וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש טיפול אחד נגד התקרחות שעובד יותר טוב מכל השאר

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 7:07

חוקרים לקחו יותר מ-20 מחקרים קליניים על טיפולים בהתקרחות, השוו ביניהם ומצאו שיש תרופה אחת יעילה יותר מהאחרות. זה הדירוג שלהם

כתשעים אחוזים מהגברים - רוב מוחלט - יסבלו במהלך חייהם מתופעות שקשורות בהתקרחות ואובדן שיער: נסיגה של קו השיער ומפרצים, התקרחות נקודתית בחלק העליון של הקודקוד, או שיער דליל ומקליש באופן שנראה לעין. התמודדות עם אובדן שיער והתקרחות מובילה פעמים רבות להתמודדויות רגשיות לא קלות שיכולות להתבטא בירידה בתחושת הערך העצמי, חרדה ודיכאון.

בשוק ישנם מספר טיפולים לא פולשניים שמטרתם למנוע או לעכב התקרחות גברית, אך מחקרים בנוגע ליעילותם היו די מוגבלים עד כה. כך שלרשותם של גברים שביקשו למצוא לעצמם טיפול אמין ויעיל שיסייע להם להתמודד עם בעיית השיער שלהם לא ממש עמד איזה מדד מהימן לבחירת הטיפול האפקטיבי ביותר. אולם מחקר חדש, שהוא למעשה מטה אנליזה שסוקרת 23 מחקרים שונים בנושא התקרחות גברית, טוען כעת שיש לו תשובה לבעיה הזאת.

המחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Dermatology התמקד בהשפעתם של 3 טיפולים תרופתיים (הניטלים דרך הפה או במשחה לטיפול מקומי) נגד התקרחות במינונים שונים על הידללות שיערם של גברים: מינוקסידיל, דוטסטריד ופינסטריד. הטיפול נלקח על ידי הגברים למשך תקופות של חודשיים-ארבעה חודשים.

גבר מקריח עם מסרק. ShutterStock
90% מהגברים יתמודדו עם הבעיה הזאת בשלב כלשהו של חייהם. התקרחות/ShutterStock

"המטה-אנליזה הזאת חשובה, משום שעד עכשיו לא היו לנו מחקרים קליניים אקראיים שהשוו בין התרופות להתקרחות", אמר בריאיון ל-CNN ד"ר אנתוני רוסי, רופא עור במרכז לחקר הסרטן ע"ש סלואן קטרינג בניו יורק. ד"ר רוסי לא היה מעורב במחקר החדש בעצמו.

האנליזה גילתה שנטילה של דוטסטריד (Dutasteride) דרך הפה במינון של 0.5 מ"ג ליום, היא הטיפול בעל הסבירות הגבוהה ביותר להפחתת התקרחות בגברים. דוטסטריד היא תרופת מרשם באישור FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) שההתוויה המקורית שלה היא טיפול בהגדלה של בלוטת הערמונית. היא ניתנת כיום למטופלים גברים גם כטיפול להתקרחות, אולם זו לא ההתוויה המקורית של התרופה, ולמעשה אישור ה-FDA שניתן לה לא מכסה את השימוש הזה.

שימוש בתכשירים רפואיים מחוץ להתוויות המקוריות שלהם הוא עניין שכיח ברפואה. "יש תרופות מרשם רבות שמשמשות לטיפולים מחוץ להתוויה המקורית שלהן, אבל לרוב זה נעשה כשיש מספיק ראיות קיימות שיכולות להסביר למה התרופה הזאת יעילה גם לטיפול במשהו אחר", הסביר ד"ר רוסי בהתייחסו לפרקטיקה של שימוש בתרופות מחוץ להתוויתן.

עוד בוואלה!

האם גברים קירחים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה?

לכתבה המלאה

תופעות הלוואי: אובדן דחף מיני וזקפה

יש לציין, שלדוטסטריד יש תופעות לוואי מעט קשות יותר ביחס לטיפולים האחרים בהתקרחות, בהן אובדן דחף מיני ופגיעה ביכולת להגיע ולשמר זקפה.

גבר לוקח כדור. ShutterStock
הטיפולים בהתקרחות נחלקים לתרופות לבליעה ותרופות לשימוש מקומי. גבר לוקח כדור/ShutterStock

למקום השני בסקירת המחקרים הגיעה תרופה בשם פינסטריד (finasteride), במינון של 5 מ"ג ליום (בכדורים לבליעה). גם פינסטריד היא תרופת מרשם, מאותה משפחה של הדוטסטריד, וגם היא משמשת לטיפול בערמונית מוגדלת, אולם היא קיבלה מה-FDA אישור גם לשמש לטיפול בהתקרחות בקרב גברים.

פינסטריד נמצאה במחקר כתרופה שהניבה גם את הגידול המשמעותי ביותר בספירת השיער למשך תקופה של 48 שבועות. ספירת שיער - כשמה כן היא, ספירה של כלל השיערות שצומחות על הראש, מכל סוג (כולל שיערות קטנות ודקות המכונות "פלומה" או "baby hair").

למקום השלישי הגיעה מינוקסידיל במינון של 5 מ"ג לכדור. מינוקסידיל הגיעה במקום הראשון בפרמטר שנקרא ספירת שיער טרמינלית בתום תקופה של חודשיים. שיער טרמינלי הוא שיערה בוגרת (בשונה משיערה דקה של צמיחה טרייה יחסית), והן אלה שיוצרות מראה שיער מלא יותר, שהוא מה שרבים מהמטופלים בהתקרחות שואפים להגיע אליו.

במקום הרביעי הגיעה שוב התרופה פינסטריד, הפעם במינון יומי מופחת של גלולה המכילה 1 מ"ג חומר פעיל. עם זאת היא סיפקה את הנתון הגבוה ביותר של ספירת שיערות בוגרות בתום 48 שבועות.

במקום החמישי ומטה הגיעו הטיפולים המקומיים, כמו תמיסת מינוקסידיל המיועדת לשימוש מקומי על הקרקפת ומכילה חומר פעיל בריכוז של 5 אחוזים, ואחריה טיפול מקומי בתמיסה דומה בריכוז של 2% מינוקסידיל. במקום האחרון במחקר מבחינת אפקטיביות הגיע טיפול אוראלי של מינוקסידיל במינון מזערי של 0.25 מ"ג ליום.

אף שמסקנות המחקר יצרו דירוג בסדר יורד של הטיפולים על פי מידת היעילות שלהם, כל אחד מהטיפולים הראה יתרונות אחרים לאורך תקופות שונות של המחקר (במחזורים של 24/48 שבועות), וכל אחד מהם מגיע עם תופעות לוואי שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully