המאכלים האלה יעזרו לכם לשמור על המוח חד ובריא

    מחקר חדש שנערך במשך שני עשורים גילה את הרכיב התזונתי שיכול לסייע לעכב התדרדרות קוגניטיבית ולשמור על תפקודי המוח חדים לאורך זמן רב יותר. אלה המאכלים שמכילים אותו

    מערכת וואלה! בריאות
    חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח (מערכת "אסור לפספס")

    התדרדרות קוגניטיבית היא אחת מתופעות ההזדקנות שנחשבות לאיום משמעותי על בריאות הציבור - אוכלוסיית העולם הולכת ומזדקנת, ולצד פיתוחים והתקדמויות שמאפשרים לאנשים להגיע לתוחלת חיים ארוכה יותר, חשוב לתחזק גם את המוח ולשמור על בריאותו ותפקודיו, כדי שנוכל להגיע לגיל מופלג וליהנות מעצמאות ומתפקוד מלא ובריא.

    כעת מחקר חדש מגלה אילו מזונות עשויים לעזור לנו להגן על המוח מפני התדרדרות קוגניטיבית - מושג רחב של תהליכים שעלולים בין השאר לתרום להתפתחות מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר. במוקד המחקר הזה נמצאים חומרים בשם פלבנואידים - תרכובות טבעיות שלהן תכונות נוגדות חמצון חזקות במיוחד, ומצויות בעיקר בפירות וירקות.

    עוד בוואלה!

    נשמע רע, אבל כל כך טוב: כל הסיבות לאכול כוסמת

    לכתבה המלאה

    החוקרים גילו שאנשים שאכלו 600 מיליגרם של פלבנואידים מדי יום היו בעלי סיכון נמוך ב-20 אחוזים לסבול מהתדרדרות קוגניטיבית, בהשוואה לאנשים שצריכת הפלבנואידים היומית שלהם עמדה על 150 מ"ג בלבד. הממצאים התפרסמו בשבוע שעבר בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

    ההמלצה: 600 מ"ג פלבנואידים . פירות וירקות (צילום: ShutterStock)

    המחקר ציין גם מספר דוגמאות למאכלים ששילובם בתזונה יכול לסייע להגברת צריכת הפלבנואידים: כך למשל, 100 גרם תותי שדה מכילים 180 מיליגרם פלבנואידים, ובתפוח אחד יש כ-113 מיליגרם של התרכובת.

    "פגיעה באספקת הדם למוח היא בין הגורמים התורמים החשובים ביותר בתהליכים של התדרדרות קוגניטיבית", אמר ד"ר וולטר ווילט, מרצה לאפידמיולוגיה ותזונה בביה"ס לרפואה ובריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד ומי שעמד בראש המחקר החדש. הוא הדגיש כי הסגולות האנטי-דלקתיות של הפלבנואידים מסייעות לשמור על אספקת הדם למוח, ועל ידי כך מאטות תהליכים של התדרדרות קוגניטיבית.

    למתן את המדרון החלקלק

    המחקר החדש נמשך לאורך קרוב לרבע מאה והשתתפו בו כ-75 אלף איש. גילם הממוצע של משתתפי המחקר בתחילתו היה 50 שנים, ואילו בסופו רובם נמצאים בשנות ה-70 או ה-80 לחייהם. במהלך תקופת המחקר שנמשכה כאמור שני עשורים, היה פרק זמן של 4 שנים שבמהלכו המשתתפים השיבו על שאלונים שהעריכו את תפקודם הקוגניטיבי מספר רב של פעמים - במטרה לאתר סימנים להתדרדרות.

    לדברי ד"ר ווילט, המוח שלנו מתחיל לאבד מחדותו בשנות ה-20 או ה-30 לחיינו, אבל לרוב אנחנו לא מבחינים בהשלכות של זה עד גיל 70 פחות או יותר. אכילת מזון עשיר בפלבנואידים יכולה להפוך המדרון הזה לפחות חד, ויותר מתון, אמר.

    ההתדרדרות הקוגניטיבית מתחילה בגילאי העשרים והשלושים, אבל היא לא מורגשת מיד. גיף גבר חושב (צילום: Giphy)

    "מכיוון שהמחקר נערך לאורך תקופה ממושכת כל כך, התוצאות שלו נחשבות אמינות במיוחד", אמר ד"ר דניאל פוטס, עמית מחקר באקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, שלא היה מעורב במחקר. "התדרדרות קוגניטיבית היא תהליך איטי מאוד, ולכן כשמבצעים הערכות חוזרות ונשנות לאורך זמן, קל יותר להבחין בשינויים".

    איך לאכול יותר פלבנואידים?

    ראשית, ד"ר ווילט לא ממליץ להתעסק יותר מדי בספירת פלבנואידים, והוא מדגיש גם שלא די להתמקד רק בנקודה הצרה הזאת, אלא יש להקפיד על אורח חיים בריא באופן כללי ולשאוף לתזונה בריאה ומגוונת, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מעישון וכדומה - לכולם יש השפעה משולבת על הסיכויים להתדרדרות קוגניטיבית.

    אחת הדיאטות שהוכחה מחקרית כבעלת תרומה משמעותית לשמירה על בריאות קוגניטיבית (בין שאר יתרונותיה) היא התזונה הים תיכונית, ואמנם רבים מהמאכלים האופייניים לה מכילים כמויות נאות של פלבנואידים, לדברי ד"ר פוטס.

    הפירות שנחשבים לעתירי פלבנואידים הם: תות שדה, אוכמניות ותפוזים. בגזרת הירקות, נסו לשלב בתזונה שלכם יותר פלפלים וגם סלרי.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully