וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין הערמונית לבעיות בתפקוד המיני?

27.12.2015 / 13:28

כ-40% מהגברים בגילאי 50 ומעלה סובלים מבעיות בתפקוד המיני, הנגרמות בשל הגדלה של הערמונית. מדוע זה קורה ומה ניתן לעשות? מומחה מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
הבעיות מתחילות לרוב לאחר גיל 50/ShutterStock

לבלוטת הערמונית, המוכרת לרבים בשם פרוסטטה, תפקיד חשוב במערכת הרבייה הגברית. היא מייצרת נוזל זרע המגן על הזרע במעבר מהשופכה אל הפין ומעניקה לו חומרי מזון, כמו סוכר, כמקור אנרגיה. הנוזל מתערבב עם הזרע בזמן השפיכה הגברית, מסייע לו לשרוד בדרכו אל הביצית ומשפר את סיכויי הכניסה להיריון.

בלוטת הערמונית נמצאת באגן, מתחת לשלפוחית השתן וצמוד ומעל לסוגר השתן. בתוכה עוברת השופכה - הצינור שמגיע מהשלפוחית ומעביר את השתן וגם את נוזל הזרע המגיע מהאשכים - אל היציאה דרך הפין. אורך קטע השופכה של בלוטת ערמונית תקינה הוא כשלושה-ארבעה ס"מ ונפחה כ-20 סמ"ק, כאשר עם השנים הנפח שלה רק הולך וגדל.

כאמור, באופן טבעי, עם השנים, אצל רוב הגברים מתרחשת הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית כחלק מתהליך ההתבגרות וכתוצאה מהחשיפה הממושכת להורמון הגברי טסטוסטרון. אצל גברים, בדרך כלל מגיל 50 ומעלה, הערמונית מגיעה לנפחים שיכולים להשפיע לרעה על תפקוד מערכת השתן התחתונה, וערמונית מוגדלת עלולה לגרום לבעיות רבות במערכת השתן. בעיות אלה פוגעות באופן קשה באיכות החיים של גברים בגילאי 50 פלוס. עבור גברים רבים מדובר על פגיעה בדימוי העצמי ובתחושת הגבריות, העלולה להפריע גם למערכת היחסים עם בת הזוג, כמו גם פגיעה במהלך החיים השגרתי התקין.

הפרעות בתפקוד המיני ובמתן שתן

למה זה קורה? צינור השופכה הוא למעשה החלק הפנימי של הבלוטה וכאשר היא גדלה היא לוחצת על השופכה ומקשה על מוצא השתן, דבר הגורם לתופעות כגון האטת זרם השתן, טפטוף בסוף ההשתנה, זרם שתן מקוטע, הטלת שתן תכופה (גם בלילה), כאבים בעת מתן שתן ועד לחסימת מוצא השלפוחית.

משתנה. ShutterStock
אחת התופעות במקרה של ערמונית מוגדלת היא הטלת שתן תכופה בלילה. בלוטת הערמונית/ShutterStock

במקביל, עם הגיל גברים נוטים לסבול גם מהפרעה בתפקוד המיני, וליתר דיוק בתפקוד הזקפתי. התופעה שכיחה ככל שגיל הגבר עולה - הסטטיסטיקות מדברות על כ-40% מהגברים בגילאי 50 הסובלים מהבעיה, ועל כ-70% אחוז מהגברים בגילאי 60. הקשר בין העלייה בגיל לבין הופעת שתי הפרעות אלו במערכת השתן והמין היה ידוע שנים רבות, והיה ברור שהשנים אחראיות לשתי הפרעות אלו בנפרד, כמו לתופעות רבות אחרות שנתקלים בהן עם העלייה בגיל.

עבודות מחקר שנעשו בשנים האחרונות מצאו שיש קשר ישיר, ככל הנראה דרך מנגנונים משותפים התורמים לשתי ההפרעות הללו, בין בעיות בהטלת שתן לבין בעיות בתפקוד המיני. בנוסף, הממצאים הראו כי הפרעה בתפקוד מערכת השתן התחתונה קשורה גם להפרעה במנגנון הזקפה – שמקשה על ההגעה לזקפה ועל השמירה עליה לאורך זמן.

פגיעה חמורה באיכות החיים

בנוסף להפרעות הזקפה, אחת התופעות במקרה של ערמונית מוגדלת היא הטלת שתן תכופה בלילה. גברים קמים שלוש-ארבע פעמים בלילה כדי להטיל שתן - דבר הפוגם באיכות שנתם ובתהליך הטבעי של התרחשות זקפת לילה, וגורם לעייפות רבה, המשפיעה אף היא על התפקוד המיני.
חשוב מאוד להגיע לאבחון. לכל גבר מעל גיל 50 מומלץ לעבור פעם בשנה הערכה ובדיקה של אורולוג בכל הקשור לתפקוד של שתי מערכות אלו, כדי למנוע החמרה של המצב עם השנים. לאחר מכן יש לבדוק את אפשרויות הטיפול המוצעות. ניתן לטפל בכל תופעה בנפרד או בשתיהן יחד. אופי הטיפול יהיה תלוי בחומרת הבעיה ובמידת הפגיעה באיכות חייו של החולה.

הכותב הוא יו"ר החברה הישראלית להפרעות בתפקוד המיני (היל"ם)

מוגש כשרות לציבור בחסות חברת א. לילי

פרופ' מ. אילן גרינולד בשיתוף חברת א. לילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully