משפר את בריאות הלב והזיכרון, אך זהו המחקר הראשון שבחן כיצד היתרון הבריאותי משתנה בהתאם לסוג השוקולד שאוכלים, ולאחוזי מוצקי הקקאו שבו.

עבור אנשים רבים שוקולד מריר עם 70 אחוזי מוצקי קקאו או יותר בכלל לא נחשב לממתק, אלא לכל היותר חומר גלם לאפייה, אבל צוות חוקרים מאוניברסיטת לומה לינדה בקליפורניה גילה שדווקא ריכוז גבוה שכזה של מוצקי קקאו משפר את פעילות המוח ומערכת הלב וכלי הדם על ידי כך שהוא משפר את זרימת הדם בגוף ומפחית את הדלקתיות. אנשים שמעדיפים שוקולד מהסוג המריר ביותר נמצאו כבעלי הרמות הנמוכות ביותר של סטרס ומערכת החיסון שלהם היתה חזקה יותר - לטענת החוקרים.

עוד בנושא:
למה שוקולד מריר הוא לא בריא כמו שחשבתם?
הכל על השוקולד: פרי הקקאו, אחוזי הקקאו וסוג השוקולד
למה אוכל מתוק עושה אותנו כל כך צמאים?

שוקולד מריר. ShutterStock
סוג של מזון על, בתנאי שיש בו לפחות 70% קקאו. שוקולד מריר/ShutterStock

"במשך שנים בחנו את ההשפעות של שוקולד מריר על תפקודים נוירולוגיים דרך הפריזמה של תכולת הסוכר שלהם - יותר סוכר עושה אותנו יותר שמחים. זו הפעם הראשונה שבה בחנו כיצד תכולה גבוהה של קקאו בחטיף שוקולד בגודל סביר משפיעה על בני אדם לאורך פרקי זמן קצרים וארוכים. ואני יכול לומר שאנחנו מאוד מעודדים מהממצאים", אמר פרופ' לי ברק, שעמד בראש המחקר. פרופ' ברק אף אמר שניתן לומר ששוקולד מריר הוא סוג של מזון על.

"המחקרים שלנו מצביעים על כך שככל שתכולת הקקאו גבוהה יותר כך ההשפעה החיובית על הקוגניציה, הזיכרון, מצב הרוח, מערכת החיסון ועוד, גדלה", הסביר ברק. קקאו עשיר בפלבנואידים, נוגדי חמצון שמצויים בפירות וירקות וידועים כמפחיתי דלקתיות בגוף. דלקת היא לא רק חלק מהותי מהתגובות החיסוניות של הגוף, ויש לה השפעה גם על הסיכויים לחלות בסרטן, מחלות לב, סוכרת, דמנציה ודיכאון. כשרמות הדלקתיות בגוף משתבשות או שהן גבוהות למשך זמן רב הן עלולות להוביל לתחלואה שגורמת לנזקים ארוכי טווח ללב, למוח ולאיברים חיוניים נוספים בגופנו.

המוח נהיה גמיש יותר

פרופ' ברק ועמיתיו למחקר למעשה ביצעו שני מחקרים כדי לבחון את השפעתה של אכילת שוקולד מריר הן על המוח והן על המערכת החיסונית. הראשון, גילה שחטיפי שוקולד שמכילים 70 אחוזים מוצקי קקאו הגבירו את ייצורם של כימיקלים שנלחמים בדלקתיות על ידי כך שהם משנים את ביטוי הגנים. השני, גילה שאותם חטיפי שוקולד שיפרו את הזיכרון על ידי כך שעודדו היווצרות קשרים בין תאי מוח - תהליך שקרוי נוירופלסטיות, או גמישות מוחית.

כדי להגיע לממצאים הללו החוקרים ערכו ניסוי ראשוני, שבמהלכו המשתתפים חבשו קסדות EEG שתיעדו את האותות החשמליים במוח שלהם 30 דקות ושעתיים לאחר שאכלו 48 גרם של שוקולד מריר שהכיל 70 אחוזי מוצקי קקאו.

אישה ישנה במיטה. ShutterStock
יכול לעזור גם אחרי לילה לבן, במיוחד לנשים. אישה ישנה/ShutterStock

פרופ' ברק שהציג את ממצאי המחקר שלו בכנס השנתי לביולוגיה מחקרית בסן דייגו קרא לביצוע מחקרים נוספים על קבוצות מדגם גדולות יותר, שירחיבו את ההבנה המדעית של המנגנונים שיוצרים את ההשפעה המיטיבה של ריכוזי קקאו גבוהים על המוח ועל התאים החיסוניים.

בשנה שעבר התפרסם מחקר איטלקי שגם הוא קבע ששוקולד מריר משפר את זרימת הדם לחלקים חיוניים במוח ומחזק את הזיכרון ואת יכולת הריכוז. גם במחקר זה תלו החוקרים את ההשפעה המיטיבה בתכולת הפלבנואידים הגבוהה שבקקאו. מקרב משתתפי המחקר האיטלקי התברר שאלה שאכלו שוקולד מריר מדי יום היו בעלי יכולת ריכוז גבוהה יותר, זיכרון עבודה, מהירות עיבוד ושטף דיבור טובים יותר.

עוד ממצא מעניין של החוקרים הוא שנשים שנוהגות לזלול שוקולד מריר ביום שאחרי לילה לבן חוו פגיעות קלות יותר בפעילות המוחית שלהן באותו יום, מה שאומר ששוקולד מריר עשוי להיות חטיף מומלץ במיוחד לסובלים מנדודי שינה או לעובדים במשמרות לילה. כמו כן, ניסויים מצביעים על כך שאכילת שוקולד מריר משפרת את פעילות המוח של קשישים והשפעתה המיטיבה ניכרת במיוחד בקרב אנשים שכבר החלו להפגין סימנים של פגיעה בזיכרון או התדרדרות קוגניטיבית מסויימת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully