וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר, בוא נדבר על הקרחת שלך

ד"ר ליאת סמואלוב

28.3.2014 / 8:45

האם ידעת שהתקרחות עלולה להעיד על מחלות אחרות, וכי 80% מהגברים הלבנים יקריחו במהלך חייהם? הנה עוד כמה דברים שלא ידעת על נשירת שיער, ועל הטיפול בה

התקרחות. ShutterStock
רוב הסיכויים שנסיגת השיער תגיע גם אליכם/ShutterStock

התקרחות גברית היא תופעה שכיחה מאוד, שנפוצה בעיקר אצל גברים לבנים. רוב הנמנים עם קבוצה זו יסבלו מנסיגה מסוימת של קו השיער הקדמי ובאזור הצדעיים לאחר גיל ההתבגרות. 80% מהגברים הלבנים מדווחים על דרגה כלשהי של התקרחות עד גיל 70.

להתקרחות גברית שני מאפיינים עיקריים: נסיגת קו השיער הקדמי והתקרחות הדרגתית של מרכז הקרקפת (הקודקוד), או התקרחות שגורמת לירידה בצפיפות השיער באזור הקדקוד והצדעיים במקביל לצמיחת שיער תקינה בשולי צדי הקרקפת ובקרקפת האחורית בלבד.

למה גברים מקריחים?

יש שני גורמים עיקריים להתקרחות אצל גברים: נטייה משפחתית (או גנטית) וגורמים הורמונליים. אנחנו יודעים שהתקרחות קשורה להורמונים כיוון שגברים לא מאבדים שיער באופן משמעותי לפני גיל ההתבגרות.

על אף שההורמון העיקרי בגברים הוא טסטוסטרון, תהליך ההתקרחות הגברית קשור דווקא לתוצר העיבוד של טסטוסטרון המכונה דיהידרוטסטוסטרון. אצל גברים שסובלים מהתקרחות נמצאו רמות גבוהות של האנזים רדוקטז, שאחראי להפיכת טסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון.

דיהידרוסטרון מוגבר משמעותית בקרקפת של גברים הסובלים מהתקרחות – מצב המביא להיווצרות שערות קצרות ודקות יותר, ומעבר של זקיקי השיער לשלב המנוחה.

התקרחות. ShutterStock
הקרחת משפיעה על הבריאות/ShutterStock

מחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי לתופעת ההתקרחות הגברית משמעות החורגת מתחום האסתטיקה. נמצא קשר בין התקרחות גברית ובין גורמי תחלואה שונים, הכוללים נטייה למחלות לב, סכרת, רמות שומנים גבוהות בדם, נטייה להגדלת בלוטת הערמונית (פרוסטטה) ועוד.

פתרונות להתקרחות גברית

• תכשירים מקומיים: תמיסת מינוקסידיל (2% או 5%) זמינה בצורת תרסיס. יש להשתמש בתמיסה פעמיים ביום באזורי הקרקפת הסובלים מהתקרחות.

מחקרים הראו כי שימוש במינוקסידיל 5% מביא לעלייה בצמיחת השיער בשיעור של עד כ-60%. שיעורי התגובה נמוכים יותר בשימוש בתמיסת מינוקסידיל 2%, שמשמשת בעיקר להתקרחות בקרב נשים. כמו כן, התרופה פחות יעילה עבור התקרחות באזור קו השיער הקדמי והצדעיים.

השימוש בתכשיר בטוח, אך במקרים מעטים עלול לגרום ליובש ולגירוי קל על פני עור הקרקפת עד לכדי תגובה אלרגית.

אילוסטרציה. ShutterStock
במעט מקרים נרשמה ירידה בתפקוד המיני/ShutterStock

• כדורים: תרופות שמעכבות את האנזים האחראי על דיהידרוטסטוסטרון נמצאו יעילות מאוד בעצירת נשירת שיער אצל גברים. התרופה המוכרת ביותר בקבוצה זו היא פינסטריד. על פי מחקרים, שימוש בפינסטריד מביא לעלייה בצמיחת השיער בשיעור של עד 65%.

חסרונות: התרופה עלולה לגרום במיעוט המקרים להפרעה בתפקוד המיני, והטיפול מלווה בירידה ברמת הביטוי של חלבון ה-PSA בדם, שמשמש סמן לסקירה עבור סרטן הערמונית - דבר המקשה על השימוש בו.

מחקרים בנושא מצאו בקרב חולים שטופלו במינונים גבוהים במיוחד – מינונים החורגים מהשימוש בטיפול למניעת התקרחות - שיעור גבוה מהמצופה של סרטן הערמונית בשלב מתקדם, שהובילו לדיון רחב בעולם הרפואה על בטיחות השימוש בתרופה. בשלב זה, הדעה הרווחת היא כי הטיפול בפינסטריד בטוח.

הטיפול דורש שימוש של חצי שנה עד שנה לצורך הערכת יעילותו. יש להקפיד על טיפול המשכי וקבוע, שכן הפסקת השימוש תוביל לחידוש הנשירה.

• השתלת שיער: אפשרות טיפולית נוספת, היעילה בעיקר להתקרחות בקו השיער הקדמי, היא השתלת שיער. במרבית המקרים, הטיפול באמצעות השתלת שיער מלווה בתוצאות קוסמטיות טובות.

ד"ר ליאת סמואלוב היא אחראית מרפאת שיער, מחלקת עור, במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully