וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים בעלי סוג הדם הזה פגיעים יותר לעשרות מחלות

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 7:01

מחקר חדש שכלל מיליוני משתתפים בדק האם יש קשר בין סוגי דם ומצבים רפואיים שונים. ומצא שישנן לפחות 49 מחלות שהסיכויים ללקות בהן מושפעים מסוג הדם שלכם. כך זה עובד

ישנן כל מיני תיאוריות לגבי סוג הדם והשלכותיו על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו - יש שמאמינים שיש לסוג הדם השפעות על תכונות אישיות מסויימות, יש דיאטות שמותאמות במיוחד לסוג הדם עם מאכלים האסורים או מותרים לאכילה בהתאם לסוג הדם. התיאוריות הללו לא תמיד מגובות בעובדות או ראיות מבוססות מדעית, אבל מחקר חדש מצביע על השפעה אחרת של סוג הדם, והיא מעניינת ורלוונטית לא פחות לחיי היומיום שלנו.

לדברי החוקרים, ישנם סוגי דם שבעליהם נתונים בסיכון גבוה יותר לפתח קרישי דם ומצבים רפואיים הקשורים בכך, כמו פקקת ורידים עמוקה, מצבי דימום שונים וכן, עבור נשים לפחות - יתר לחץ דם בהיריון. בנוסף, מצאו החוקרים קשר בין סוגי הדם B ו-O והיווצרות אבנים בכליות. המחקר החדש, שפורסם בכתב העת eLife, מספק תובנות חדשות ומעניינות באשר לסוגייה של נטייה מולדת למחלות, הנובעת מסוג הדם.

על פי הממצאים הראשוניים, לבעלי סוגי דם A ו-B יש סיכוי גדול יותר לפתח מחלות לב, ואילו לבעלי סוג דם O סיכוי גדול יותר לסבול מבעיות קרישה שגורמות לדימומים. במחקר, שנערך בשבדיה, השתתפו למעלה מחמישה מיליון בני אדם בעלי סוגי דם A,B ו-O וכן בעלי רכיב RhD חיובי ושלילי (מה שקובע האם סוג הדם הוא + או -). לכל אחד מהמשתנים הללו, כך גילו החוקרים, השפעה על הסיכון לחלות במחלות שונות.

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
כחמישים מחלות שונות נמצאו כבעלות קשר לסוג הדם. דגימות דם במעבדה/ShutterStock

החוקרים ממכון המחקר הנחשב קרולינסקה בשבדיה, הצליבו בין סוגי דם ובין יותר מ-1,000 מחלות והפרעות שונות. המסקנות שלהם היו שישנן לפחות 49 מחלות שיש להן קשר לסוגי דם מסויימים והפרעה אחת שקשורה בגורם ה-RhD.

מהמחקר עולה כי לאנשים עם סוג דם A יש סיכוי גדול יותר לפתח קרישי דם ולסבול ממחלות הקשורות בקרישיות יתר כמו למשל פקקת ורידים עמוקה (DBT). אנשים עם סוג דם O לעומת זאת, מצויים בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות של דימומים. בנוסף לכך, לנשים עם סוג דם O ו/או אנטיגן RhD חיובי יש סיכוי גבוה יותר לסבול מיתר לחץ דם בהיריון.

עוד בוואלה!

ריצת בוקר או ריצת ערב - מתי הכי טוב לצאת לרוץ?

לכתבה המלאה

אנשים עם סוג דם B נהנים מנטייה פחותה לסבול מאבנים בכליות. ואילו בעלי סוג דם AB לא נמצאו כבעלי נטייה מיוחדת או סיכון מוגבר לאף אחת מהמחלות או המצבים הרפואיים שנקשרו בסוגי הדם האחרים. עם זאת, הדגישו החוקרים כי על אף שמחקרם מקיף וכולל קבוצת מדגם רחבה מאוד, הוא עדיין בבחינת מחקר ראשוני וכעת נחוץ להעמיק עוד בתחום מחקר זה ולבדוק האם ישנן גם סיבות אחרות שעשויות להסביר את הקשר בין מחלות מסויימות וסוגי דם. בסופו של דבר, מטרת המחקר היא לאתר גורמי סיכון שיוכלו לאפשר רפואה מונעת טובה יותר עבור כלל הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully