וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סיבות בריאות במיוחד להוסיף חריף לתפריט שלכם

עודכן לאחרונה: 16.8.2022 / 7:17

הוא לא רק מוסיף המון המון טעם וחריפות לאוכל שלכם, אלא גם מצוייד בכמה יתרונות בריאותיים חשובים במיוחד. מהפחתת מחלות, דרך מניעת השמנה ועד הרגעת כאבי בטן - קבלו את הצ'ילי

בסרטון: אוכל חריף מאריך את החיים/מערכת וואלה!

יש אנשים שאוהבים אוכל מתוק, אחרים בכלל מעדיפים חמוץ או מר, ורבים אוהבים אוכל חריף. אם גם אתם אוהבים ששורף לכם הפה מרוב חריפות, תשמחו לדעת שבמינונים נכונים, מאכלים המכילים פלפל חריף יכולים לספק מגוון רחב של יתרונות בריאותיים.

נתחיל בניפוץ מיתוס: חריף זה לא טעם. טעות נפוצה היא לחשוב שחריפות היא אחד מהטעמים כמו מתיקות, מרירות, חמיצות או מליחות, כאשר בפועל חריפות היא בכלל תחושת צריבה (כוויה) בקולטני כאב על הלשון ולא בבלוטות הטעם. מסיבה זו, חשיפת אזורים אחרים בגוף, בהם אין בלוטות טעם, לחומרי מזון הנחשבים חריפים עשויה לעורר תחושת חום, כאב או צריבה הדומה לזו הנוצרת בחלל הפה, ולכל אחראי החומר הכימי הפעיל שנותן לו את החריפות - הקפסאיצין.

4 מתכונים חריפים במיוחד לדג, פסטה ועוף קריספי

מאריך חיים

המחקר הכי חדש שפורסם על יתרונות פלפל חריף נערך ב-2020 ונחשב גדול ומקיף מאוד. עורכי המחקר שהוצג לראשונה במפגש המדעי של איגוד הלב האמריקני מצאו כי אנשים שאוכלים פלפלי צ'ילי עשויים למות פחות ממחלות לב או סרטן ועשויים לחיות זמן רב יותר מאלה שאינם אוכלים אותם.

המחקר ניתח רשומות בריאותיות ותזונתיות של יותר מ-570 אלף בני אדם בארה"ב, איטליה, סין ואיראן, והשווה בין אוכלי צ'ילי לאלה שאוכלים רק לעתים נדירות או אף פעם את הירק החריף. הניתוח מצא כי אנשים שאכלו פלפלי צ'ילי היו בסיכון נמוך ב-26 אחוזים למות ממחלות לב, 23 אחוזים פחות בסיכון למוות מסרטן ו-25 אחוזים פחות בסיכון למות מכל סיבה שהיא.

פלפלים חריפים. ShutterStock
בריא וטעים. פלפל חריף/ShutterStock

מניעת השמנה

ישנן עדויות כי אכילת קפסאיצין מגבירה את תחושת השובע, ומקטינה את מספר הקלוריות ואת צריכת השומן בארוחה. נמצא גם כי אכילת קפסאיצין יכולה להגדיל את כמות האנרגיה שאנחנו מוציאים ואת חימצון רקמת השומן, ובכך עשויה למנוע עלייה במשקל.

פוטנציאל להפחתת התפתחות סרטן

מחקרים פרה-קליניים גילו כי לקפסאיצין יש השפעה חיובית על גרימת מוות לתאים סרטניים ועיכוב בגדילתם. אף שהמחקר בנושא עדיין בחיתוליו ואין להסיק שאכילת פלפלי צ'ילי חריפים בהכרח תמנע סרטן, חוקרים כבר מדברים על הפוטנציאל הגלום בתרופות שיכילו קפסאיצין.

הקלה בעת הצטננות

אכילת פלפלי צ'ילי חריפים עשויה לספק גם הקלה מסוימת בנשימה בזמן הצטננות, דלקות בדרכי הנשימה סינוסיטיס ואסתמה. ההסבר לכך נובע מהסברה שהימצאות הקפסאיצין בחלל הפה ובגרון גורם לזרימת נוזלים בדרכי הנשימה, ואלו הופכים גם את הליחה לנוזלית יותר ומקלים על הוצאתה מהגוף.

עוזר להרגיע את כאבי הבטן

אולי בניגוד לאינטואיציה, פלפל חריף עשוי להיות בדיוק מה שאתם צריכים כאשר כואבת לכם הבטן. חוקרים אומרים שגם פלפלי צ'ילי וגם מריחואנה מקיימים אינטראקציה עם אותם קולטנים בקיבה כדי להרגיע מעי רגיז.

במחקר שנערך באוניברסיטת קונטיקט, צוות המחקר האכיל עכברים בקפסאיצין. הם גילו שהכימיקל נקשר ל-TRPV1, קולטן מסוים על תאים בתוך מערכת העיכול. כאשר זה קורה, נוצר אננדמיד, תרכובת הדומה מבחינה כימית לקנבינואידים המצויים במריחואנה. אננדמיד גורם למערכת החיסון להרגיע את המעיים, כולל הוושט, הקיבה והלבלב. הכימיקל גם נקשר לקולטן אחר כדי להכניס תאי חיסון המונעים דלקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully