וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפוח זהב: כל הסיבות לאכול יותר תפוזים החורף

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 10:55

עונת התפוזים החלה וחבל שלא תיהנו מאחד הפירות הטעימים והבריאים ביותר שקיימים. אז מה יש בפרי הכל כך ישראלי הזה שתורם לבריאות? אספנו לכם את היתרונות הבריאותיים הבולטים

מכשיר לקילוף פירות/מערכת וואלה! news

עבור לא מעט אנשים תפוזים הם בעיקר פרי שמכינים ממנו מיץ, בעיקר בגלל ההתעסקות, הריח והמיץ הרב שניגר מהתפוז ונשאר על הידיים. אבל כפי שאנחנו ממליצים פה לא פעם, תמיד עדיף לאכול את הפרי מאשר לשתות את המיץ, כיוון שכך אתם מקבלים את כל הסיבים התזונתיים, המינרלים והוויטמינים בצורה הכי טובה וטבעית.

התפוז כפי שבוודאי רובכם יודעים, מכיל ויטמין C בכמות יפה, אבל לא רק. הוא גם כולל בתוכו כמות יפה של אשלגן, כולין, ויטמין A, סיבים תזונתיים, חומצה פולית, ויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון עוצמתיים. הנה כל הסיבות להוסיף תפוז אחד ביום לתפריט.

מחזקים את המערכת החיסונית
זה לא סוד כאמור שתפוזים מלאים בוויטמין C (בתפוז אחד יש כ-50 מיליגרם), אבל זה גם לא סוד שעדיין אין הוכחות ברורות אם זה עוזר למנוע התקררויות. מה שכן נמצא הוא שוויטמין C יכול לקצר את משך זמן המחלה ביום אחד בממוצע והוא מחזק את המערכת החיסונית. וזה כבר שווה ניסיון. בנוסף, ויטמין C מתפקד כנוגד חמצון חשוב מאוד, מה שמעודד ייצור תאי דם לבנים והוא בעל סגולות אנטי ויראליות ומחטאות.

שומרים על מראה העור צעיר
ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בייצור קולגן, הדרוש לבנייה של רקמות חיבור, איחוי פצעים ושמירה על מראה עור חלק ובריא. מחקר שפורסם בשנת 2007, מצא כי עורם של משתתפים שאכלו מזונות עשירים בוויטמין C נטה להתקמט פחות.

עוד בנושא:
כמה פירות באמת צריך לאכול ביום?
מוסיף המון: ההרגל הבריאותי שכדאי לכם לאמץ
אלה הירקות הכי בריאים שיש וכדאי שתאכלו אותם כל יום

תפוז מקולף על קרש חיתוך. ShutterStock
הפרי הכי ישראלי שיש. תפוז מקולף/ShutterStock

תורמים לבריאות העיניים
ככל שאנחנו מתבגרים הראייה שלנו מתחילה להפגע ואנחנו מקבלים את הדין הזה די בהכנעה, אבל לא תמיד מדובר רק בעלייה במספר המשקפיים. עם הגיל עולה גם הסיכוי ללקות במצב רפואי מאוד לא סימפטי בשם ניוון מקולרי, שעלול לגרום גם לאובדן ראייה ועיוורון.

מחקר שנערך לאורך 15 שנים ופורסם בשנת 2018 גילה שאכילה שגרתית של תפוזים יכולה להפחית את הסיכון לחלות בניוון מקולרי בעד 60 אחוזים. המידע שנאסף במחקר מצביע על כך שהפלבנואידים שמצויים בתפוזים הם האחראים להשפעה המיטיבה הזאת. הפלבנואידים הם רכיבים המצויים בפירות וירקות ומעניקים להם בין השאר את צבעיהם הייחודיים, והם גם נוגדי חמצון חזקים במיוחד. והחלק הכי טוב? אפילו תפוז אחד בשבוע עושה הבדל.

שומרים על המוח
אותם הפלבנואידים מהפסקה הקודמת, שהתפוז עשיר בהם, עשויים לעזור לנו להגן גם על המוח מפני התדרדרות קוגניטיבית - מושג רחב של תהליכים שעלולים בין השאר לתרום להתפתחות מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר.

מחקר שהתפרסם באוגוסט האחרון בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה גילה שאנשים שאכלו 600 מיליגרם של פלבנואידים מדי יום היו בעלי סיכון נמוך ב-20 אחוזים לסבול מהתדרדרות קוגניטיבית, בהשוואה לאנשים שצריכת הפלבנואידים היומית שלהם עמדה על 150 מ"ג בלבד.

מסייעים לירידה במשקל
כמו עגבניות, מלפפונים או אבטיח, גם בתפוזים יש הרבה מאוד נוזלים - למעלה מ-80 אחוזים. בנוסף לכמות הנוזלים הגבוהה, התפוזים מכילים גם כמות יפה של סיבים תזונתיים - שילוב שהוא מעולה לדיאטה ולמערכת העיכול. בנוסף, ערכם הקלורי של התפוזים נמוך והעובדה שהם נטולי שומן מסייעת גם היא לתהליכי ירידה במשקל.

עוגת תפוזים וסלט תפוזים, פרדס תפוזי השמוטי של חיים צחורי. נמרוד סונדרס
אפשר גם לשלב בסלטים/נמרוד סונדרס

מוריד סיכון לשבץ ומחלות לב
מיצי פירות ידועים לשמצה בשל תכולת הסוכר הגבוהה שלהם, אך למיץ תפוזים דווקא יכול להיות יתרון מאוד מאוד חשוב.

חוקרים מהמכון הלאומי ההולנדי לבריאות הציבור ערכו מחקר שארך 15 שנים וכלל 35 אלף נחקרים, גברים ונשים, בגילאי 20-70 שמילאו שאלוני תזונה, ובין היתר דיווחו על שתיית מיצים טבעיים. הממצאים הראו כי מי ששתה בין ארבע לשמונה כוסות מיץ תפוזים בשבוע הוריד את הסיכון שלו ללקות בשבץ ב-24 אחוזים. אפילו שתייה של כוס מיץ תפוזים שלוש פעמים בשבוע הוכיחה את עצמה עם ירידה של 20 אחוזים בסיכון ללקות בשבץ.

אבל זה לא הכל, גם כאשר בחנו מחלות לב, החוקרים מצאו כי מי ששתה באופן קבוע מיץ תפוזים טבעי הוריד את הסיכון שלו ללקות במחלות עורקים בכ-13 אחוזים. הממצאים פורסמו בכתב העת BMJ תזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully