וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים להרגיש צינון? אלה הירקות והפירות שכדאי שתאכלו

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 8:18

החורף כבר ממש פה, ואיתו הנזלת המעיקה. אבל רגע לפני שאתם הולכים להכין עוד כוס של תה, אולי כדאי שתכניסו לפה פירות וירקות שמכילים את הוויטמין שהכי יכול לסייע לכם. הנה כמה מהבולטים בהם

חמש עובדות על עגבניות/מערכת "אסור לפספס"

מזג האוויר התקרר משמעותית, ורבים מאוד מהאנשים סביבכם החלו לסבול מהצטננויות הכוללות לא מעט נזלת, אף אדום ועיניים דומעות. אומנם אין הרבה מאוד מה לעשות מול הצטננויות החורף, אבל דבר אחד יכול להועיל - ויטמין C.

ויטמין C הוא תרכובת חיונית מאוד לגוף האדם שמשמשת כנוגדת חמצון יעילה ביותר (מאטה תהליכי "הזדקנות" בגוף), בין היתר במחזור הדם. ניתן למצוא ריכוזים גבוהים של ויטמין C בפירות וירקות, מזון מעובד (משקאות קלים ודגני בוקר מועשרים בוויטמינים) ובתוספי תזונה. חשוב להדגיש שבעוד מזון טבעי כגון ירקות ופירות מכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים אחרים התורמים לבריאות, במקרים רבים מזון מעובד מכיל כמויות בלתי רצויות של תוספי מזון העלולים להזיק לבריאות, בעיקר בצריכה גבוהה.

אף שוויטמין C לא באמת יכול למנוע מחלות חורף, מספר גובר של מחקרים עדכניים מלמדים שצריכה מוגברת שלו עם התפרצות של הצטננות או שפעת עשויה להועיל. לפי מספר פרסומים מדעיים, אנשים שצרכו כמות מוגברת של ויטמין C מיד עם הופעת תסמיני השפעת דיווחו על קיצור תקופת השפעת בחצי יום, על הקטנה ממוצעת בזמן הריתוק לבית בכ-10 שעות, ועל הקלה מסוימת בכאבי חזה, חום, רעד וצמרמורות. במקרים ספציפיים ההשפעה הטיפולית של ויטמין C עשויה להיות גבוהה יותר, אך היא משתנה ממקרה למקרה.

פלפל אדום

שטיפת ירקות במים. ShutterStock
רק נראה תמים למראה. פלפלים נשטפים בכיור/ShutterStock

אולי זה יפתיע אתכם אבל חצי פלפל אדום ליום מספק את מנת הוויטמין C המומלצת - 100 מ"ג - פי כמה וכמה מתפוזים למשל. בנוסף, פלפל אדום מכיל מספר נוגדי חמצון חשובים כמו לוטאין וזיאקסנטין, החשובים לשמירה על בריאות העין. בנוסף, הוא מכיל בטא קרוטן התורם למניעת סרטן ומשמש גם כמקור עיקרי לוויטמין A.

עגבניות

עגבניות. ShutterStock
להוסיף לכל סלט. עגבניות/ShutterStock

עגבניה יכולה לספק אחוז גבוה מהצריכה המומלצת של ויטמין C (כל עוד אוכלים אותה טרייה, אחרת הוויטמין נהרס בבישול). היא גם מקור טוב של ויטמין A שמסייע לחיזוק מערכת החיסון, הראייה ובריאות העור. בעגבניות יש גם ויטמין K, שתורם לבריאות העצם, ואשלגן - רכיב מפתח בבריאות ותפקוד הלב.

בעגבניות מצוי גם נוגד חמצון שנקרא ליקופן. הוא זה שנותן לה את צבעה האדום, אבל הוא גם זה שנותן לה את ההשפעה שיש לה על בריאות הלב.

תפוזים

תפוז מקולף על קרש חיתוך. ShutterStock
פירות הדר מלאים בוויטמין C. תפוז/ShutterStock

זה לא סוד שפירות הדר מלאים בוויטמין C (בתפוז אחד יש כ-50 מיליגרם ובאשכולית כ-40 מיליגרם), שמתפקד כנוגד חמצון חשוב מאוד, מה שמעודד יצירת תאי דם לבנים והוא בעל סגולות אנטי ויראליות ומחטאות. אגב, ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בייצור קולגן, הדרוש לבנייה של רקמות חיבור, איחוי פצעים ושמירה על מראה עור חלק ובריא.

תפוזים, ומשפחת פירות ההדר מכילים פלבנואידים מרכיבים צמחיים חיוניים במיוחד שנמצאו במחקרים כתורמים לשמירת בריאות הלב, מסייעים בייצוב רמות הסוכר בדם ומסייעים להורדת ואיזון הכולסטרול. בנוסף, הם מלאים באשלגן, סיבים תזונתיים ונוזלים, ומצד שני הם מכילים מעט קלוריות ותורמים לפעילות מערכת העיכול. שווה.

קיווי

אישה אוחזת קיווי בידיים. ShutterStock
אקזוטי, טעים ובריא. קיווי/ShutterStock

אכילת קיווי היא אחת הדרכים הכי פשוטות (וטעימות) למלא את מכסת הצריכה היומית המומלצת של ויטמין C. פרי אחד מכיל 100 גרם של ויטמין C, שהם 150 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת. יש אפילו מחקרים שמראים שאכילת קיווי מיטיבה עם חולי אסתמה ומפחיתה את שיעור צפצופי הריאות בקרב ילדים אסמתיים.

תותים

תות שדה. ShutterStock
בדיוק בזמן לחורף. תותים/ShutterStock

התות הוא בין הפירות המובילים בכמות ויטמין C ובכוס אחת יש את כמות הדרושה לנו ליום. התות עשיר בוויטמין C, כך שהוא תורם למערכת החיסונית, זאת בנוסף לעובדה שבתותים נמצאת כמות גדולה של אחד מנוגדי החימצון החשובים בטבע - האנתוציאנינים. התותים הם גם מקור מצויין לחומצה פולית, וכמו כן הם מכילים ויטמינים נוספים כמו- ויטמין k וויטמינים ממשפחת ויטמיני B.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully