וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת חוסר דם

10.4.2014 / 8:30

מסתבר שדווקא בתקופות החגים אנחנו תורמים פחות דם. אז חוץ מלהזכיר לכם שזה חשוב ומעשה טוב, הנה גם כמה סיבות אנוכיות לגמרי ללכת לתרום

תרומת דם. ShutterStock
גם לתורם זה משתלם/ShutterStock

כל שנה באזור חג הפסח מאגרי הדם בישראל מתרוקנים. מתברר שדווקא בתקופת החגים הישראלים תורמים פחות דם. השבוע התריעו במד"א מפני מחסור משמעותי במנות דם מכל הסוגים, מחסור שהם מכנים "מחסור עונתי".

"דווקא בתקופת החגים התרומות מתמעטות, כנראה בשל הניקיונות או ההכנות לחג שתופסות את כל שעות היום, אבל העובדה היא שהמחסור הולך ומעמיק", הסביר לוואלה! ד"ר איליה קירז'נר, מנהל בנק הדם במרכז הרפואי תל-אביב.

כמה עובדות על תרומת דם:

• תרומת דם אחת מכילה כחצי ליטר.

• תרומה אחת עשויה להציל חיים של ארבעה אנשים שונים.
• בכל 20 דקות מקבל אדם כלשהו מנת דם במרכז הרפואי תל אביב בלבד.

• מכל מנת דם אפשר להפיק ארבעה מוצרים שונים המשמשים למטרות שונות ויכולים להגיע למטופלים שונים.

• כל אדם בריא בגילאים 18-65 ובמשקל הגבוה מ-50 ק"ג יכול לתרום דם עד 4 פעמים בשנה, והגוף מפצה על האובדן בתוך מספר ימים.

תרומת דם מועילה גם לתורם

הקזת דם בצורות שונות, הייתה גישה רפואית מקובלת עד למאה ה-19, מתוך מחשבה שיש לאבד "דם רע" כדי להגדיל את נפח "הדם הטוב". הטיפול נזנח לאחר שלא הוכח מעולם כיעיל, והוא אפילו החמיר את מצבם של מטופלים.

עם זאת, מחקרים שפורסמו במשך השנים מגלים שקיימים גם יתרונות לתרומות הדם. כך מאמר שפורסם בכתב העת Diabetic Care השווה בין מי שתרם דם באופן תכוף (עד שלוש פעמים בשנה) לכאלה שתרמו פחות מפעם בשנה, ומצא כי לתורמים יש זרימת דם טובה יותר בכלי הדם.

במחקרים נמצא גם כי למי שתרם דם לפחות פעם בשנה היו תוצאות טובות יותר במבחן העמסת סוכר לאבחון סוכרת. מחקר נוסף הראה כי תרומת דם מפחיתה את הסיכון לאירועי לב. החוקרים מסבירים זאת במנגנון המשפיע על זרימת הדם והחיכוך היורד בין הדם לדפנות כלי הדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לא רק דם, גם טסיות

"לא רבים יודעים, אך ניתן גם לתרום טסיות דם, בהליך נפרד", מסביר ד"ר קירז'נר. "הטסיות קריטיות לחייהם של חולים אחרי טיפול כימותרפי, וגם למטופלים אחרי טראומה קשה ודימום מאסיבי. חשוב להבין שמתרומה אחת ייעודית של טסיות אפשר לייצר 2 מנות טיפוליות – פי 12 מכמות הטסיות המתקבלות ממנת דם רגילה".

איך תורמים?

תרומת דם: ממלאים שאלון ועוברים ראיון אישי קצר עם נציג של בנק הדם. לאחר בדיקת לחץ דם ובדיקת המוגלובין בדקירה בקצה האצבע (תוצאות מיידיות), דוקרים את הווריד באמה באמצעות מחט חד-פעמית וסטרילית, לאיסוף כחצי ליטר דם. המידע אודות התורמת נשמר, תוך הקפדה על סודיות רפואית מלאה.

תרומת טסיות: התרומה מתבצעת בהליך דומה לתרומת דם רגילה, אלא שכאן הצינור המוביל את הדם עובר למכונה שנקראת פרזיס, שם מסוננות הטסיות בלבד מתוך הדם, שחוזר לגוף התורם. תהליך זה נמשך כשלוש שעות. חשוב להדגיש כי אדם בריא, מייצר את כמות הטסיות שנתרמו בתוך 48 שעות

איפה תורמים?

לתיאום תרומה במרכז הרפואי תל אביב יש להתקשר לאילנה דור, מתאמת תרומות בבנק הדם בטלפון: 03-6973473 או במייל: elanad@tlvmc.gov.il.

במהלך פסח מד"א יציבו עמדות התרמות דם יוצבו בקניונים, באתרי תיירות ובמקומות ציבוריים ברחבי הארץ. לפרטים ניתן לפנות לטלפון: 1-800-400-101 (מענה אלקטרוני), לטלפון 03-5300400 (מענה אנושי), או לאתר מגן דוד אדום.

  • עוד באותו נושא:
  • תרומת דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully