וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה הרפואית הזו מטרידה כל גבר - איך מטפלים בה?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 10:56

כל גבר שעבר את גיל 40 (לפעמים קצת אחרי) יודע במה מדובר - פתאום הוא צריך יותר לשירותים או מתעורר באמצע הלילה להשתין, בזרם חלש ומתסכל. בפרק החדש של "מרפאת מומחים" איריס קול מראיינת את פרופ' מריו סופר, שמסביר למה מתרחשת הגדלה של הערמונית ואיך מטפלים בה

הנושא הזה גורם לרוב הגברים להתכווץ בחוסר נוחות בכיסא, אבל כמו בכל נושא בריאותי חשוב, צריך להתגבר על אי הנעימות ולדבר עליו. פרופ' מריו סופר, מנהל היחידה לאנדו-אורולוגיה בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מדוע כל גבר סובל משינויים במערכת השתן שלו כאשר הוא מתבגר, מתי זה טבעי ומנגד מתי יש סיבה לדאגה, וכמובן - איך מטפלים בתופעה.

"כל גבר מעל גיל 40-50 מתחיל להתמודד עם הגדלת הערמונית", הסביר פרופ' סופר, "הגדלה שמתרחשת בגלל שינויים הורמונליים של הגבר. זאת בלוטה שממוקמת סביב השופכה, ועשויה עם גדילתה לגרום להפרעות חסימתיות". ההגדלה הזו באה לידי ביטוי בריצות תכופות לשירותים ובזרם חלש יותר. "לפעמים הגבר מתאפק הרבה ולמעשה למרות שהוא חושב שהוא מטיל שתן, הוא נמצא באצירת שתן, באגירת שתן", הוסיף פרופ' סופר, והבהיר כי מדובר במצב מסוכן שכן הוא משפיע על הכליות.

הבעיה המרכזית היא שיש לא מעט גברים שישימו לב לשינויים האלה, להפרעות במתן שתן, אבל יבחרו להדחיק אותם, ולהתרגל למצב החדש. במקרים כאלה, "יכולים להיות זיהומים, יצירת אבנים בשלפוחית השתן, והשלכת הלחץ לכיוון הכליות, ואי ספיקה כלייתית", אמר פרופ' סופר. המדרון הזה חלקלק, ויש בסופו בעיה נוספת. "שלפוחית השתן שעשויה שריר יכולה להתעייף מהלחץ, ובסופו של דבר למרות שנסיר את החסימה, נסיר את הפרוסטטה, והדרך להטלת השתן תהיה פנויה, היא לא תהיה מסוגלת להתכווץ. ולדחוף את השתן החוצה", הסביר פרופ' סופר.

"לקלף ולהוציא את החלק המוגדל בלי לפתוח את הבטן"

ועכשיו לחדשות הטובות. ראשית, תוכניות המעקב והגילוי המוקדם של קופות החולים טובות, ומאפשרות ליותר ויותר גברים לטפל בהגדלה הערמונית בשלבים בהם הטיפול פשוט וקל. שנית, הטיפולים היום מתקדמים מאוד, ומאפשרים טיפול מהיר ויעיל. "אנחנו מטפלים בהגדלה שפירה של הערמונית בהצלחה כבר עשרות שנים, אבל בעשור האחרון יש השמה יותר משמעותית של טיפול זעיר פולשני בעזרת לייזר", הסביר פרופ' סופר.

הטיפול הזה מאפשר לקלף ולהוציא את החלק המוגדל של הערמונית בלי לפתוח את הבטן. "אפשר לעשות את זה בהרדמה מלאה או בהרדמה מקומית. זה ניתוח, שבהתאם לגודל הפרוסטטה, עשוי לקחת שעה וחצי. ואצלנו באיכילוב אנחנו מצליחים לשחרר כבר באותו יום 60 אחוז מהמטופלים האלה, והשאר משוחררים למחרת", הוסיף.

גבר משתין. ShutterStock
אתם לא חייבים לקום 10 פעמים בלילה לפיפי. גבר משתין/ShutterStock

כדי להבין כיצד הטיפול הזה, שעשוי להישמע מרתיע, עובד, צריך להבין את מבנה הערמונית. "הערמונית נמצאת בתוך לשכה ועטופה בקליפה, החלק שגדל ומפריע להשתנה זה החלק המרכזי. דמיינו תפוז - יש לו קליפה, והרקמה שאנחנו צריכים להוציא זה התוכן של התפוז", הסביר פרופ' סופר, "מה שאנחנו עושים בעזרת הלייזר זה מקלפים מבפנים את התוכן, את החלק המוגדל של הפרוסטטה. אחרי הגרעון, אנחנו דוחקים את הרקמה הזו לשלפוחית השתן, ובעזרת מטחנה ייחודית בקוטר של מספר מ"מ, אנחנו טוחנים ושואבים את הרקמה הזו החוצה".

כך למעשה, בעזרת הטכנולוגיה הזו, הרופאים עובדים בתוך האיבר ולא מחוצה לו, להבדיל מניתוחים פתוחים או לפרוסקופיות. "אנחנו מצליחים לטפל בתחלואות דרכי השתן על ידי ניצול הנתיבים הטבעיים של גוף האדם בלי לעשות חתכים", הסביר פרופ' סופר.

תופעת הלוואי המרכזית: שפיכה אחורית

ומה לגבי תופעות לוואי? "כל ניתוח שמרחיק את הרקמה השפירה הזו גורם לשינוי אנטומי, וזה משנה את כיוון השפיכה", הסביר פרופ' סופר, "השפיכה במקום ללכת החוצה היא נכנסת לשלפוחית השתן, והיא מתרכזת לאחר מכן בהטלת השתן, אנחנו קוראים לזה תופעה של שפיכה אחורית. אבל זה לא מפריע לזקפה עצמה, לתפקוד המיני, הניתוח הזה משמר בהחלט את יכולות הזקפה כפי שהיו לפני הניתוח".

זה אולי נשמע מרתיע, אבל במקרים רבים זהו מחיר סביר לשלם על איכות חיים גבוהה יותר. "מתן השתן מיד משתפר, זרם שהופך מחלש לחזק, אין יותר את הדחיפות והתכיפות, לא קמים בלילה, אין את ההרגשת חוסר התרוקנות, אנחנו משפרים במיידית את כל הפרמטרים האלה, שבסופו של דבר, אחרי החלמה של מספר שבועות, מאפשר לבן אדם לחזור לאיכות חיים".

צפו בפרק המלא:

איריס קול מראיינת את פרופ' מריו סופר בנושא הגדלה שפירה של הערמונית/מערכת וואלה!

פרופ' סופר הדגיש כי "הפרעות בהשתנה עשויות גם להפריע לאיכות חייו של גבר, אפילו לרושם שהוא פעיל ועובד. דמיינו ישיבה שמישהו שסובל מהפרעות השתנה צריך לצאת שלוש פעמים באמצע הישיבה, או מישהו שקם עשר פעמים בלילה, לא נח ולמחרת במצב של עייפות כרונית, וגם הטיפולים התרופתיים עשויים איכשהו להפריע לתפקוד עצמו". הוא הוסיף כי נושא השפיכה האחורית אכן עולה בשיחות ומרתיע גברים, "אבל כעיקרון מי שרוצה לחיות יותר טוב ולשמור את יכולות הזקפה, בסופו של דבר יבחר בניתוח עצמו. נדיר שמישהו מהסיבה הזו של שפיכה אחורית לא יבצע את הניתוח".

למידע נוסף על הפרעות במערכת השתן הגברית ודרכי הטיפול בהן - האזינו (או צפו) לפרק המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully