וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כואבת לכם הבטן "בלי סיבה"? אתם חייבים לקרוא את זה

בפרק השלישי של "תזונה על הפרק" גיל אבידור אלוני מארחת את הדיאטנית עדי זוסמן לשיחה מרתקת על תסמונת המעי הרגיש, המחיר הכבד שהיא גובה מהסובלים ממנה, הדרכים לחיות איתה בשלום ואפילו לטפל בה

סובלים מעצירות? כאבי בטן? גזים? שלשולים? ייתכן שגם אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיש. התסמונת הזו היא שם כולל לשורה של תסמינים במערכת העיכול, כאשר אצל כל אחד היא מתבטאת בצורה אחרת לחלוטין. עבור חלק גדול מהסובלים ממנה, תסמונת המעי הרגיש פוגמת משמעותית באיכות החיים, ומהווה מקור למתח וחרדה.

בפרק השלישי של "תזונה על הפרק" גיל אבידור אלוני מארחת את עדי זוסמן - דיאטנית, מייסדת ומנהלת המרכז לבריאות מערכת העיכול "דרך הבטן" לשיחה מרתקת על תסמונת המעי הרגיש, המחיר הכבד שהיא גובה מהסובלים ממנה, הדרכים לחיות איתה בשלום ואפילו לטפל בה.

על פי הערכות, כ-5 עד 20 אחוזים מהאוכלוסיה מאובחנים עם תסמונת המעי הרגיש - תסמונת שהיא שם כולל לשורה של תסמינים במערכת העיכול כמו שלשול, עצירות, נפיחות, גזים והפרשת ריר בצואה שיכולים להתבטא אחרת וברמות חומרה שונות. למשל, ישנם כאלה שסובלים בעיקר משלשולים, חלק מעצירויות, ואחרים משניהם לסירוגין.

הסיבה להופעת התסמונת אינה ידועה, ואבחנה של מעי רגיש תתקבל בדרך כלל רק לאחר שלילת מצבים אחרים כמו צליאק, מחלות מעי דלקתיות, אי סבילות ללקטוז ועוד.

הטיפול במעי רגיש יתמקד בטיפול בתסמינים ועשוי לכלול טיפול תרופתי בשלשול או עצירות, תוספי תזונה, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, ובמקרים מסוימים אף טיפול בתרופות נוגדות דיכאון. גם שינויים באורח החיים כמו ביצוע פעילות גופנית או שימוש בטכניקות שונות לניהול סטרס כמו מדיטציה עשויות לסייע.

עוד בוואלה!

מספר הילדים הרגישים לגלוטן הכפיל עצמו ב-25 השנים האחרונות

לכתבה המלאה
כאב בטן. ShutterStock
הדרך להקלה לעיתים ארוכה - אבל לגמרי אפשרית. גבר סובל מכאבי בטן/ShutterStock

שינויים תזונתיים כמו אכילת מנות קטנות יותר, צמצום הצריכה של אלכוהול וקפאין, הימנעות ממזון מטוגן, גומי לעיסה וממתיקים מלאכותיים יכולים לעזור. יחד עם זאת, הטיפול התזונתי המוכר ביותר בהקשר של תסמונת המעי הרגיש היא דיאטת FODMAP (כל אות בצירוף הזה מסמלת שרשרת פחמימות עשירה במולקולות פרוקטוז, שמקשה על פעילות המעי ותורמת להתפתחות חיידקים בתוכו).

מדובר בדיאטת אלימינציה בעלת שלושה שלבים. בשלב הראשון, שנמשך בדרך כלל בין 2 ל 6 שבועות, מסירים מהתפריט מגוון רחב של מזונות המכילים סוג מסויים של סוכרים אשר עוברים תסיסה על ידי חיידקים במערכת העיכול ושצריכה שלהם עשויה לגרום לאי נוחות עבור חלק מהאנשים. בשלב השני שנמשך לרוב בין 6-8 שבועות - מוסיפים בהדרגה את המזונות מהם נמנעים בשלב הראשון על מנת לבחון את השפעתם.

השלב השלישי והאחרון כולל בניית תזונה מותאמת אישית המבוססת על מסקנות השלב השני. בשל מורכבות התהליך, מומלץ לבצע אותו אך ורק בליווי איש או אשת מקצוע המוסמכים לכך.

האזינו לפרק המלא כדי לגלות עוד על הדרך לאבחן ולטפל במעי רגיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully