וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדיווח: האם יש תופעות לוואי לתרופה נגד התקרחות שטראמפ לוקח?

5.2.2017 / 11:42

בסוף השבוע האחרון רופאו הפרטי של הנשיא החדש שם קץ לשמועות ודיווח כי השיער של טראמפ הוא אכן שלו. לדבריו, טראמפ נוטל תרופה מוכרת ושנויה במחלוקת נגד התקרחות לשם כך. האם יש לתרופה תופעות לוואי שצריכות להדאיג את כולנו?

מערכת וואלה!

הרופא האישי של דונלד טראמפ דיווח השבוע על מצבו הרפואי של הנשיא וגילה כי הוא נוטל תרופה נגד התקרחות גברית (אלופציה אריאטה) שידועה בשמה הגנרי פרופסיה. זו לא הפעם הראשונה שהתרופה שמכילה את החומר הפעיל פינסטריד, מופיעה בכותרות, והיא כבר זכתה ל"תהילה" בשל תופעות הלוואי שלה, הכוללות בעיקר פגיעה בחיי המין, אך גם פגיעה במצב המנטלי והפיזי של המשתמש.

חקר תופעות הלוואי של התרופה התחיל כבר בשנת 1992 – השנה שבה התרופה אושרה לשימוש לראשונה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי לטיפול בהיפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH). בדו"ח שפורסם במגזין הנחשב New England Journal of Medicine נבדקו שני מינונים שונים של התרופה: פינאסטריד במינון 1 מיליגרם שמשמש לטיפול בהתקרחות גברית, ופינאסטריד במינון 5 מיליגרם שמשמש לטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

החוקרים הדגימו שכיחות גבוהה יותר של אין אונות, הפרעות בשפיכה וירידה בחשק מיני בשתי קבוצות הטיפול בהשוואה לפלצבו. בכתבה שערך הוושינגטון פוסט צוין כי למרות שהסיבוכים האלה נחקרו באופן עקבי במשך השנים שלאחר מכן, השיח נשאר רחוק מהמרחב הציבורי, בין השאר בשל גיל מבוגר של חולים הנוטלים את התרופה עבור ערמונית מוגדלת.

עוד בנושא:
סדרת תמונות שחושפת תופעה שלא מדברים עליה
מה הקשר בין הערמונית לבעיות בתפקוד המיני?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, פברואר 2017. רויטרס
למרות השמועות, כל השיער שלו/רויטרס

בשנת 1997 חל שינוי, כאשר ה-FDA אישר שימוש בפרופסיה למניעת נשירת שיער אצל גברים – מה שגרם לעליה פתאומית במרשמים של גברים צעירים. העלייה הזו הדאיגה חוקרים, מכיוון שמדובר בקבוצת גיל שונה מאוד מהמשתמשים המקוריים שלה, כזו שעלולה לחוות ירידה בתפקוד המיני בגיל צעיר. בשנת 1998 נערכו שני ניסויים במשך שנה על יותר מ-1,500 גברים בגילי 18 עד 41 שנטלו את הפרופסיה מול תרופת פלצבו. השיעור בפגיעה בתפקוד המיני בקבוצה שנטלה את התרופה, היה כמעט כפול מזה של קבוצת הפלצבו (4.2 אחוזים לעומת 2.2 אחוזים).

תופעות הלוואי ממשייכות גם כשמפסיקים עם התרופה

עם השנים החשש משימוש בתרופה עלה, כיוון שעוד ועוד גברים דיווחו כי תופעות הלוואי מתמשכות גם אחרי שהפסיקו ליטול את התרופה. מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת לרפואה מינית ביקש לבדוק אם תופעות הלוואי היו ארוכות טווח או בלתי הפיכות. 54 גברים מתחת לגיל 40 דיווחו כי סבלו מבעיות בתפקוד המיני, למרות הפסקה של שלושה חודשים של הטיפול בפינסטראיד. אותם גברים נבדקו שוב לאחר 14 חודשים ונמצא כי 96 אחוזים מהם המשיכו לסבול מבעיות בתפקוד המיני למרות שהפסיקו את הטיפול לפני למעלה משנה.

בשנת 2012, מנהל המזון והתרופות הודיע על שינוי התווית של פרופסיה ופרוסקר - תרופה נוספת דומה - וחייבו את היצרן לכתוב אזהרה כי "התרופה עשויה להיות קשורה בהפרעות בחשק המיני, הפרעות בשפיכה והפרעות אורגזמה שעלולות להימשך גם לאחר הפסקת נטילת התרופה".

התקרחות. ShutterStock
זה מתחיל בקרחת ועלול להיגמר בדיכאון/ShutterStock

מוקדם יותר השנה, סקירה של 17 מחקרים אקראיים מבוקרים שכללה יותר מ-17 אלף חולים, הראתה עלייה כמעט כפולה בבעיות בתפקוד המיני, בעיות בשפיכה וחוסר באורגזמה בגברים צעירים שנטלו פרופסיה כטיפול בהתקרחות.

מחקר נוסף שנערך לאחרונה הוכיח כי קיימים שינויים ברמות של סטרואידים מסוימים בנוזל חוט השדרה של גברים שלקחו את התרופה כטיפול בנשירת שיער. סטרואידים אלה נמצאו כבעלי השפעה על תפקוד מוח, ונוכחותם עשויה לעזור להסביר את שינויים פסיכולוגיים עמוקים כמו דיכאון ואובדנות שקושרו עם התרופה פינאסטריד.

פה אולי נמצאת הבעיה הגדולה ביותר של התרופה. מכיוון שמדובר על גברים צעירים שנוטלים אותה כתרופה אסתטית, אך אינם לוקחים בחשבון את הסיכון הפוטנציאלי של תופעות הלוואי. ובאשר לטראמפ? רק ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully