וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מאכלים בריאים שעלולים לגרום לכם להרגיש רע מאוד

תמיד האמנתם שאין דבר כזה "יותר מדי טוב"? אז הנה כתבה שאולי לא תרצו לקרוא. הכירו את המזונות שאנחנו תמיד ממליצים להכניס לתפריט בזכות היתרונות הרבים שלהם - ואת קו הגבול שהופך אותם למזיקים ואף מסוכנים

מערכת וואלה!

כשאנחנו "יורדים" על קופסה שלמה של גלידה, אנחנו (לפעמים) מתמלאים ברגשות אשמה ובכעס בלתי נשלט על עצמנו. מנגד, כשאנחנו קוראים כתבה על "מזונות על" ועל היתרונות הרבים שבהם, אנחנו מאמינים שסוף סוף מצאנו דבר שנוכל לאכול עוד ועוד ממנו, בלי הרגשות הלא סימפטיים האלו שמציקים לנו כל כך. אז הפעם אנחנו כאן כדי לבאס לכם את האווירה - אבל גם לוודא שתשמרו על הבריאות שלכם ולא תאכלו יותר מדי מהמזונות האלו שבשיעורים גבוהים עלולים לגרום יותר נזק מתועלת:

1. טופו וסויה

טופו. ShutterStock
אנחנו ממש בעד, אבל במידה. טופו/ShutterStock

טופו, התחליף הכי מפורסם לבשר, שמבוסס כידוע על פולי סויה, מכיל בתוכו לא מעט רכיבים שכדאי מאוד להכניס לגוף בכל יום. קודם כל, זהו אחד המזונות היחידים שמכיל את כל תשע חומצות האמינו החיוניות לתפקוד שלנו. בנוסף, פולי הסויה והטופו עשירים בסידן, מגנזיום, סלניום וכן בכמות מכובדת של ויטמינים חיוניים.

הבעיה היא שפולי סויה מכילים גם רכיבים שנקראים "מעכבי טריפסין ופרוטאז". החומרים האלו מונעים מהגוף לספוג כמו שצריך את החלבון שבפולים. אם צורכים כמות סטנדרטית מהם, זה לא מסב שום נזק לגוף, אך צריכה מופרזת שלהם יכולה בהחלט לגרום לכם לאבד את מנת החלבון שבניתם עליה.

כמה זה יותר מדי? כדאי לצרוך בכל יום לא יותר מ-4 כוסות של פולי סויה או 100 גרם של טופו.

עוד בוואלה!

5 מאכלים בריאים שאתם לא אוכלים נכון

לכתבה המלאה

2. פלפל חריף

פלפלים חריפים. ShutterStock
עדיף לא בלילה. פלפלים חריפים/ShutterStock

כבר סיפרנו לכם בכמה הזדמנויות כמה מומלץ להוסיף פלפל חריף לתפריט שלכם. המאכל הדומיננטי הזה מכיל כמות מכובדת של נוגדי חמצון שעל פי מחקרים שונים תורמים לחיזוק מערכת החיסון ואפילו להאטת תהליך ההזדקנות. צריכה של פלפל חריף באופן קבוע גם עשויה להוריד את לחץ הדם ואת הסיכון למחלות לב.

עם זאת, תרכובת בפלפל בשם קפסאיצין, שהופכת אותו לכל כך בריא ללב, גם עלולה במצבים מסוימים לשבש את מחזורי השינה והערות ולגרום לבעיות שינה. בנוסף, כל מי שצרך יותר מדי פלפל חריף בחייו מכיר את ההשפעה השלילית שלו על מערכת העיכול - בצורה שיכולה לגרום לבחילה, שלשול וכאבי בטן.

כמה זה יותר מדי? בכל הנוגע לאכילת פלפל חריף, בכל מקרה אי אפשר לצרוך יותר מדי ממנו - אבל בכל זאת חשוב לעשות זאת במידה. בנוסף, כדאי להגביל את אכילתו לשעות הבוקר והצהריים.

3. אגוז מוסקט

אגוז מוסקט ומררת. ShutterStock
גורם לסוג של היי. אגוז מוסקט/ShutterStock

התבלין הזה יכול להיות תחליף מצוין לסוכר כי הוא "עובד" על בלוטות הטעם וגורם להן "לחשוב" שהוא הרבה יותר מתוק ממה שהוא באמת. מחקרים קשרו את התבלין גם עם שיפור פעילות מערכת העיכול, השינה ואפילו המצב הנפשי.

עם זאת, כשצורכים יותר מדי אגוז מוסקט, זה עלול להתבטא בשינויים התנהגותיים ובשיבוש של התפקוד הקוגניטיבי, שיכול להגיע עד למצב של הזיות מוחשיות מאוד. זה אולי נראה כמו תענוג לחלק מהאנשים, אך ברוב המקרים, התחושות שילוו את ה"היי" הזה יהיו מאוד לא סימפטיות ויכללו סחרחורות קשות, חולשה ובלבול משמעותי. במקרים חריגים זה יכול אף לגרום לנזק מוחי או אפילו לאובדן הכרה.

כמה זה יותר מדי? מומלץ מאוד שלא לצרוך יותר משתי כפיות קטנות של אגוז מוסקט.

4. שעועית

אורז עם שעועית. דרור עינב
סיבים. הרבה מאוד סיבים. שעועית/דרור עינב

תזונאיות ממליצות להוסיף שעועית לתפריט כשרוצים לרדת במשקל בגלל שהיא מאריכה את תחושת השובע ומכילה הרבה חומרים מזינים כמו חלבון, סיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים.

לא צריכים להיות מומחים כדי להבין שצריכה מופרזת של שעועית גורמת לשיבושים לא סימפטיים במערכת העיכול, אבל ההשפעה השלילית האמיתית שיכולה להיגרם כתוצאה מאכילתה מושפעת דווקא מהכמות הגבוהה של הסיבים שבה. הסיבים שבשעועית יכולים, כשצורכים יותר מדי ממנה, לחסום באופן כמעט מוחלט את הספיגה של חומרים מזינים כמו ברזל, מגנזיום, אבץ וסידן. זאת מכיוון שהסיבים "נקשרים" לחומרים האלו ו"לוקחים" אותם במורד מערכת העיכול - ישירות לכיוון היציאה.

כמה זה יותר מדי? כאן למרבה הצער אין כלל אצבע שאפשר לעקוב אחריו, וחשוב להקשיב לתחושות הבטן ולהבין בעצמכם כמה זה יותר מדי. אם אתם כבר צורכים שעועית בכמות גדולה חשוב לעשות זאת עם הרבה מים שימנעו חלק מהנזק שעלול להיגרם.

5. אשכולית

אשכולית אדומה. ShutterStock
תלוי איזה תרופות אתם לוקחים. אשכוליות/ShutterStock

מבין כל פירות ההדר, אשכולית מכילה את השיעור הגבוה ביותר של רכיבים שמחזקים את מערכת החיסון. היא מכילה פיגמנט בשם ליקופן וכן שיעור מכובד של אשלגן, ויטמין C וסיבים תזונתיים. כל אלו תורמים לשיפור בריאות הלב ולחיזוק מערכות נוספות בגוף.

האשכולית אמנם בריאה מאוד, אך יכולה להיות מסוכנת בעיקר למי שנוטל תרופות באופן קבוע או משתמש בסמים. הליקופן שבפרי, אותו הפיגמנט שכאמור תורם לשיפור הבריאות, גם משפיע על הגוף בצורה פחות סימפטית - הוא מעצים את השפעת הכימיקלים שבתרופות, בצורה שיכולה לגרום למנת יתר או להעצים תופעות לוואי.

כמה זה יותר מדי? בהיבט הזה אין כמות מומלצת שכדאי להקפיד עליה, אך חשוב להיוועץ עם רופא כדי לבחון האם אכילת האשכולית מתנגשת עם התרופות שלכם. ייתכן כי הרופא ינחה אתכם להימנע לחלוטין מהפרי הבריא הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully