וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתון שומט לסתות": אוכלוסיית העולם תקטן בחצי עד סוף המאה

חוקרים מזהירים שבעשורים הקרובים האוכלוסיות של כמעט כל המדינות בעולם יתכווצו ויזדקנו כתוצאה משיעורי הילודה שצונחים מתחת לרף הקריטי. " האם האנושות תשגשג או תגווע?"

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: מחקר ישראלי גילה ירידה משמעותית באיכות הזרע ברחבי העולם

"העולם אינו ערוך להתרסקות בשיעור הילודה הגלובלי שהשלכותיו על החברה צפויות לשמוט לסתות" - את האזהרה הדרמטית הזאת פרסמו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון שמסקנות מחקרם פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי The Lancet.

משמעותה של הירידה בשיעור הפוריות היא שכמעט כל מדינה בעולם תסבול מדלדול באוכלוסייתה עד סוף המאה הנוכחית. אוכלוסיותיהן של 23 מדינות, בהן ספרד ויפן, צפויות להיחתך בחצי עד שנת 2100. המדינות גם יתמודדו עם הזדקנות דרמטית של האוכלוסייה, כשמספרם של האנשים שיגיעו לגיל 80 ישתווה למספרם של התינוקות שיוולדו.

מה הסיפור?

שיעור הפוריות - המספר הממוצע של תינוקות שכל אישה יולדת - נמצא בירידה. אם הנתון הזה ירד מתחת ל-2.1 ילדים בממוצע, האוכלוסייה העולמית תתחיל להתכווץ. בשנות ה-50 של המאה הקודמת נשים ילדו בממוצע 4.7 ילדים.

עוד בוואלה!

חלב האם של נשים שהתעמלו בהיריון בריא יותר לתינוקות שלהן

לכתבה המלאה
ילדה מנשקת את הבטן ההריונית של אמה. ShutterStock
"בדרך לשינוי חברתי עצום". ילדה מנשקת את בטן אמה ההרה/ShutterStock

החוקרים מהמכון למדדי בריאות באוניברסיטת וושינגטון הראו שהנתון הזה נחתך כמעט בחצי עד שנת 2017 ועמד על 2.4 ילדים בממוצע. במסקנותיהם הם מנבאים שהנתון הזה יוסיף לצנוח ויעמוד על פחות מ-1.7 עד שנת 2100. כתוצאה מכך, החוקרים חוזים שאוכלוסיית העולם תגיע לשיא של 9.7 מיליארד בני אדם בשנת 2064, ולאחר מכן תתחיל להתדלדל עד שתעמוד על 8.8 מיליארד בסוף המאה ה-21.

"מדובר בעניין די גדול, רוב העולם נמצא בתהליך של מעבר לכיווץ טבעי של האוכלוסייה", אמר החוקר פרופ' כריסטופר מורי בראיון ל-BBC. "אני חושב שקשה ביותר להבין עד הסוף עד כמה זה משמעותי. זה דבר יוצא דופן, נצטרך לארגן מחדש חברות שלמות", אמר.

למה שיעור הפוריות יורד?
זה לא בגלל ספירת זרע, או ביציות או כל דבר אחר שעולה לכם לראש כשמדברים על פוריות. הסיבה העיקרית היא מספרן העולה של נשים שלומדות ועובדות וכן, גישה טובה ורחבה יותר לאמצעי מניעה - שני גורמים שמאפשרים לנשים לבחור להביא פחות ילדים לעולם.

במובנים רבים, הירידה בשיעור הילודה היא בעצם סיפור הצלחה.

תינוק ניובורן. GettyImages
"אם לא יימצאו פיתרונות, בסופו של דבר המין האנושי ייכחד". תינוק בעריסת בית חולים/GettyImages

אילו מדינות יושפעו מכך במיוחד?
אוכלוסייתה של יפן צפויה לרדת מהשיא שאליו הגיעה בשנת 2017 ועמד על 128 מיליון בני אדם, לשפל של 53 מיליון בני אדם בסוף המאה הנוכחית. גם איטליה תחווה צניחה דרמטית באוכלוסייתה שתתכווץ מ-61 מיליון ל-28 מיליון במהלך פרק זמן זהה.

איטליה ויפן הן שתיים מתוך 23 מדינות (בהן גם ספרד, פורטוגל, תאילנד ודרום קוריאה) שאוכלוסיותיהן צפויות לקטון בחצי או יותר. "זה שומט לסתות", אמר פרופ' מורי. סין, שהיא המדינה עם האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם כיום, תגיע לשיא בעוד ארבע שנים ואז אוכלוסייתה תמנה 1.4 מיליארד בני אדם. אבל עד לסוף 2100 היא תקטן ל-732 מיליון. הודו תתפוס את מקומה של סין כמדינה המאוכלסת ביותר.

זאת תהיה סוגייה גלובלית - 183 מבין 195 ארצות העולם יהיו בעלות שיעורי ילודה נמוכים יותר משיעורי התמותה.

אישה במסכה מסתכל על פריחת הדובדבן בגן הלאומי שינג'וקו גיואן בטוקיו, יפן. 15 במרץ, 2020. רויטרס
תגיע לשפל של 53 מיליון בני אדם עד סוף המאה. אישה במסיכה צופה בפריחת הדובדבן בגן לאומי ביפן/רויטרס

למה זאת בעיה?
באווירת הקיימות והדאגה לעתיד כוכב הלכת שעליו אנחנו חיים יכול להיות שזה נשמע כמו משהו שיכול להיטיב עם הסביבה. אוכלוסייה קטנה יותר תפחית את פליטת הפחמן לאטמוספירה ואת בירוא היערות. "זה היה יכול להיות נהדר, לולא גילה המבוגר של האוכלוסייה (יותר אנשים זקנים מצעירים) וכל החסרונות שנובעים ממצב כזה", מסביר פרופ' מורי.

המחקר חוזה שמספרם של ילדים מתחת לגיל 5 בעולם כולו יצנח מ-681 מיליון ב-2017 ל-401 מיליון ב-2100. מספרם של בני ה-80 פלוס יזנק מ-141 מיליון ב-2017 ל-866 מיליון ב-2100. "זה יגרום לשינוי חברתי עצום, זה מדאיג אותי כי יש לי ילדה בת 8 ואני תוהה איך יראה העולם שלה".

מי נושא בנטל המסים בעולם זקן ומזדקן? מי ישא בעלויות העצומות של טיפולים רפואיים לאוכלוסייה מתבגרת? מי יטפל בקשישים? האם אנשים יוכלו להרשות לעצמם לצאת לפנסיה ולהפסיק לעבוד בעולם כזה? "אנחנו חייבים שתהיה לנו תכנית לנחיתה רכה", אומר פרופ' מורי.

מדוע נקבע סף הילודה הקריטי על 2.1 ילדים בממוצע?
אתם בטח תוהים למה לא לעגל ל-2.0 פשוט? שני ילדים לכל זוג הורים, והאוכלוסייה נשארת כמות שהיא. הבעיה היא שגם בהינתן הטיפול הרפואי הטוב ביותר, לא כל הילדים שורדים ומגיעים לבגרות, למרבה הצער. בנוסף ישנה הטיה סטטיסטית קטנה אך קבועה לטובת לידת תינוקות ממין זכר. ובשל כך סף הפוריות חושב ועומד על 2.1 ילדים בממוצע, במדינות מפותחות. במדינות מתפתחות, שבהן שיעור תמותת הילדים והתינוקות גבוה יותר, סף הילודה הקריטי צריך להיות גבוה יותר, בהתאם.

קשישה בת 92 משוחררת מבית החולים בקולומביה לאחר שהחלימה מקורונה, 26 באפריל 2020. רויטרס
מי ישא בעלויות העצומות של טיפולים רפואיים לאוכלוסייה מתבגרת? אשת צוות רפואי מחזיקה את ידה של קשישה/רויטרס

מה הפיתרון?
חלק מהמדינות נעזרות בהגירה כדי לחזק ולהצעיר את אוכלוסייתן ולפצות על שיעורי הילודה הפוחתים. אולם, זה לא יוכל להמשיך להוות פיתרון בעולם שבו כמעט כל מדינה מתמודדת עם הזדקנות והתכווצות האוכלוסייה. "אנחנו נראה שינוי ממצב שבו מדינות מתלבטות ובוחרות האם לפתוח את גבולותיהן בפני מהגרים, למצב שבו יש תחרות אמיתית על מהגרים - כי לא יהיו מספיק", טוען מורי.

מדינות אחרות נעזרו במדיניות שמיטיבה עם הורים ומשפחות צעירות: חופשות לידה ארוכות בתשלום לאימהות ואבות, חינוך חינם לילדים, תמריצים כלכליים וזכויות נוספות. אולם, עדיין אין תשובה ברורה לגבי האפקטיביות של צעדים אלה. שבדיה הצליחה להעלות את שיעור הילודה שלה מ-1.7 ל-1.9, אולם מדינות אחרות שהתאמצו לייצר בייבי בום בתחומיהן, הצליחו הרבה פחות. בסינגפור למשל, שיעור הילודה עדיין נמוך מאוד ועומד על 1.3.

"אנשים מקלים בזה ראש, הם חושבים שנשים פשוט יחליטו פתאום להביא יותר ילדים לעולם. אבל אם לא יימצאו פיתרונות, בסופו של דבר המין האנושי ייכחד. אבל זה עוד רחוק מאיתנו כמה מאות שנים", אמר פרופסור מורי ל-BBC.

ילדים מקומיים מקבלים את פניה של מלאניה טראמפ בגאנה, אפריקה. רויטרס
אפריקה היא היחידה שמנצחת את המגמה. ילדים בגאנה אפריקה/רויטרס

ועם זאת החוקרים מזהירים מפני פתרונות שיחתרו תחת ההתקדמות של נשים בחינוך ובמקומות העבודה או יפגעו בזמינות של אמצעי מניעה. "התגובה להידלדלות האוכלוסייה צפויה להפוך לסוגיית מדיניות דחופה במדינות רבות, אך אסור שהיא תסכן את המאמצים לשיפור בריאותן של נשים ולקידום זכויותיהן", כתב פרופ' סטיין אמיל וולסט, אחד החוקרים.

מה קורה באפריקה?
בניגוד למגמה בשאר העולם, האוכלוסייה באפריקה שמתחת לסהרה צפויה דווקא לשלש את עצמה ולהגיע לשלושה מיליארד בני אדם עד שנת 2100. על פי המחקר, ניגריה תהיה המדינה עם האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם עם 791 מיליון בני אדם.

"אנחנו נראה הרבה יותר אנשים ממוצא אפריקני ביותר ויותר מדינות, ככל שנתקדם לקראת סוף המאה. וההכרה בקיומם של אתגרים גלובליים סביב הנושא של גזענות תקבל משנה תוקף", אמר פרופ' מורי.

מה אומרים המומחים?
"אם התחזיות האלה מדייקות אפילו ב-50 אחוז, הגירה תהפוך להיות כורח עבור כל המדינות, לא בחירה", אמר בראיון ל-BBC פרופ' איברהים אבו באקר. "כדי לצלוח את זה אנחנו צריכים לחשוב מחדש על הפוליטיקה הגלובלית מן היסוד. החלוקה של אוכלוסיות לגיל עבודה תהיה קריטית לשאלה האם האנושות תשגשג או תגווע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully