וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גברים קירחים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה?

הקורונה עוד עדיין איתנו, ולמרות שהיא פה כבר לא מעט זמן, אנחנו עדיין לא יודעים עליה הכל. דבר אחד כן ברור - גברים חולים קשה יותר מנשים. כעת כמה מחקרים חושבים שמצאו את אחת הסיבות לכך

אתר רשמי

לא מעט מחקרים כבר הצביעו על כך שגברים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה קשה ואף למות כתוצאה מ- COVID-19. כעת, מדענים טוענים כי ההתקרחות הגברית עשויה להוות מנבא למחלה קשה עקב הידבקות בנגיף הקורונה.

"אנחנו באמת חושבים שהתקרחות היא מנבא מושלם לחומרת המחלה", אמר קרלוס וומבייר חוקר באוניברסיטת בראון ומחברם של שני מחקרים קטנים שנערכו לאחרונה בספרד ועסקו בנושא.

המחקר הראשון שנערך בקרב 41 גברים שאושפזו עם COVID-19 בבתי חולים בספרד מצא כי 71 אחוזים מהם סבלו מהתקרחות גברית, שלפי ההערכות משפיעה על כ-30-50 אחוזים מהגברים הלבנים ברחבי העולם. במחקר השני שפורסם על ידי אקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה ונערך בקרב 122 גברים שאושפזו בשלושה בתי חולים במדריד עם COVID-19, נמצא כי 79 אחוזים מהם סבלו מהתקרחות גברית.

גבר נושא זר במהלך השבוע הקדוש שלפני חג הפסחא, ובמהלך הסגר לאחר התפרצות נגיף הקורונה בסנטיאגו, צ'ילה. 10 באפריל 2020.. רויטרס
האם גברים קירחים באמת נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות קשה? גבר בסנטיאגו, צ'ילה/רויטרס

התקרחות קשורה לגנטיקה ולהורמונים. כאשר מדובר על השפעה הורמונלית, דיהידרוטסטוסטרון - הוא ההורמון העיקרי שמשחק תפקיד בתהליך ההתקרחות ונמצא בכמות גבוהה אצל גברים מקריחים. ההערכה של החוקרים היא שנוכחות גבוהה של הורמון זה עלולה להגביר את יכולתו של נגיף הקורונה לחדור לתאים.

יש עדויות התומכות בתיאוריה זו. למשל, מחקר שנערך בקרב 42,000 גברים עם סרטן הערמונית בעיר וונטו שבאיטליה, מצא כי מטופלים בתרופות שמפחיתות את רמות האנדרוגנים - קבוצת הורמונים השייכת לקבוצת ההורמונים הסטרואידיים - היו בעלי סיכוי נמוך משמעותית לחלות, להיות מאושפזים או למות מ COVID-19 בהשוואה לגברים עם סרטן הערמונית שלא נטלו את התרופות הללו.

ולמרות תוצאות המחקר, חוקרים מעריכים כי הקשר בין מספר הגברים המקריחים החולים קשור לגילם של החולים, ובעובדה שהמחלה פוגעת קשה בעיקר במבוגרים, שסובלים יותר מהקרחה ביחס לשאר האוכלוסיה.

שני מחקרים שנערכים כיום בארה"ב יוכלו בעתיד לספק תשובות, גם אם חלקיות. אחד מהם כולל ניסוי שבודק אם תרופות המטפלות בהתקרחות גברית (על ידי חסימת ההמרה של טסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון) יעילות לטיפול ב- COVID-19. מחקר נוסף שנערך על 200 נחקרים מבוגרים בלוס אנג'לס, סיאטל וניו יורק ינתח את ההשפעה של תרופות לסרטן הערמונית שמורידות את נוכחותו של הורמון זה.

כדאי לציין כי הפער המגדרי בתמותה בין נשים וגברים נצפה גם בהתפרצויות הקודמות של נגיפי ה-SARS וה-MERS, והנתונים האלה עשויים להיות תוצר של התנהגות, ביולוגיה או של שניהם, כך על פי מדענים. כך למשל נתונים דמוגרפיים טוענים שלגברים רבים יש סיכונים בריאותיים יותר מלכתחילה ונשים נוטות לחיות זמן רב יותר מגברים. בנוסף לכך נשים מעשנות פחות מגברים וככל הנראה הן נהנות ממערכת חיסון חזקה יותר, כך שהן מסוגלות להגן על עצמן טוב יותר מפני זיהומים ומחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully