וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה ספורט צריך לעשות כדי לנטרל את נזקי הישיבה הממושכת?

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 8:11

שונאים לעשות פעילות גופנית אבל נורא רוצים לשמור על כושר ולהיות בריאים? תתפלאו אבל אפשר איכשהו לשלב בין השניים. איך? ממש ככה

אם אתם קוראים את הכתבות במדור שלנו אתם כבר בוודאי יודעים שמומלץ לעשות מינימום 30 דקות של פעילות גופנית ביום - או 150 דקות בשבוע - כדי להישאר בריאים. אבל האם 30 דקות מספיקות כשרבים מאיתנו מבלים את רוב הזמן שלהם בישיבה מול מסך?

מחקרים מראים כי ישיבה יכולה להזיק לבריאותנו במובנים רבים - כאשר חלקם אפילו מציעים שזה מזיק לבריאות ממש כמו עישון. מחקר חדש גילה כי 30 דקות של פעילות גופנית לא יספיקו כדי להתגבר על הסיכונים הבריאותיים של ישיבה ממושכת. אבל יש גם חדשות טובות - החוקרים גילו שעם המאזן הנכון של זמן האימון והתנועה, אפשר אולי לנטרל את הנזקים של הישיבה.

המחקר שילב נתונים משישה מחקרים שונים מבריטניה, ארה"ב ושוודיה ובחן למעלה מ-130,000 מבוגרים. כל אחד מהמחקרים השתמש בעזרים שונים כמו שעוני פיטביט למדידת תנועות האדם וזמן הישיבה שלו לאורך כל היום. לאחר מכן כל מחקר עקב אחר המשתתפים במשך ארבע עד 14 שנים בממוצע כדי לבדוק, בין היתר, האם משתתפים מתו.

החוקרים, פרופסור סבסטיאן צ'סטין, מומחה לדינמיקת התנהגות בריאותית של אנשים מאוניברסיטת גלזגו וקית' דיאז, עוזרת פרופסור לרפואה התנהגותית, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה כתבו באתר The conversation כי עבור עבור אנשים שיושבים פחות משבע שעות ביום, 30 דקות של פעילות גופנית יומית הפחיתו את הסיכון למוות מוקדם בשיעור של עד 80 אחוזים. אבל זה לא השפיע באותה מידה על אנשים שבילו בין 11 ל 12 שעות ביום בישיבה.

עוד בוואלה!

מה הגב מסמן לי? כאבי גב נפוצים ואיך למנוע אותם

לכתבה המלאה
כאב גב תחתון. ShutterStock
כולנו יושבים יותר מדי. אישה מחזיקה את הגב/ShutterStock

ובכל זאת, אורח חיים בריא דורש יותר מ-30 דקות של פעילות גופנית אם אתה מבלים את מרבית זמנכם בישיבה. במחקר נראה כי 30 דקות של פעילות גופנית יומית עבור אלה שישבו הרבה (כ-11 שעות ביום), הורידו את הסיכון למוות מוקדם ב-30 אחוזים רק אם הם היו משולבים עם ארבע עד חמש שעות של תנועה קלה ביום (כגון קניות, בישול או עבודה בחצר).

לדוגמא, לאדם אחד שמתאמן מדי יום במשך 30 דקות, ונע לאורך כל היום במשך כשש שעות בביצוע פעילויות כמו עבודות בית או הליכה לעבודה, אך מבלה בישיבה בערך עשר שעות ביום יהיה אותו סיכון למוות מוקדם כמו מי שהתאמץ 55 דקות מדי יום, עבד לאורך כל היום במשך כארבע שעות וישב כ-11 שעות. במילים אחרות, ניתן להשתמש בשילובים שונים של פעילות גופנית ותנועה לקיזוז נזקי הישיבה.

אישה עושה קניות בסופר עם רשימת מצרכים. ShutterStock
גם קניות בסופר נחשבות. אישה עורכת קניות/ShutterStock

במקום ההמלצה שכולם צריכים לשאוף להשיג 30 דקות של פעילות גופנית יומית, תוצאות המחקר מראות כי ניתן להתאים בצורה אישית יותר את המלצות הפעילות הגופנית ואנשים יכולים לשלב את הפעילות שהכי מתאימה להם.

בקיצור, אם אתם הורים שגם מבלים המון שעות במשרד, ביצוע משימות חיוניות, כמו קניות, איסופים וכמובן משחקים בחוץ, יכולים גם לשפר את הבריאות שלכם. יחד עם זאת החוקרים מדגישים שבמחקר נמצא כי מצא שש דקות של פעילות קלה שוות ערך לדקה של פעילות גופנית בינונית עד אינטנסיבית. מה שאומר שתצטרכו לעשות שלוש שעות של פעילות קלה כדי להניב את אותה תועלת כמו 30 דקות של פעילות גופנית. וזה כבר לא מעט שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully