וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד שלו, הצד שלה: רוב הזוגות ישנים טוב יותר יחד

חוקרים ניסו שוב לקבל תשובה חד משמעית לשאלה האם זוגות ישנים טוב יותר ביחד, או לחוד? האם הם הצליחו? כן, אבל... החוקרים טוענים שיש להם תשובה, אבל יש גם כוכבית

האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום?/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: האם זו דרך יעילה להתמודד עם עייפות באמצע היום?

אם אתם חיים בזוגיות, סביר להניח שהמיטה שלכם היא לא רק שלכם. אותו מרחב אינטימי שבו אתם מבלים את לילותיכם ומכונה 'מיטה זוגית' שייך לבן או בת הזוג שלכם בדיוק באותה מידה שבה הוא שייך לכם. ועד כמה שהמצב הזה נפוץ ורווח, בקהילה המדעית ישנה עדיין חוסר בהירות (או לפחות היתה, עד לאחרונה) באשר לשאלה האם החלוקה הזוגית הזאת טובה לשינה או מזיקה לה. מחקר מקיף שהתפרסם לאחרונה עשוי להעמיד דברים על דיוקם ולתת תשובה לשאלה הזאת, לפחות לפלח מסויים מהאוכלוסייה.

לאורך השנים נעשו לא מעט ניסיונות מחקריים להגיע לשורש החידה הזאת, אלא שהמסקנות שלהם הותירו את הקהילה המדעית יותר מבולבלת משהיתה לכתחילה. חלקם מצאו ששינה משותפת מובילה ליותר הפרעות בשינה, אחרים מצאו שדווקא גברים בד"כ ישנים טוב יותר כשהם חולקים את המיטה שלהם. אז לצורך המחקר הנוכחי, חוקרים מדנמרק, גרמניה וארה"ב שיתפו פעולה ואיחדו משאבים כדי לוודא שהפעם הם בודקים את הסוגייה הזאת מכל זווית אפשרית כדי שלאנושות תהיה סוף סוף תשובה.

ולדברי הפסיכיאטר הנינג גו'הנס דרוז מהמרכז לפסיכיאטריה אינטגרטיבית, "שיטת המחקר המדוייקת, המפורטת, והמקיפה שיושמה במחקר, לצורך בחינת השינה בהיבטים מרובים", מצביעה על כך ששינה משותפת של בני זוג משפיעה מאוד לטובה על הסיכוי למנוחה טובה ואמיתית.

עוד בוואלה!

זה מה שקרה לגבר שהתאפק לא להשתין 18 שעות

לכתבה המלאה
זוג ישן כפיות. ShutterStock
10 אחוזים יותר זמן שינה עמוקה. גבר ואישה ישנים יחד מכורבלים במיטה/ShutterStock

במסגרת המחקר, עקבו החוקרים אחר שנתם של תריסר זוגות הטרוסקסואלים בריאים בגילאי 18-29 במשך ארבעה לילות בשני סופי שבוע עוקבים. בחלק מהלילות בני הזוג ישנו יחד ובחלקם הם ישנו בנפרד. כל המשתתפים במחקר ענו לפני השינה על שאלונים בנושא מערכת היחסים שלהם, בהם גם שאלות שמטרתן להעריך את רמת התשוקה שלהם לבן/בת הזוג.

במהלך שנת הלילה היו המתנדבים מחוברים לאלקטרודות שניטרו את גלי המוח שלהם, פעילות הלב, התנועות ומתח השרירים בגופם. וכל הנתונים הללו שנאספו על ידי החוקרים ונותחו על ידם התגבשו לכדי אינדיקציה ברורה למדי ששינה משותפת קשורה ב-10 אחוזים יותר שינה עמוקה ומרעננת, מהסוג של REM (Rapid Eye Movement).

שנת ה-REM נחשב לכזה שמספק לגוף מנוחה שלמה ויסודית והוא לרוב מתחיל כשעה וחצי לאחר ההרדמות ומלווה בתכנית אמנותית מותאמת אישית, המכונה גם - חלומות. שנת חלום היא מועילה מאוד למוח בתהליך ביסוס ואחסון זיכרונות ומסייעת בוויסות רגשי וחיזוק קשרים חברתיים. זה בעצם הזמן שבו המוח שלנו מעבד את החוויות המשמעותיות שעברנו במהלך שעות הערות שלנו. בעוד ששנ"צ פה ושם יכולה לסייע מאוד בתחושת ערנות ורעננות, זו שנת הלילה העמוקה ששומרת על המוח שלכם ברמת תפקוד מיטבית.

גבר עייף קם בבוקר. ShutterStock
שינה משותפת התאפיינה ביותר תנועות, אך ללא פגיעה באיכות השינה. גבר עייף/ShutterStock

החוקרים גילו עוד שמחזורי השינה של הזוגות הסתנכרנו כשהם ישנו יחד, והממצא הזה היה חזק יותר בקרב הזוגות שמערכת היחסים שלהם תוארה כזוגיות אוהבת ומשמעותית במיוחד. למרות שהשינה יחד גרמה למשתתפים לנוע יותר במהלך שנתם (בהשוואה לתנועות שלהם כשישנו בנפרד), החוקרים לא מצאו סימנים לכך שהתנועתיות המוגברת הזאת פגעה באיכות השינה בצורה שניתן למדוד.

רגע לפני שאתם מחליטים לעבור לגור יחד בעקבות המחקר הזה, כדאי לציין את חסרונותיו - ויש כמה. ראשית, קבוצת המדגם כללה 24 משתתפים בלבד - כולם צעירים ובריאים, ללא מחלות רקע או הפרעות שינה חמורות, כמו דום נשימה בשינה. כמו כן, מדובר היה בזוגות שברירת המחדל שלהם היתה שינה משותפת, כלומר המחקר לא התחשב באנשים שמראש מתקשים יותר לישון עם עוד מישהו, גם בזוגיות.

אילוסטרציה של כפות רגליים של זוג במיטה. ShutterStock
ומה קורה עם זוגות מאותו מין? המחקר לא בדק/ShutterStock

הערכת שינה במעבדת שינה יכולה אף היא לגרום להופעה של גורמים מסיחים שעשויים להקשות על פענוח המדידות ביחס להערכת איכות וטיב השינה בתנאים טבעיים יותר. והעניין האחרון הוא כמובן שהחוקרים בדקו רק סוג מאוד מסויים של מערכת יחסים - זוגיות הטרוסקסואלית. כך שאם אתם צעירים, בריאים והטרוסקסואליים ואין לכם בעיה לישון עם עוד מישהו במיטה - שינה משותפת עם בן או בת הזוג ככל הנראה יטיבו עם איכות השינה שלכם וישפרו את תפקודי המוח שלכם.

ובנוגע לכל השאר - הרשות נתונה להמשיך לריב על גניבות שמיכה, נחירות, בעיטות ולהאשים את בן/בת הזוג בעייפות שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully