וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכמה זמן תהיו מוגנים אם כבר חליתם בקורונה?

מחקר שמגיע מבריטניה מראה כי נוכחות של נוגדנים אומנם נמשכת לכמה חודשים, אבל היא לא מספקת הגנה וודאית מהדבקה חוזרת בקורונה. וגם - למה נהיה חייבים להמשיך לעטות מסיכות גם אחרי שנקבל את שתי מנות החיסון?

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין באירוע ברמלה לציון חיסון 2 מיליון ישראלים/מערכת וואלה! NEWS

על אף שמבצעי החיסון בארץ וברחבי העולם מתחילים להתגבר, כבר עכשיו ברור לחוקרים שההגנה שהם מספקים היא מוגבלת. מחקר חדש שהובילה הסוכנות לבריאות ציבורית באנגליה (PHE) מצא כי אנשים שנדבקו ב-Covid-19 צפויים להיות מוגנים מפני המחלה למשך חמישה חודשים לפחות.

המחקר - שעדיין לא נבדק על ידי עמיתים - מצא גם כי הידבקות עבר בנגיף הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר ב-83 אחוזים להדבקה חוזרת בהשוואה לאנשים שלא נדבקו בעבר. אך החוקרים הזהירו כי ההגנה אינה מוחלטת, כלומר ישנם אנשים שנדבקים בנגיף, אך לא ברור כמה זמן החסינות שלהם מהדבקה נמשכת. יתכן גם שמי שיש לו מידה של חסינות כנגד הנגיף יוכל לשאת את הנגיף באף או בגרון ולכן להעביר אותו לאחרים.

"אנו יודעים כעת שרוב אלו שנדבקו בנגיף ופיתחו נוגדנים מוגנים מפני הדבקה מחודשת, אך זה אינו מוחלט ואנחנו עדיין לא יודעים כמה זמן ההגנה נמשכת", אמרה סוזן הופקינס, יועצת רפואית בכירה ועורכת המחקר הראשית. "גם אם אתה מאמין שאחרי שחלית אתה מוגן, אתה יכול להיות רגוע שזה מאוד לא סביר שתפתח מחלה חמורה פעם נוספת. אך עדיין קיים סיכון שתוכל להידבק בקורונה ותדביק אחרים", אמרה הופקינס.

המחקר, ששמו SIREN, והוא אחד המקרים הגדולים הנערכים כיום בעולם על הדבקה בקורונה, בדק באופן קבוע כמעט 21 אלף עובדי בריאות מרחבי בריטניה בין יוני לנובמבר. נמצא כי בגופם של 6,614 משתתפים נמצאו נוגדנים כנגד הנגיף, בעוד שלמעלה מ-14 אלף לא היו סימנים לזיהום קודם. אך מבין אלו שנדבקו, 44 פיתחו זיהומים אפשריים נוספים - המהווים רמת הגנה של 83 אחוזים מפני הדבקה חוזרת.

המחקר ימשיך לפקח על עובדי שירותי הבריאות במשך 12 חודשים כדי לראות אם ההגנה נמשכת זמן רב עוד יותר, אך נכון לעכשיו משך ההגנה שזוהה אומר שאנשים שתפסו את הנגיף בגל הראשון עשויים כעת להיות מסוגלים להידבק בו שוב. החוקרים גם יבדקו גם את השפעת הווריאנטים החדשים, כמו גם את יעילותם של החיסונים.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
יש או אין נוגדנים? בדיקות סרולוגיות/ראובן קסטרו

תובנה מוקדמת מהשלב הבא של המחקר מראה כי יש אנשים עם חסינות קיימת שנושאים רמות גבוהות של הנגיף ויכולים להדביק אחרים. "מצאנו אנשים עם כמויות גדולות מאוד של הנגיף באף ובגרון, שהם בקלות בטווח שיגרום לרמות העברה לאנשים אחרים", אמרה הופקינס בראיון ל-BBC. הופקינס הדגישה כי אנשים שנדבקו בקורונה בעבר עדיין צריכים לציית לכללי התרחקות חברתית כדי להימנע מהעברת המחלה.

"למחקר SIREN יש השלכות משמעותיות על האופן בו אנו יכולים לצאת מהמשבר הנוכחי. החדשות הטובות הן שמחקר זה נותן משקל נוסף לכך שהדבקה חוזרת בקורונה היא נדירה, לפחות בשלב זה, וכי נוגדנים יספקו הגנה זמן משמעותי, אם כי ייתכן שלא מדובר בחסינות לכל החיים", אמר ד"ר סיימון קלארק, פרופסור חבר למיקרוביולוגיה סלולרית, אוניברסיטת רידינג, למרכז המדיה למדע.

"הממצא המדאיג הוא שנראה כי יש אנשים שיש להם נוגדנים לקורונה עדיין מסוגלים לשאת את הנגיף ויכולים להפיץ אותו לאחרים. פירוש הדבר שרובה המכריע של האוכלוסייה יצטרך להיות בעל חסינות טבעית או להתחסן כדי להסיר לחלוטין את המגבלות על חיינו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully