וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים הצליחו להפוך סוג דם A למנות דם אוניברסליות

מחסור במנות דם הוא בעיה מתמשכת ברחבי העולם. כעת, מסתמן פיתרון אפשרי פשוט למדי - על ידי הוספת אנזימים למנות דם מסוג A הצליחו מדענים להפוך אותן למנות אוניברסליות המתאימות לכל סוגי הדם

אימג'בנק GettyImages

בסרטון: תכירו את האיש הכי נחמד בארץ - שיאן תרומות הדם

מיליוני ליטרים של דם נתרמים מדי שנה ברחבי העולם, ולמרות שזה נשמע כמו נהרות של דם, המציאות היא שכמעט תמיד קיים מחסור במנות דם, ובמיוחד משום שיש צורך בהתאמה בין סוג הדם של התורם והמקבל. סוגי הדם נחלקים לארבע קבוצות עיקריות: A,B, AB ו-O. בנוסף, ישנו משתנה נוסף המתייחס לגורם ה-Rh שמגדיר סוג דם חיובי ושלילי.

סוג דם O יכול לתרום דם לכל סוגי הדם החיוביים האחרים (וזה מכסה בערך שלושת רבעי מאוכלוסיית העולם), ועל כן מתייחסים אליו כ"תורם אוניברסלי". כעת מחקר חדש הוכיח שניתן להפוך גם סוג דם A לסוג דם O בעזרת שימוש באנזימים. אף שהמדע מאחורי התהליך עדיין נמצא בחיתוליו, הוא מצביע על פוטנציאל להגדיל משמעותית את אספקת מנות הדם ולהקל את הגישה ליותר מנות דם מצילות חיים.

עוד בנושא:
9 דברים ממש מעניינים שלא ידעתם על תרומת דם
מהו הנוזל שנמצא בתוך שקיות העירוי?
האיש שדמו הנדיר הציל מיליוני תינוקות

לבעלי סוג דם A יש אנטיגנים מסוג A ונוגדנים לאנטיגנים מסוג B, ולבעלי סוג דם B יש אנטיגנים מסוג B ונוגדנים לאנטיגנים מסוג A. לכן, אם תתנו לבעל סוג דם A עירוי דם מסוג B, האנטיגנים שלו יפעילו תגובה חיסונית ויגרמו לנוגדנים לתקוף את האנטיגנים הזרים - תגובה חיסונית שעלולה להיות מסכנת חיים.

מנות דם. ShutterStock
הגילוי בעל פוטנציאל להגדיל מאוד את מלאי מנות הדם מצילות החיים. מנות דם/ShutterStock

לעומת זאת, עירוי של דם מסוג O מתאים גם לבעלי סוג דם A וגם לסוג דם B, משום שהוא לא מכיל אנטיגנים מסוג A או B, אלא אנטיגן נייטרלי מסוג H. בדיווח שפורסם בכתב העת Nature Microbiology, גילו חוקרים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה כי הם מצאו דרך אפקטיבית להסיר את האנטיגנים מסוג A וכך להפוך את הדם לדומה יותר לדם מסוג O ולאפשר את עירויו גם לבעלי סוגי דם אחרים, כל עוד ה-Rh שלהם זהה.

בהתחשב בעובדה שסוג דם A הוא סוג השם השני הנפוץ ביותר (אחרי O) השיטה הזו עשויה להיות מהפכנית, משום שהיא תגדיל בצורה מאוד משמעותית את מאגרי מנות הדם האוניברסליות.

הפיתרון: אנזים חיידקי צואה

החלק המעניין ביותר בגילוי, הוא העובדה שהתהליך עושה שימוש באנזימים שמצויים גם בחיידקים החיים דרך קבע במערכת העיכול האנושית. החוקרים השתמשו בחיידקים מסוג Flavonifractor plautii, שאותם נטלו מדגימות צואה אנושיות. הם בודדו גנים ספציפיים של החיידק שמקודדים 2 אנזימים חיידקיים שבכוחם להסיר רכיבי מפתח שמייצרים את אנטיגן A.

על ידי הוספה של מעט מהאנזימים הללו לדם מסוג A, הצליחו החוקרים להסיר ממנו את האנטיגנים מסוג A ובכך יצרו דגימת דם "אוניברסלית". עד כה התהליך הושלם בהצלחה רק בצלחת פטרי בתנאי מעבדה, כך שיש עוד דרך לעבור לפני שנראה את התהליך הזה מיושם בבתי חולים. ולמרות זאת, אין ספק שמדובר בגילוי שטומן בחובו הבטחה משנת ומצילת חיים עבור רבים.

"בשנים האחרונות, הקהילה המדעית הפכה מודעת מאוד לחשיבות המיקרוביום בהקשר של בריאות. אבל יכול להיות שלחיידקים האלה יש חשיבות אפילו גדולה יותר ממה שאנחנו מבינים כיום, כי הם מכילים אנזימים שיודעים לעשות דברים שאנחנו לא בכלל עוד לא יודעים שהם מסוגלים לעשות", אמר פיטר רפלד, חוקר פוסט דוקטורט באוניברסיטת בריטיש קולומביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully