וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיכוי להידבק בקורונה אחרי החיסון השני?

מספר מקרים בודדים של חולים שנדבקו בקורונה לאחר שקיבלו את המנה השנייה של החיסון גרם ללא מעט בהלה וחששות לגבי יעילותו. ביקשנו מד"ר אורן קובילר שיסביר לנו עד כמה נדירה הדבקה לאחר החיסון המלא, והאם מי שקיבל חיסון שני יכול להוריד מסיכות?

בווידאו: נתניהו אומר שיפעל להארכת הסגר ולסגירת הגבולות/מערכת וואלה! NEWS

למעלה ממיליון ישראלים כבר קיבלו את המנה השנייה של החיסון של פייזר, ובכל זאת למרות האופטימיות ההתחלתית, מספרי החולים והמאומתים לא יורדים. במקביל התפרסמו מספר מקרים של הידבקות בקורונה אחרי חיסון שני, מה שהעלה חשש אצל לא מעט אנשים לגבי היעילות של החיסונים. ביקשנו מד"ר אורן קובילר, וירולוג מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שיעשה לנו סדר במה שאנחנו יודעים כיום על יעילות החיסון.

"התוצאות הראשוניות שהתקבלו השבוע מרמזות שהחיסון עובד כמצופה, ומתוך 428 אלף שקיבלו שתי מנות ונבדקו, רובם מחוסנים ואינם מפתחים מחלה ורק 63 אנשים פיתחו מחלה", מסביר ד"ר קובילר. הוא מוסיף כי למרות שמדובר בפרקי זמן מאוד קצרים מגע קבלת החיסון השני, לפי קצב ההדבקה באוכלוסייה, החיסון מנע כ-95 אחוזים ממקרי התחלואה המצופים לגודל כזה של אוכלוסייה לא מחוסנת. ולכן ניתן לסכם שהחיסון הראה יעילות כמצופה בשלב זה.

"חשוב לזכור שהחיסונים של פייזר ומודרנה אושרו לשימוש חירום על סמך הנתונים שהראו יכולת שלהם להוריד את התחלואה הסימפטומטית בכ-95 אחוזים, ולכן אנחנו מצפים לראות שחלק מהמחוסנים בשתי מנות עדיין יפתחו מחלה".

ד"ר קובילר מבהיר שהחיסון לבדו לא יכול לשמש כטיפול היחיד למניעת המגיפה, בטח לא ברמת תחלואה כפי שיש בארץ בימים אלה. "בגלל שיש הרבה מאוד תחלואה, הסיכוי להדבקה גם באנשים שקיבלו שתי מנות עדיין גבוה (אי אפשר באמת לדעת מי נמצא ב-5 האחוזים שלא הגיבו לחיסון)".

מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים, 20 בינואר 2021. AP
עד כמה יעיל החיסון? מתחם חיסוני קורונה בגבעתיים/AP

בעיה נוספת שמדברים עליה הרבה עכשיו, במיוחד לאור עליה בתחלואת ילדים היא העובדה שילדים לא נכללים בתכנית החיסון. "כל עוד לא מחסנים ילדים הסיכוי להגיע לחיסון עדר הוא נמוך (צריך שכ-75 אחוזים מכלל האוכלוסייה תתחסן) הנגיף ימשיך להסתובב באוכלוסייה למשך החודשים הקרובים. לכן, בשלב זה הייתי ממליץ להמשיך ולשמור על כללי הריחוק החברתי ככל שניתן".

ומה באשר למפגש של סבא וסבתא עם הנכדים לאחר חיסון שני?

"סבא וסבתא שחוסנו פעמיים יכולים לפגוש את הנכדים (כאשר יוסר הסגר) אבל לא הייתי ממליץ להוריד מסיכות עדיין במפגשים האלה. אפשר לנסות לנצל את החורף היחסית קל על מנת לארגן את המפגשים הללו בחוץ ולא בתוך בתים סגורים. בקיצור, סבא וסבתא שחוסנו פעמיים יכולים להקל על עצמם את כללי הריחוק אבל לא הייתי ממליץ להוריד אותם לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully