וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חור בלבנה: כך הירח משפיע על השינה שלכם

חוקרים שבדקו את דפוסי השינה של קהילות ילידיות בדרום אמריקה גילו שהם ישנים פחות טוב בלילות המוארים שלפני ירח מלא, אבל הם ממש הופתעו לגלות את אותו הדפוס גם אצל סטודנטים בסיאטל

ירח בשמי בתל אביב 1 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הולכים לישון חצי שעה יותר מאוחר. ירח מלא בשמי תל אביב/ראובן קסטרו

מחזור הירח יכול להשפיע על השינה שלכם - בדומה לאופן שבו הוא משפיע על הגאות והשפל של גלי הים. מחקר חדש גילה שבימים שלפני ירח מלא אנשים נוטים ללכת לישון מאוחר יותר. המחקר התפרסם בכתב העת Science Advances.

החוקרים, בהובלת פרופ' הורשיו דה לה איגלסיה מהמחלקה לביולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, גילו שאנשים נטו ללכת לישון חצי שעה מאוחר יותר בממוצע, ולישון 50 דקות פחות, בלילות שקדמו להופעת ירח מלא.

המחקר עקב אחרי 98 אנשים מקהילת הטובה (Toba) הילידית בארגנטינה, שמכונה לעתים גם בשם אנשי הקום (Qom). המשתתפים בו צויידו במוניטור שינה שהוצמד לגופם וניטר את דפוסי השינה שלהם במשך מחזור ירח אחד או שניים. מחזור ירח אחד אורך 29.5 ימים.

זוג ישן. ShutterStock
רוב הסיכויים שגם השינה שלכם מושפעת מהירח המלא. זוג ישן/ShutterStock

"בימים שלפני ירח מלא, האור שמפיץ הירח לאחר השקיעה הוא בוהק למדי", הסביר לאונרדו קסירגי, פוסט דוקטורנט במחלקה לביולוגיה ואחד מעורכי המחקר. "אנחנו סבורים שהמודולציה הזאת נועדה כדי לנצל ולהפיק את המיטב מאור הירח החזק בימים האלה, שהופך פעילויות חוץ כמו ציד או דיג ואפילו אינטראקציה חברתית עם קבוצות אנשים אחרות בלילה לבטוחות יותר בלילות הללו", אמר קסירגי, בריאיון לאתר CNN.

משתתפי המחקר הגיעו משלוש קהילות ילידיות שונות: לאחת מהן לא היתה גישה כלל לחשמל, לשנייה היתה גישה מוגבלת לחשמל ולשלישית גישה מלאה לחשמל. אך החוקרים מצאו שללא קשר לטיב הגישה לחשמל, אצל כל המשתתפים הודגם דפוס חזק שהראה שהם הלכו לישון מאוחר יותר וישנו פחות דקות בלילות שלפני ירח מלא.

טקס לרגל ירח מלא, באלי אינדונזיה. AP
הלילות הבהירים שלפני ירח מלא הופכים פעילויות ליליות לבטוחות יותר. טקס לרגל ירח מלא בבאלי, אינדונזיה/AP

בקהילה האורבנית יותר החוקרים הופתעו לגלות שהנחקרים הלכו לישון אפילו מאוחר יותר וישנו עוד פחות זמן ממקביליהם בקהילות הכפריות והמרוחקות יותר. קסירגי אמר כי הוא היה מופתע לגלות שהילידים העירוניים יותר הושפעו בצורה חזקה יותר מהירח, משום שההשערה שלו לפני המחקר היתה שדווקא התושבים בקהילות הספר יושפעו ממחזור הירח יותר.

זה רק אור הירח? לא בטוח

"העובדה שראינו את המודולציה הזאת גם בקהילות עם גישה מלאה לתאורה חשמלית מצביעה על כך שההשפעה הזאת קשורה לאו דווקא לאור של הירח, אלא לגורם אחר שקשור אליו", אמר קסירגי.

לאחר שסיימו לאסוף את נתוני השינה של הקהילות הילידיות, השוו אותם החוקרים לנתונים דומים שנאספו מ-464 סטודנטים באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל (שהשתתפו במחקר אחר על שינה), וגילו גם אצלם את אותם הדפוסים.

פרופ' דה לה איגלסיה אמר כי ההמלצה שלו לאנשים שסובלים מבעיות שינה או מקושי להרדם היא להימנע מאורות בוהקים ומסכים בשעות הערב ולהיות מודעים במיוחד ופרואקטיביים בימים שלפני ירח מלא שבהם "לרוב האנשים יש נטייה טבעית להתחיל את השינה מאוחר יותר ולישון פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully