פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כמה ספורט אתם באמת צריכים לעשות בשבוע?

      אתם רצים, הולכים, שוחים ורוכבים על אופניים, והכל כדי לשמור על הבריאות. אבל האם כל זה לחינם? שני מחקרים מקיפים מצאו את התשובה לכמה ספורט בדיוק אתם צריכים לעשות בכל יום, וזה ממש לא מעט

      אישה רצה (ShutterStock)
      שורף קלוריות אבל לא בהכרח משפר את הבריאות (אילוסטרציה: shutterstock)

      פעילות גופנית היא די דומה לדיאטה. יש מבחר גדול ממנה, אבל לא תמיד ברור מה בדיוק גורם לה לעבוד. אם עד היום ההמלצה המוכרת היתה של 150 דקות פעילות גופנית בשבוע, שני מחקרי ענק שפורסמו לאחרונה, טוענים שהמספר צריך להיות יותר גבוה, הרבה יותר גבוה.

      המחקר הראשון שפורסם בכתב העת המדעי JAMA נערך בשיתוף אוניברסיטת הרווארד והמכון לחקר הסרטן בארה"ב שבחנו את נתוניהם של למעלה מ-600 אלף אנשים, רובם בגיל העמידה שהשתתפו בחמישה סקרים שונים. החוקרים עקבו אחר הרגלי הכושר שלהם, שנעו בין כאלה שלא עשו אותו בכלל לבין כאלה שעשו פי 10 פעילות גופנית מההמלצה של 150 דקות. לאחר מכן הם ערכו השוואה של מקרי המוות שקרו בקבוצות האלה לאורך 14 שנים, כך מפרסם הניו יורק טיימס.

      התוצאות הלא מפתיעות הראו כי אלה שלא עסקו בפעילות גופנית כלל היו בעלי סיכון למוות מוקדם גבוה מהאחרים. בקרב אלה שעשו מעט פעילות גופנית - פחות מהמומלץ, גם כן ירדו הסיכויים למוות מוקדם ב-20 אחוזים. אלה שהקשיבו להמלצות הרופא ועשו 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע, אכן נהנו מחיים ארוכים יותר, והקטינו את הסיכון שלהם למוות מוקדם ב-31 אחוזים בהשוואה לאלה שלא עסקו בספורט בכלל.

      שעה אחת ביום

      אז איפה החידוש? המחקר מצא כי הקבוצה שהורידה את הסיכויים שלה למות מוות מוקדם באחוזים הכי גבוהים הייתה של אלה שהתעמלו פי 3 מהכמות המומלצת - מה שאומר שהם עסקו בספורט 450 דקות בשבוע, ששוות לקצת יותר משעה בממוצע ביום. אנשים אלה הורידו את הסיכון שלהם למות מוות מוקדם ב-39 אחוזים ביחס לאלה לא עשו ספורט בכלל.

      חדר כושר (ShutterStock)
      אל תשרפו את הזמן במכון (אילוסטרציה: shutetrstock)

      כשהמשיכו לבדוק את האנשים שעשו פעילות גופנית רבה יותר, מצאו החוקרים נתון מדהים, שהראה כי ליותר משעה ביום של פעילות גופנית אין ערך מוסף, ואלה שכן החליטו להזיע שעות ארוכות הורידו את הסיכון להם למוות מוקדם, ממש כפי שעשו אלה שעשו כושר לפי ההמלצות של 150 דקות בשבוע.

      לשלב בין סוגי האימונים

      המחקר השני שנערך באוסטרליה על 200 אלף נחקרים, מצא תוצאות זהות. החוקרים ראו כי אלה שעשו פעילות גופנית 150 דקות של פעילות מתונה בשבוע אכן הפחיתו את סיכויים למות, אך אלה שהוסיפו פעילות נמרצת יותר, גם אם בחלק מהזמן הורידו את סיכוייהם למוות מוקדם בכ-9 אחוזים. לא נתון גבוה, אך משמעותי.

      המשמעות של שני המחקרים היא ש-150 הדקות המומלצות לפעילות גופנית בשבוע אכן מצמצמות את הסיכויים למוות מוקדם, אך מי שיכול לעשות קצת יותר ובעצימות גבוה יותר, מרוויח יותר.

      עוד בנושא:
      בלי קיצורי דרך: אימון הכושר שיוציא מכם את המקסימום
      7 כללים שיגרמו לכם להתחיל להתאמן
      קילומטר וחתי ביום יכול להציל חיים