וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שדמו הנדיר הציל מיליוני תינוקות

14.5.2018 / 12:06

לג'יימס הריסון, שזכה לכינוי "זרוע הזהב", יש מרכיב נדיר במיוחד בדם שמאפשר להפיק ממנו זריקה שמונעת הפלות ומומי מוח שבעבר גבו את חייהם של מיליוני תינוקות. בשבוע שעבר, הוא תרם דם בפעם ה-1,173 והאחרונה

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: הכירו את שיאן תרומות הדם הישראלי

בשנת 1951 נער אוסטרלי בן 14 בשם ג'יימס הריסון התעורר לאחר ניתוח גדול בחזהו. הרופאים נאלצו לכרות את אחת מריאותיו בהליך כירורגי שנמשך כמה שעות ושההחלמה ממנו ארכה חודשים ארוכים, שלושה מהם באשפוז. אבל למרות הניתוח הקשה, הריסון הצעיר היה בחיים, וזה היה במידה רבה הודות למספר גדול למדי של מנות דם שקיבל במהלך הניתוח, כך הסביר לו אביו. "הוא אמר שקיבלתי 13 מנות דם ושתורמים זרים הצילו את חיי", נזכר הריסון בראיון ל-CNN עשרות שנים לאחר אותו ניתוח.

באותה תקופה תורמי דם באוסטרליה היו חייבים להיות מעל גיל 18. יחלפו עוד 4 שנים עד שהריסון עצמו יוכל לתרום דם על פי חוק, אך הוא נשבע כבר אז שביום שיגיע לגיל המתאים גם הוא יתרום דם. והוא עמד במילתו. החל מגיל 18 הריסון החל לתרום דם באופן קבוע לבנק הדם של ארגון הצלב האדום האוסטרלי, וזאת למרות שהוא פחד ממחטים והיה נוהג להסיט את מבטו בכל פעם שאחת כזאת הוחדרה לזרועו.

עוד בנושא:
משרד הבריאות מסיר את ההגבלות על תרומות דם מיוצאי אתיופיה
האם תרומות דם מנשים עלולות להגביר את הסיכון של גברים למות?
כל הסיבות האנוכיות ללכת לתרום דם

ג'יימס הריסון תורם דם אוסטרלי. פייסבוק, צילום מסך
ייתכן שהסיבה שגופו מייצר את הנוגדנים הנדירים קשורה למנות הדם הרבות שקיבל בצעירותו. ג'יימס הריסון/צילום מסך, פייסבוק

במקביל, רופאים וחוקרים באוסטרליה שברו את הראש בניסיון להבין מדוע אלפי הריונות במדינה מסתיימים בהפלות, לידות של עוברים מתים או בלידת תינוקות עם מומים במוח. עד שנת 1967 מתו באוסטרליה אלפי תינוקות מדי שנה והרופאים לא ידעו להגיד מה הסיבה.

התברר שהתינוקות המתים והפגועים סבלו ממחלת רזוס ( hemolytic disease of the newborn או HDN בקיצור). רוב המקרים נגרמים כאשר נשים הרות בעלות סוג דם שלילי (RH שלילי) נושאות ברחמן תינוק עם RH חיובי, חוסר ההתאמה בין סוגי הדם גורם לגופה של האם לדחות את כדוריות הדם האדומות של העובר. הרופאים הגיעו למסקנה שייתכן שניתן יהיה למנוע את התפתחות המחלה אם יזריקו לנשים ההרות טיפול מיוחד שיופק מפלזמה של סוג דם שמכיל נוגדנים נדירים. פלזמה היא נוזל שקוף-צהבהב שמהווה יותר ממחצית נפח הדם והיא מכילה חלבונים שונים.

חוקרים סרקו את כל בנקי ומאגרי הדם במדינה בחיפוש אחר דם מתאים שמכיל את הנוגדנים הללו ומצאו תורם מתאים בניו סאות' וויילס: ג'יימס הריסון.

תינוק מחובר לאמצעי ניטור בבית חולים. ShutterStock
הרופאים לא הצליחו להבין מדוע אלפי תינוקות מתים מדי שנה/ShutterStock

בשלב הזה הריסון כבר היה תורם דם קבוע, שבמשך עשור נהג להגיע מדי שבוע לתרום. לדבריו, הוא לא חשב פעמיים כשהחוקרים פנו אליו וביקשו ממנו להשתתף במה שלימים ייקרא "פרוייקט אנטי-די". "הם ביקשו ממנו להיות שפן ניסיונות ומאז ועד היום אני תורם", אמר הריסון בראיון לאחד מכלי התקשורת האוסטרליים.

כעבור זמן לא רב הצליחו החוקרים לפתח זריקת אנטי די בעזרת הפלזמה מהדם שתרם להם הריסון. הזריקה הראשונה ניתנה לאישה הרה בבית החולים רויאל אלפרד בשנת 1967. הריסון המשיך לתרום דם במשך יותר מ-60 שנה והפלזמה שלו סייעה להפקת מיליוני זריקות אנטי די, על פי נתוני הצלב האדום.

"כל אמפולה של אנטי די מכילה משהו מג'יימס"

מכיוון שכ-17 אחוזים מהנשים ההרות באוסטרליה זקוקות לזריקת אנטי די, בנק הדם עשה חישוב והעריך שדמו של הריסון הציל לפחות 2.4 מיליון תינוקות במדינה. "כל אמפולה של אנטי די שאי פעם יוצרה באוסטרליה מכילה משהו מג'יימס. הוא הציל מיליוני תינוקות. אני בוכה רק מלחשוב על זה", אמרה רובין בארלו, מתאמת פרוייקט ה-rh שהיתה זו שמצאה את הריסון, בראיון לעיתון האוסטרלי סידני מורנינג הראלד.

החוקרים עדיין לא מבינים מה הסיבה שגופו של הריסון מייצר את הנוגדנים הנדירים באופן טבעי, אולם הם סבורים שזה קשור לעובדה שקיבל מספר רב של מנות דם בצעירותו. לאורך השנים, הריסון דחה בביטול את התהילה שיוחסה לתרומות הדם הקבועות שלו: "העובדה שאני יכול להיות תורם דם היא ככל הנראה הכישרון היחיד שלי", אמר באחד מראיונות העבר שלו. לדבריו, מעולם לא חלפה במוחו המחשבה להפסיק לתרום.

תרומת דם. ShutterStock
נדיר מאוד שתורם נשאר כשיר ובריא מספיק לתרומה קבועה במשך 60 שנה. תרומת דם/ShutterStock

בין מיליוני התינוקות שהציל, אגב, נמנים גם נכדיו. בתו של הריסון טרייסי נזקקה גם היא לזריקות אנטי די במהלך ההריונות שלה. "לומר שאני גאה באבא שלי זו לשון המעטה. הודות לו יכולתי ללדת עוד תינוק בריא... תודה לך, אבא, על שנתת לי את הסיכוי ללדת שני ילדים בריאים - הנכדים שלך" - כתבה בפוסט שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה.

ביום שישי האחרון הריסון תרם דם בפעם האחרונה. בגיל 81 הוא עבר כבר מזמן את רף הגיל המותר לתורמי דם, ובנק הדם החליט שלטובתו של הריסון וכדי למנוע פגיעה בבריאותו שלו, מוטב שיפסיק לתרום דם. בזמן שהוא ישב בכיסא התרומה, 4 בלוני ספרות ריחפו וקיפצו מעל ראשו מרכיבים את המספר הבלתי נתפס 1,173 - מספר מנות הדם שהוא תרם במהלך חייו. לרגל המעמד החגיגי הגיעו לבית החולים גם כמה הורים אסירי תודה, כשהם נושאים בידיהם את התינוקות שנולדו בריאים בזכותו.

מי ישבור את השיא של הריסון?

"לא נראה עוד תורמים כמותו. העובדה שהוא נשאר כשיר לתרומה בגילו ושהוורידים שלו נותרו במצב מספיק טוב כדי לעמוד בתרומות הקבועות היא נדירה מאוד", אמרה בארלו שהיתה זו שפנתה אליו לראשונה לפני שישה עשורים בנאום פרידה חגיגי שנשאה לכבודו.

בבנק הדם האוסטרלי אמרו כי הם מקווים שסיפורו של הריסון יעודד אנשים נוספים לבוא ולתרום דם, בתקווה שביניהם אולי יימצא "ג'יימס הריסון הבא". נכון להיום, רק כ-200 תורמים מתאימים להשתתף בתכנית האנטי די. הריסון מצדו אמר שהוא מאוד מקווה ששיא תרומות הדם שלו יישבר: "אני מאוד מקווה שמישהו ישבור את השיא הזה, כי זה יעיד על כך שנמצא אדם נוסף עם מסירות ומחוייבות למטרה החשובה".

  • עוד באותו נושא:
  • תרומת דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully