וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקף אפילפסיה: מה לעשות כשילד מאבד את ההכרה ומפרכס?

ד"ר איריס נוימן

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 15:48

אחד ממאה אנשים סובל מאפילפסיה - מחלה כרונית של מערכת העצבים המרכזית. אך נוסף על הפרכוסים המזוהים עם המחלה, רבים מחולי האפילפסיה סובלים גם מסטיגמות

נערה מחוסרת הכרה שכובה על הרצפה. ShutterStock
פעילות חשמלית לא תקינה במוח. התקף אפילפטי/ShutterStock

ב־2008 היתה קסידי מייגן, חולת אפילפסיה קנדית, בת 8 בלבד. מוקפת בדעות קדומות, היא החליטה שהיא רוצה לנסות לנפץ את המיתוסים שנוגעים למחלה ולהפיץ את הבשורה בקרב חולים אחרים: אתם לא לבד. בשל אהבתה לצמח הלבנדר, הידוע בסגולותיו המרגיעות, היא ביקשה מהסובבים אותה ללבוש סגול והצטלמה. השמועה עשתה לה כנפיים וכך נולד 'היום הסגול', בו מתקיימות פעילויות שמטרתן להעלות את המודעות למחלת האפילפסיה.

מאז, מדי מרץ מציינים את 'היום הסגול' - יום המודעות לאפילפסיה, מחלה של מערכת העצבים המרכזית, המתבטאת בפרכוסים שנובעים מפעילות חשמלית לא תקינה. אחד ממאה אנשים סובלים ממנה.

למה בכלל זה קורה?

פעילות הגוף שלנו מבוססת על אותות חשמליים המועברים במוח. אצל רובנו מתרחשת פעילות סינכרונית ותקינה של המוח שנראית ונשמעת כמו תזמורת שמנגנת היטב. אצל חולי אפילפסיה מתרחשת פעילות לא מסונכרנת או עודפת, והתוצאה היא פרכוסים (כמו 'זיופים' של התזמורת).

קיימים סוגים רבים של פרכוסים, בהתאם לאזור במוח שבו מתרחשת הפעילות הלא תקינה או העודפת. למשל, אם רק האזור שאחראי על היד יוצא מאיזון, נראה פרכוס רק ביד, אם כל המוח יצא מאיזון, החולה יאבד הכרה.

ילדה מחוברת למכשיר EEG שמנטר את פעילות המוח. ShutterStock
70 אחוזים מהחולים יגיבו לטיפול תרופתי, היתר ימשיכו להתמודד עם התקפי פרכוס/ShutterStock

70 אחוזים מהמטופלים יגיבו לטיפול התרופתי ויחיו חיים נורמטיביים לחלוטין, ללא פרכוסים. 30 האחוזים הנותרים, לצערנו, סובלים ממחלה מורכבת יותר וממשיכים לפרכס גם עם התרופות. אלו המטופלים שיזדקקו לליווי של נוירולוג מומחה לאפילפסיה שיבחן אם הם מתאימים לטיפולים תרופתיים מתקדמים או טיפולים לא תרופתיים (למשל ניתוח אפילפסיה, קוצבים, דיאטה קטוגנית ועוד). מטופלים אלו סובלים מתחלואה נלווית בשיעור גבוה - כמו למשל אי יכולת לנהוג, לקויות למידה, קושי במציאת מקום עבודה והשפעה שלילית על חיי החברה.

נכנס בו שד?

אחת הבעיות המרכזיות של חולי אפילפסיה איננה הפרכוסים עצמם כי אם הסטיגמות הרבות שנלוות אליהם. רבים עדיין סבורים שהפרכוס הוא ביטוי של "שד שנכנס בחולה". אנשים רבים מפחדים להיות בסביבתם כי הפרכוסים מבהילים, ולעתים החולים אף נחשבים לאנשים פחות חכמים. מלבד אלו יש גם חסמי תעסוקה (מעסיקים עלולים להחליט שלא לקבל אדם לעבודה בגלל האפילפסיה) וחסמי חינוך, על רקע קושי בלמידה ואובדן ימי לימודים.

כל המשפחה מטופלת

חשוב להבין שהטיפול במחלה איננו רק הטיפול בפרכוסים. המחלה משפיעה על כל תחומי החיים. ה"אני מאמין" שלי הוא שאני מטפלת גם בפרכוסים וגם בילד ומשפחתו, שצריכה להתמודד עם הפרכוסים ועם ההשלכות שלהם. הטיפול הוא רב צוותי במרפאת אפילפסיה. חשוב שהחולים יכירו את המרכז לחינוך לאפילפסיה של סורוקה, הנותן מענה לכל הילדים בארץ ואת עמותת החולים איל. הטיפול באפילפסיה הוא עבודה יומיומית.

בשורה התחתונה, מדובר במחלה נפוצה מאוד וכמו כל מחלה כרונית אחרת, לא צריך לפחד ממנה אלא להושיט עזרה לחולים ולמשפחות.

מציינים את 'היום הסגול' להעלאת המודעות למחלת האפילפסיה, בבית החולים סורוקה בבאר שבע. דוברות ביה"ח סורוקה,
בגלל הסטיגמות - חולי אפילפסיה סובלים משיעור גבוה של ניכור חברתי וקשיים רגשיים. יום המודעות לאפילפסיה בביה"ח סורוקה/דוברות ביה"ח סורוקה

בעולם יש פתיחות גדולה בהרבה למחלות כרוניות אחרות כמו אסטמה וסוכרת, אף שאלו מחלות כרוניות משמעותיות באותה המידה. בשל התייחסות הסביבה לחולי אפילפסיה, יש אצלם שיעור גבוה יותר של ניכור חברתי וקושי רגשי, וחלקם נמנעים מבחירות מסוימות בקריירה או מלימודים גבוהים ועוצרים את עצמם מצמיחה והתפתחות. את הסטיגמות האלו אני מבקשת לפוגג במשך כל השנה, ובמיוחד ביום הסגול.

מה לעשות אם נתקלתם באדם שאיבד הכרה והחל לפרכס?

  • קוראים לעזרה
  • משכיבים את המפרכס על הצד כדי שההפרשות שלו יוכלו לצאת החוצה ולמנוע ממנו חנק. אם המפרכס שוכב על הבטן - יש להפוך אותו
  • לא לנסות להפסיק את הפרכוס
  • לא לדחוף חפצים או ידיים לתוך הפה
  • להרחיק חפצים מהגוף. אפשר להניח משהו רך מתחת לראש
  • לא לנסות לעשות החייאה
  • אם הפרכוס לא חלף תוך שתיים־שלוש דקות - להזעיק את מד"א
ערכות גינון סגולות שנשלחו מביה"ח סורוקה בבאר שבע למשפחות של ילדים עם אפילפסיה ב'יום הסגול' להעלאת המודעות למחלה. דוברות ביה"ח סורוקה,
אריזת ערכות גינון סגולות למשפחות של חולי אפילפסיה לכבוד 'היום הסגול' בבית החולים סורוקה, באר שבע/דוברות ביה"ח סורוקה

בכל שנה, במקומות רבים בעולם וגם אצלנו בבית החולים סורוקה, מארגנים פעילויות הסברה בנושא אפילפסיה. הייחוד שלנו הוא בהפקת הפנינג לכל המשפחה שמטרתו לאפשר לחולים שלנו וגם לבני משפחותיהם (אחים, אחיות והורים) ליהנות מפעילות כיפית - בזכות, ולא בגלל, האפילפסיה. השנה, בשל הקורונה, לא יכולנו לערוך אירוע המוני. במקום זאת, חילקנו למשפחות המטופלים מארזי קורונה סגולים: ערכה להכנת קאפקייקס עם עיטורים סגולים וערכת גינון סגולה - אדנית סגולה, תערובת שתילה וזרעים של עגבניות שרי (שילדים יכולים לגדל ולאכול) ונענע (שמשמחת כל הורה). מי שעוזר לנו להגשים את החזון הזה הם עמותת "לתת תקווה" וחברות הפארם.

הכותבת היא מנהלת המרפאה לנוירולוגיית הילד בביה"ח סורוקה

  • עוד באותו נושא:
  • אפילפסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully