וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה הזו כואבת נורא, אבל יש דרך פשוטה למנוע אותה

17.1.2020 / 6:25

אבנים בכליות נחשבות לאחת התופעות הכי כואבות שיש, ולצערנו מדובר בתופעה די נפוצה. בדקנו מה בדיוק גורם להיווצרות אבנים בגוף שלנו, והאם יש דרך למנוע את הכאב המיותר הזה. הנה כל התשובות

צילום: KOTA TV, עריכה: ניר חן

בסרטון: האישה הזו ה חשבה שיש לה אבנים בכליות, וגילתה שהיא בהיריון עם שלישייה

אנשים מתארים את זה ככאב נוראי, גברים אפילו מעיזים להשוות את זה לצירי לידה, וגם רופאים מסכימים שמדובר בכאב לא מבוטל בכלל. אז החלטנו לבדוק מה גורם להיווצרות אבנים בכליות, ממה הן עשויות, איך מטפלים בזה, והאם יש דרך למנוע את הכאב המיותר הזה. רופא הבית של וואלה! בריאות, ד"ר עידן גורן, נתן לנו כהרגלו את כל התשובות, וגם טיפ אחד קטן ופשוט במיוחד שיעזור לכם להימנע מהתופעה.

מהן אבנים בכליות?

אבנים בכליות ובדרכי השתן הן גבישים קטנים הנוצרים בתוך הכליות, כאשר מלחים ומינרלים הנמצאים בדרך כלל בשתן מצטברים ומתגבשים למוצקים. אבן בכליה יכולה להיווצר כאשר מופרשים לשתן ריכוזים גבוהים של חומרים מסוימים (כמו סידן, אוקסלט, ציסטין או חומצת שתן). יחד עם זאת, האבנים יכולות להיווצר גם במקרים בהם מופרשות רמות תקינות של כאשר חומרים אלה, בעיקר אצל אנשים שלא מרבים לשתות נוזלים.

עוד בוואלה!

זה כנראה הפיתרון הכי כיפי לסובלים מאבנים בכליות

לכתבה המלאה

ומה בדיוק קורה עם האבנים האלה?

דרך כלל, האבנים עוברות מהכליות, דרך דרכי השתן ומופרשות אל מחוץ לגוף באמצעות השתן. במקרים בהם האבן נתקעת בדרך ויוצרת חסימה של ניקוז השתן, היא גורמת לכאב.

בניגוד לאבנים קטנות, אבנים גדולות לא תמיד עוברות מעצמן כך שלעיתים נדרשת התערבות כירורגית כדי להסירן.

מה מרגישים כאשר יש אבן בכליות?

לרוב כאשר האבנים נמצאות בכליה עצמה לא מרגישים דבר. עיקר התסמינים מופיעים כאשר האבן נודדת מהכליה לאורך השופכנים לכיוון שלפוחית השתן. התסמינים העיקריים כוללים כאב במותן או בחלק התחתון של הבטן והופעת שתן דמי או ורוד.

איך אפשר לדעת אם יש אבנים בכליות?

האבחנה מבוססת על שילוב של תלונות אופניות, ממצאים בבדיקות המעבדה (בעיקר בדיקות שתן) ובדיקות דימות (כמו CT).

ואיך מטפלים באבנים בכליות?

הטיפול משתנה בין אדם לאדם ותלוי בין היתר בגודל, סוג ומיקום האבן, מידת הכאב, ומידת הנזק שהסבה האבן. כך למשל, אם האבן קטנה וגורמת לתסמינים קלים, לרוב יש להרבות בשתייה וליטול משככי כאבים עד שהאבן תפלוט עצמה לבד אל מחוץ לגוף. אבנים גדולות דורשות התערבות רפואית כדי להוציאן החוצה.

אז מה באמת אפשר לעשות כאשר אבנים לא נפלטות מעצמן?

ישנן מספר טכניקות. ליטוטריפסיה היא שיטה בה נעשה שימוש בגלי קול כדי לפרק אבנים לפיסות קטנות יותר שיכולות להיפלט לבד. במקרים מסוימים יש צורך בהתערבות כירורגית (פולשנית) לסייע בהוצאת האבן.

עד כמה זה שכיח?

באופן יחסי מדובר בתופעה שכיחה שמופיעה אצל עד 20 אחוזים מהגברים ואצל כ-10 אחוזים מהנשים עד גיל 70.

יש דרך למנוע אבנים בכליות?

המלצה הרווחת ביותר היא להרבות בשתיית מים כאשר המטרה היא להגדיל את כמות השתן הזורם בכליות, ובכך להוריד את ריכוזי החומרים התורמים להיווצרות אבנים.

עבור אנשים שכבר סבלו מאבנים בכליות, לעיתים בוחנים את החומרים מהם עשויות האבנים, ואז נותנים המלצות תזונתיות שכוללות מזונות שרצוי להימנע מהם. ניתן להעריך הפרשה של חומרים אלה דרך השתן באמצעות איסוף שתן למשך יממה ושליחתו למעבדה. במקרים מסוימים ניתנות תרופות שמטרתן למנוע היווצרות אבני כליה חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully