וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה המפתיעה של הדיאטה הפופולרית על המוח

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 9:13

הדיאטה הקטוגנית שחותכת מהתפריט פחמימות וסוכרים ומכניסה במקומו מזונות עתירי שומן היא אחת הדרכים הפופולריות בשנים האחרונות לירידה במשקל, אבל חוקרים ישראלים גילו משהו מאוד חשוב שהיא עושה למוח

מחקר בינלאומי חדש בהובלת אוניברסיטת תל אביב קובע כי דיאטה קטוגנית עשויה להיטיב עם נזקים מוחיים לאחר פגיעה מוחית טראומטית. מהמחקר עולה כי הדיאטה משפרת זיכרון מרחבי וזיכרון חזותי, מורידה את מדדי הדלקת במוח, גורמת לפחות מוות נוירונאלי ומאטה את קצב ההזדקנות התאית. המחקר נערך בהובלת פרופ' חיים (חגי) פיק ראש מכון אדמס למחקר יישומי בספורט והדוקטורנטית מירב הר-אבן קרז'נר, תזונאית קלינית וחוקרת מוח, שניהם מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב. המחקר פורסם בכתב העת Scientific Reports מבית Nature.

פגיעה מוחית טראומטית (TBI) היא גורם מוביל בגרימת מוות ונכות ארוכת טווח בעולם המפותח. על פי הערכות, מדי שנה מעל 10 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מפגיעה מוחית טראומתית הנגרמת בעקבות פגיעת ראש מחפץ קשיח, חבטה, הדף פיצוץ, תאונות דרכים, פציעות ספורט וכדומה. פגיעה זו עלולה להוביל לנזקים פיזיים, קוגניטיביים, התנהגותיים ורגשיים, וכמו כן מהווה גורם סיכון למחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון. כיום, למרות התדירות הגבוהה של פגיעות מוחיות, לא קיים טיפול בעל יעילות מוכחת שיכול לסייע לסובלים מפגיעה זו.

ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
בלי סוכרים, בלי פחמימות, עם הרבה שומנים. סלט עם רכיבים קטוגניים/ShutterStock

החוקרת הר-אבן קרז'נר מסבירה כי דיאטה קטוגנית הגוררת שינויים בצריכה של סוגי המזון המקובלים, מבוססת על אחוזי שומן גבוהים, ומטרתה לחקות מצב של צום. במסגרת הדיאטה מגבילים משמעותית מזונות שמכילים פחמימות (לדוגמא: לחם, סוכר, דגנים, קטניות, חטיפים, מאפים ואף פירות) ועל חשבון הגבלה זו אוכלים מוצרים עתירי שומן כמו: בשר, דגים, ביצים, אבוקדו, חמאה ועוד. מדובר בדיאטה שיכולה להמשך גם לפרקי זמן ארוכים. הדיאטה גורמת ליצור מוגבר של גופי קטון בכבד המשמשים להפקת אנרגיה, גופים אלו מועברים בזרם הדם אל המוח ומזינים אותו בצורה אופטימאלית. דיאטה זו משמשת כטיפול בארץ ובעולם כבר קרוב ל-100 שנים בקרב ילדים עם אפילפסיה, ובשנים האחרונות הפכה הדיאטה הקטוגנית לפופולרית גם בקרב אנשים שמעוניינים לרדת במשקל. יש לציין כי עקב המגבלה התזונתית המשמעותית שכרוכה בדיאטה הקטוגנית חשוב להתייעץ עם איש מקצוע כמו רופא או תזונאי לפני שמתחילים אותה.

"הממצאים היו חד משמעיים"

במסגרת המחקר, שנערך על חיות מודל, החוקרים זיהו שהדיאטה הקטוגנית משפרת מאוד את התפקוד המוחי של המטופל. לצורך כך החוקרים נעזרו בשיטות מתקדמות שכללו, בין היתר, מבדקים התנהגותיים-קוגניטיביים, מבחנים ביוכימיים וצביעות תאים אימונוהיסטוכימיות (שיטה בביולוגיה לאיתור ולמיקום חלבונים בחתך של רקמה). המנגנון בו דיאטה קטוגנית מצליחה להטיב עם נזקים מוחיים טרם התגלה במלואו אך מחקרים מראים כי היא משפיעה אנטיאוקסידנטית ומטבולית על המיטוכונדריה (אברונים חשובים בתא אשר תפקידם העיקרי הוא הפקת אנרגיה ונשימה), מורידה ייצור של רדיקלים חופשיים (המזיקים לתא) ומעלה ATP (מולקולה מרכזית במסלולים ביוכימיים בתא).

"הממצאים היו חד משמעיים והראו שהדיאטה הקטוגנית משפרת זיכרון מרחבי וזיכרון חזותי, מורידה מדדי דלקת במוח ובנוסף גם מאטה את קצב ההזדקנות התאית", אמר פרופ' פיק, והוסיף כי "תוצאות אלו עשויות לפתוח דלת למחקרים נוספים אשר יפיחו תקווה בפגועי מוח טראומתיים ובבני משפחותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully