וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נגיף הקורונה הורג הרבה יותר גברים מנשים?

מספר המתים באיטליה ממשיך לעלות בקצב מפחיד, והנתונים מארץ המגף, כמו גם מסין - שם החלה ההתפרצות - מראים כי כ-70 אחוזים מהמתים הם גברים, ואפילו יותר מכך. מומחים עדיין מנסים להבין מה גורם לסטטיסטיקה הזו והאם היא התנהגותית או פשוט ביולוגית?

"אדם נחמד ופעיל"-בבית האבות שבו נדבק הקשיש שמת מקורונה נפרדים מחברם/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

בווידיאו: מת ראשון מקורונה בישראל

עם קרוב ל-300 אלף מקרים של נגיף קורונה ברחבי העולם וכ-12,000 מקרי מוות, אפשר לראות דפוס בולט במדינות שנפגעו ביותר: יותר גברים מתים מאשר נשים.

ואין מדינה שמדגימה טוב יותר את הסטטיסטיקה הזאת מאשר איטליה, שמספר מקרי המוות בה עבר את זה של סין ועומד כיום על קרוב ל-5,000 בני אדם. הממצאים מראים כי גברים מהווים כמעט 60 אחוזים מהאנשים שאושרו כנדבקים בנגיף ויותר מ-70 אחוזים מהאנשים שמתו מקוביד-19. בקצה השני של הספקטרום נמצאת דרום קוריאה, שם כ-61 אחוזים מההידבקויות שאושרו היו דווקא בקרב נשים. ולמרות זאת, רוב המתים - 54 אחוזים - היו שוב גברים.

ככל שהמגפה מחריפה ברחבי העולם, אפידמיולוגים ורשויות הבריאות הציבוריות מנסים להבין מי האוכלוסייה הפגיעה ביותר ואיך ניתן להגן עליה. הנתונים ממדינות כמו איטליה ודרום קוריאה מראים כי המחלה יכולה להתפתח בכמה מישורים שונים לחלוטין.

עוד בוואלה!

האם אפשר להידבק בנגיף הקורונה פעמיים?

לכתבה המלאה

התפרצות הקוביד-19 באיטליה היא הקטלנית ביותר בעולם. נכון להיום יותר מ-53 אלף בני אדם במדינה נדבקו בנגיף וקרוב ל-5,000 בני אדם מתו. משמעות הדבר היא כי על סמך הנתונים הנוכחיים, קצת למעלה מ-8 אחוזים מהאנשים שנדבקו במדינה מתו. זה יותר מכפליים מהנתונים העולמיים באשר לשיעורי התמותה של הנגיף שהוצגו לאחרונה על ידי ארגון הבריאות העולמי, ואשר עמדו על כ-4.3 אחוזים במוקד ההתפרצות בווהאן וכ-2.3 אחוזים במדינות אחרות.

על פי החוקרים, אוכלוסיית הזקנים של איטליה חשופה במיוחד למחלה. עם גיל חציוני של 46.5, איטליה היא המדינה החמישית המבוגרת ביותר בעולם. אזרחים קשישים אלה הם אלו שהפכו לחולים ביותר ואנשים מעל גיל 70 מהווים יותר מ-87 אחוזים מהמתים שם.

אנשי צוות רפואי בבית חולים בברשיה שבאיטליה ב-19 במרץ 2020. AP
אנשים מעל גיל 70 מייצגים יותר מ-87 אחוזים מהמתים. בית חולים באיטליה/AP

אבל איך מסבירים את עניין המגדר? עוד לפני שהקורונה הגיעה לאיטליה, דיווחים מוקדמים מסין העלו כי גברים היו בסיכון גדול יותר להדבק בנגיף, וגם למות ממנו. מחקר שנערך בקרב 99 חולים בבית חולים בוווהאן, מקור התפרצות הנגיף, מצא כי גברים היוו שני שליש מהחולים, ומחצית מכל האנשים שאושפזו סבלו ממצבים כרוניים כמו מחלות לב או סוכרת. נתונים עדכניים יותר של המרכז לבקרת מחלות בסין, המבוססים על עשרות אלפי מקרים, מצאו כי התפלגות מקרי המוות הראתה ש-64 אחוזים מהם היו גברים.

אבל הנתונים באיטליה היו אפילו קיצוניים יותר. כמעט 60 אחוזים מהאבחנות היו בקרב גברים, על פי סוכנות המחקר הבריאותית המובילה באיטליה, Istituto Superiore di Sanità. בקרב 1,697 מקרי המוות הראשונים של הנגיף, 71 אחוזים - 1,197 - היו גברים. רק 29 אחוזים - 493 - היו נשים. במחקר שפורסם לאחרונה ב- Lancet, הנתונים היו גבוהים אפילו יותר. שם נמצא כי 80 אחוזים מהתמותה התרחשה בקרב גברים ורק 20 אחוזים היו נשים.

דפוס מקרי המוות הגברי שנראה עד כה באיטליה, סין ודרום קוריאה עשוי להשתנות. אך עד כה, זה מה שהראיות מראות בשתי המדינות בהן מספר מקרי המוות היה הגדול ביותר, איטליה וסין, וכן בדרום קוריאה שמנהלת מעקב צמוד וטוב מאוד לגבי המחלה.

"האמת היא שאנחו לא יודעים מדוע קוביד-19 חמור יותר בקרב גברים מאשר נשים, או מדוע ההבדל גדול יותר באיטליה מאשר בסין", אמרה סברה קליין, פרופסור בבית הספר לבריאות הציבור ע"ש בלומברג באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "מה שאנחנו כן יודעים הוא שבנוסף לגיל המבוגר, גם ההשתייכות המגדרית היא גורם סיכון לתוצאה קשה וצריך ליידע את הציבור".

התפשטות נגיף הקורונה: עבודות חיטוי ברכבת התחתית במדריד. 20 במרץ 2020. אי-פי, AP
גם התפרצויות קודמות של נגיפים דומים איימו יותר על גברים/AP, אי-פי

הפער המגדרי בתמותה נצפה גם בהתפרצויות הקודמות של נגיפי ה-SARS וה-MERS, הוסיפה אנג'לה רסמוסן, וירולוגית מאוניברסיטת קולומביה בראיון לאתר הוושינגטון פוסט. נתונים סטטיסטיים אלה עשויים להיות תוצר של התנהגות, ביולוגיה או של שניהם, אומרים המדענים.

ראשית, נתונים דמוגרפיים טוענים שלגברים רבים יש סיכונים בריאותיים יותר מלכתחילה. בסין, איטליה ודרום קוריאה, נשים נוטות לחיות זמן רב יותר מגברים, על פי ארגון הבריאות העולמי. גברים גם שותים ומעשנים יותר בכל המדינות הללו, במיוחד בסין, שם 48 אחוזים מהגברים מעל גיל 15 מעשנים, לעומת שני אחוזים בלבד מהנשים. ועם הנתונים האלה לא מפתיע שגברים במדינות אלה נוטים למות לעתים קרובות יותר ממחלות לב, סרטן, סוכרת ומחלות נשימה בין הגילאים 30-70.

אולם ישנם גם הבדלים ביולוגיים שבבסיסם של גברים ונשים שעשויים להחמיר את המחלה בקרב גברים, ציינו כמה חוקרים. שנים של מחקר מצאו שלנשים בדרך כלל יש מערכות חיסון חזקות יותר מגברים והן מסוגלות להגן על עצמן טוב יותר מפני זיהומים ומחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully