וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 דקות שבועיות של ספורט עוזרות במניעת אלצהיימר

עודכן לאחרונה: 12.7.2021 / 7:30

כמה פעילות גופנית צריך לעשות בשבוע? זה תלוי מה אתם רוצים להשיג מהגוף שלכם. על פי מחקר חדש, 10 דקות של פעילות גופנית, פעמיים בשבוע, מספיקות בשביל להגן עליכם מאלצהיימר

אתגר כושר חדש בטיק טוק/טיק טוק

פעילות גופנית היא אחד מהדברים הכי בריאים שאתם יכולים לעשות לעצמכם ולגוף שלכם. אבל גם למוח. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי פעילות גופנית במשך 10 דקות בלבד, לפחות פעמיים בשבוע, מסייעת במניעת מחלת האלצהיימר.

חוקרים בדרום קוריאה שמחקרם התפרסם בכתב העת Alzheimer's Research and Therapy בחנו את הסבירות לפתח מחלת אלצהיימר בקרב קרוב ל-250 אלף מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל - אנשים עם יותר בעיות זיכרון וחשיבה מהרגיל עבור אדם בגילם. הסיבה שהם היו קהל המחקר היא שאנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל הם בעלי סיכוי גבוה פי עשרה לפתח אלצהיימר, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

החוקרים מצאו כי אלה שביצעו פעילות גופנית מתונה במשך עשר דקות יותר מפעם בשבוע, היו בסיכון נמוך ב-18 אחוזים לפתח אלצהיימר. בקרב המטופלים שהתעמלו, אלה שהתעמלו שלוש עד חמש פעמים בשבוע היו בסיכון נמוך ב-15 אחוזים לפתח מחלת מוח בהשוואה לאלו שהתעמלו פחות מכך. פעילות גופנית סדירה נחשבת כמגבירה מולקולות התומכות בצמיחה והישרדות של נוירונים, או מגבירה את זרימת הדם למוח.

גיף מוח. Giphy
פעילות גופנית מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות באלצהיימר. גיף מוח/Giphy

המחקר בחן רשומות של אנשים שאובחנו עם לקות קוגניטיבית קלה בקוריאה בין השנים 2009 ל-2015, בגיל ממוצע שבין 64 ל-69 שנים. לאחר תקופת מעקב, 8.7 אחוזים מהמשתתפים שלא התאמנו אובחנו כחולי אלצהיימר - לעומת 4.8 אחוזים מאלו שהתעמלו יותר מפעם בשבוע.

חולים שהחלו להתאמן לאחר האבחנה של ליקוי קוגניטיבי קל היו בסיכון נמוך ב-11 אחוזים לפתח אלצהיימר. הפסקת פעילות גופנית לאחר אבחון נקשרה לאותו סיכון לפתח את המחלה כמו לא להתאמן לפני או אחרי האבחנה. מבין אלה שהחלו להתאמן לאחר האבחנה, 6.3 אחוזים פיתחו אלצהיימר, לעומת 7.7 אחוזים מהאנשים שהפסיקו להתאמן לאחר האבחנה.

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שפעילות גופנית קבועה עשויה להגן מפני המרה של ליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר. אנו ממליצים על פעילות גופנית קבועה לחולים עם לקות קוגניטיבית קלה", אומרת ד"ר חנה צ'ו, מהמכללה לרפואה של אוניברסיטת יונסי, "גם אם אדם עם לקות קוגניטיבית קלה לא התאמן באופן קבוע לפני האבחנה שלו, התוצאות שלנו מצביעות על כך שאם יתחיל להתאמן באופן קבוע לאחר האבחון הוא יכול להפחית משמעותית את הסיכון לחלות באלצהיימר".

מחלה ללא טיפול יעיל

דמנציה הפכה בעשורים האחרונים לאיום ממשי על רבים בעולם, והשכיחות שלה עולה בגלל העלייה בגיל האוכלוסיה. עד היום לא נמצאה תרופה למחלה ומחקרים רבים מנסים למצוא את הגורמים לה, כמו גם לנסות לגלות טיפולים יעילים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ-130 אלף חולי אלצהיימר. בדומה למחלות ניווניות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה. על כן, להבנה של הגורמים שניתן להיזהר מהם ולפעולות שביכולתנו לנקוט כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלה, וגם לפיצולה של המחלה לתתי סוגים ישנה חשיבות מכרעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully