וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום ומה זה עושה למוח?

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 9:48

רבים מאיתנו שותים קפה בבוקר, אחרים שותים יותר מדי קפה גם במהלך היום. מחקר גדול מצא כי צריכה של 6 כוסות ומעלה עלולה לגרום לנזק משמעותי למוח

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

רבים מאיתנו נהנים מכוס קפה או שתיים לאורך היום, אך מחקר חדש מציע כי מי ששותה כבר הרבה יותר מזה עלול לגרום להתכווצות בנפח המוח ולהגדיל את הסיכון שלו לדמנציה לאורך זמן. מחקר חדש מצא כי אנשים ששותים שש כוסות או יותר ביום היו בסיכון גבוה ב-53 אחוזים לחלות בדמנציה בהשוואה לאלו ששתו אחת או שתיים כוסות או פחות.

המחקר בו השתתפו 17,702 משתתפים בגילאי 37 עד 73, שנתוניהם נלקחו מפרויקט הביובנק הבריטי, היה פרויקט ארוך שנים שאוסף מידע על שורה של מדדי בריאות ואורח חיים שונים, כולל צריכת קפה, נפח מוח ומחלות - כמו גם נתונים נוספים כמו מצב סוציו-אקונומי. ממצאיו פורסמו ב-Nutritional Neuroscience.

"קפה הוא בין המשקאות הפופולריים ביותר בעולם", אומרת האפידמיולוגית קיטי פאם מאוניברסיטת דרום אוסטרליה, "עם זאת, כאשר הצריכה העולמית עומדת על יותר מתשעה מיליארד קילוגרמים בשנה, קריטי שנבין שככל הנראה יש לכך השלכות בריאותיות אפשריות". לדבריה זה התחקיר הנרחב ביותר על הקשר בין קפה, מדידות נפח מוח, הסיכונים לדמנציה והסיכונים לשבץ מוחי.

גיף מוח. Giphy
משפיע על נפח המוח. גיף של מוח/Giphy

אמנם אנו יודעים שקפה משפיע על המוח במגוון דרכים - כולל שמירה על עירנות - אך מחקרים קודמים לא היו חד משמעיים, ובמקרים מסוימים היו סותרים כשמדובר בכל קשר בין נפח מוח לדמנציה. לאחר שהכניסו משתנים כמו מין, גיל, BMI ומחלות ארוכות טווח, החוקרים מצאו קשר בין שתיית יותר קפה לנפחי מוח קטנים יותר בקרב המשתתפים, כמו גם סיכון המוגבר לדמנציה.

מחקר זה לא בחן לאיזה הצטמקות מוחית המוח יכול להגיע. בעוד שחומר אפור וגם חומר לבן עוזרים לשלוט בתפקוד המוטורי והחושי, קשה לקשר בין חומרים אלה לתוצאות ספציפיות בהתנהגות או בפעילות מוחית. הצטמקות מוחית היא גם דבר שנוטה לקרות באופן טבעי ככל שאנו מתבגרים, וכמה מחקרים מצביעים על כך שיש קשר בין נפח לדמנציה.

"בהתחשב בכל התמורות האפשריות, מצאנו באופן עקבי כי צריכת קפה גבוהה יותר קשורה באופן משמעותי לנפח מוחי מופחת - למעשה, שתייה של יותר משש כוסות קפה ביום עשויה להעלות את הסיכון לחלות במחלות מוח כגון דמנציה ושבץ מוחי", אומרת פאם.

מה שלא ברור הוא מדוע זה קורה ועדיין נותר לברר כיצד קפאין וקפה מתקשרים עם תאי המוח ובין אם יחסי גומלין אלה בסופו של דבר הם חיוביים או שליליים. ייתכן שהדרך בה קפאין נקשר לקולטני האדנוזין במוח היא אחת הדרכים שהשינויים הללו קורים, אם כי הם עלולים להיגרם פחות באופן ישיר רק בגלל השפעת הקפה על חלקים אחרים בגוף (כגון מערכת הלב וכלי הדם). מה שאנחנו יכולים לומר ממחקר זה הוא שנראה כי צריכה מרובה של קפה קשורה לסיכון גבוה בהרבה לדמנציה בקבוצת מדגם גדולה.

אגב, לפני כמה שנים נערך מחקר גדול שכלל 200 אלף נחקרים ונערך על ידי אוניברסיטת הרווארד. במחקר נמצא כי דווקא צריכה של בין 3 ל-5 כוסות קפה ביום דווקא יכולה להאריך חיים. בקיצור - הכל במידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully